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NTIS 바로가기Journal of the Chosun Natural Science = 조선자연과학논문집, v.14 no.3, 2021년, pp.78 - 86
김덕민 (광운대학교 게임학과) , 석현선 (광운대학교 게임학과) , 정형원 (광운대학교 게임학과)
Personal space is an invisible space around people and plays an important role in human communication. Individual spaces are known to change according to gender and relationships in communication between people. This study examines whether such personal space exists between characters on a metabus. ...
시부야 쇼조(1990) 「사람과 사람과의 최적거리」 일본방송출판협회 pp. 11-40.
오오보 이쿠오(1998) "짓의 커뮤니케이션- 사람들은 어떻게 친밀감을 전달할 수 있을까?" 사이언스사 pp. 60-62.
시부야 쇼조 퍼스널 스페이스의 형태에 관한 하나의 고찰 야마나시 의대 기요 제2권, pp. 41-49 (1985).
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John David N. Dionisio "3D virtual Worlds and the Metaverse: Current Status and Future Possibilities" Loyola Marymount University (2013)
Dawn Owens, Alanah Davis "An Empirical Investigation of Virtual World Projects and Metaverse Technology Capabilities" University of Nebraska at Omaha (2011)
Garau, Maia "The impact of avatar fidelity on social interaction in virtual environments" University of London, University College London (United Kingdom). ProQuest Dissertations Publishing, (2003)
Reina Yahya Arakji, Karl Reiner Lang "Avatar Business Value Analysis: A Method for the Evaluation of Business Value Creation in Virtual' Department of Computer Information Systems, Zicklin School of Business Baruch College, NY (2008)
Anton Nijholt, "Towards Virtual Communities on the Web: Actors and Audience" University of Twente, Netherlands
"메타버스 뉴스 빅데이터 분석: 토픽 모델링 분석을 중심으로". 한국디지털콘텐츠학회 논문지. 2021년 7월.
김한철 외, 「메타버스에 기반한 차세대 U-Biz 고찰」, Samsung SDS Journal of IT Services, 6권 1호, p. 180
"메타버스 뉴스 빅데이터 분석: 토픽 모델링 분석을 중심으로". 한국디지털콘텐츠학회 논문지. 2021년 7월.
닐 스테픈슨, 김장환 역, 「스노우 크래쉬」, 새와 물고기, 1996, pp. 48-49
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