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NTIS 바로가기한국콘텐츠학회논문지 = The Journal of the Korea Contents Association, v.21 no.9, 2021년, pp.75 - 87
장효진 (상명대학교 산학협력단) , 장선희 (상명대학교 감성공학과)
The purpose of this study is to derive the characteristics of interaction design for each stage of content composition so that it can be referred to in the planning and production of virtual reality safety education contents. It was confirmed that each of the following interaction design features wa...
이현숙, 2020 12월말 산업재해 발생현황, 고용노동부 산재예방정책과, 2020.
범원택, 김자영, VR AR을 활용한 실감형 교육콘텐츠 정책동향 및 사례 분석, 정보통신산업진흥원 이슈리포트 15호, 2019.
김충한, 김문식, 서덕영, 나봉길, 초원용, "VR(가상현실) 기술을 이용한 건설현장 안전사고 예방 교육 효과 연구," 한국품질 경영학회 추계학술발표 논문집, 2020권 0호, pp.86-86, 2020.
이재학, 장선희, "비상상황 안전교육 훈련을 위한 가상 현실(VR)콘텐츠 모델 설계," 디지털콘텐츠학회 논문지, 제22권, 제1호, pp.41-49, 2021.
백지민, 함동한, 이양지, "산업안전 교육시스템에서의 가상현실의 효과적 활용 방안에 관한 연구," 대한안전경영학회지, 제18권, 제4호, pp.19-30, 2016.
한형종, 임철일, "가상현실 기반 교육용 시뮬레이션 설계원리 개발," 교육공학연구, 제36권, 제2호, pp.221-264, 2020.
정상, "4차 산업혁명 시대의 VR/XR 기반 재난 안전 훈련 기술에 관한 고찰 - VR/XR 기반의 소방훈련을 중심으로-," 디지털콘텐츠학회 논문지, 제21권, 제6호, pp.1153-1158, 2020.
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https://www.youtube.com/watch?vMkKZ0vZijys, 2021.07.24.
https://www.youtube.com/watch?v4frwwp2Y3wU, 검색일 2021.07.24.
https://www.youtube.com/watch?vVWL1KQCuMyQ, 2021.07.24
https://www.youtube.com/watch?v5AsksACwdDE, 2021.07.24
https://www.youtube.com/watch?vQeR_Wkgvm5I, 2021.07.24.
Y. Shi, J Du, C. R. Ahn, and E. Ragan, "Impact assessment of reinforced learning methods on construction workers' fall risk behavior using virtual reality," Automation in Construction, Vol.104, pp.197-214, 2019.
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