$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

IB 국제학교 구인광고에 담긴 사서교사의 직무 및 역량 분석
An Analysis of the Teacher Librarian's Duties and Competencies Embedded in the IB International School Job Advertisement 원문보기

한국비블리아학회지 = Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, v.33 no.4, 2022년, pp.5 - 25  

김은혜 (광저우 ISA과학성 국제학교) ,  송기호 (공주대학교 문헌정보교육과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 수요자인 학교가 교육과정 운영을 위하여 요구하는 사서교사의 직무와 역량 사례를 분석하고, 사서교사의 전문성 향상 방안을 제안하는 것이다. 이를 위하여 IB 국제학교가 사서교사를 선발하기 위하여 게시한 20건의 구인광고에 포함된 사서교사의 직무와 역량을 IFLA 학교도서관 가이드라인을 기준으로 분석하였다. 그 결과 IB 국제학교의 사서교사 직무 및 역량은 IB 교육과정 지침에 근거를 두고 있으며, 이 지침은 IBO 교육과정이 지향하는 교육이념과 학습자상에 기반을 두고 있는 것으로 나타났다. 아울러 학교가 사서교사에게 가장 많이 기대하는 직무는 도서관 장서관리 및 협동을 통한 교수이며, 이를 위한 주요 역량은 의사소통과 협동능력, 교수-학습·교육과정·교육설계 및 제공 그리고 디지털과 매체활용능력이다. 이러한 분석 결과는 사서교사의 전문성은 교육과정에서 제시하는 교육적 인간상과 학습자 역량에 기반을 두고 있어야 함을 보여준다. 이를 바탕으로 본 연구에서는 사서교사의 전문성 신장 방안을 다음과 같은 측면에서 제시하였다. 첫째, 국가 수준의 교육과정 편성 운영 지침에 학교도서관의 역할 포함하기 둘째, 학교도서관진흥법시행령 개정을 통한 인적자원의 직무 구분하기 셋째, 사서교사 자격 취득을 위한 기본이수 과목 개편 및 교육실습과 사서교사 임용시험에 협동수업 시연 도입하기 등이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to analyze the duties and competencies of the teacher librarian required by schools as consumers to operate the curriculum, and to suggest ways to improve their professionality. To this end, the duties and competencies included in 20 job advertisements posted by IB schoo...

주제어

표/그림 (9)

참고문헌 (35)

  1. Ahn, In-Ja, Kim, Tae-Moon, Kim, Hong-Ryul, Lee, Byeong-Kee, Song, Gi-Ho, & Hong, Seung-Man (2003). Job Analysis of Teacher Librarian(Librarian). Seoul: Korea Digital Library Forum. 

  2. Decree on School Library Promotion Act. Presidential Decree No. 29099. 

  3. Detailed Criteria for Acquiring Teacher Qualifications for Kindergarten, Elementary, Secondary, and Special Schools. Notice from the Ministry of Education No. 2021-31. 

  4. IBO (2020b). Diploma Program: From Principle to Practice. Translated by Daegu Metropolitan Office of Education, Jeju Special Self-Governing Provincial Office of Education. Cardiff: IBO. 

  5. IBO (2020c). Program Standards and Operating Policies. Translated by Daegu Metropolitan Office of Education, Jeju Special Self-Governing Provincial Office of Education. Cardiff: IBO. 

  6. IBO (2020d). Diploma Program: An Essay Guide. Translated by Daegu Metropolitan Office of Education, Jeju Special Self-Governing Provincial Office of Education. Cardiff: IBO. 

  7. Kang, Bong-Suk & Song, Gi-Ho (2019). A study of teacher libarians' efficacy. Journal of Korean Library and Information Science Society, 50(2), 149-168. http://dx.doi.org/10.16981/kliss.50.201906.149 

  8. Kim, Jeong-So (1993). School Library Media Center. Daegu: Keimyung University Press 

  9. Kim, Sung-Jun (2009). A study on Korean teacher librarians' perception of expertise. Journal of Korean Library and Information Science Society, 40(3), 249-270. http://dx.doi.org/10.16981/kliss.40.3.200909.249 

  10. Kim, Sung-Jun (2010). A study on improvement of the system of teachers' training to strengthen teacher librarians' expertise in Korea. Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 44(2), 97-116. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2010.44.2.097 

  11. Lee, Seung-Min, Lim, Jeong-Hoon, Kang, Bong-Suk, & Lee, Byeong-Kee (2021). A study on analysis of importance-performance on teacher librarians' competencies. Journal of Korean Library and Information Science Society, 52(3), 177-196. http://dx.doi.org/10.16981/kliss.52.3.202109.177 

  12. Lim, Jeong-Hoon, Lee, Seung-Min, Kang, Bong-Suk, & Lee, Byeong-Kee (2021). A study on priority of teacher librarians' competencies using AHP(Analytic Hierarchy Process). Journal of Korean Library and Information Science Society, 52(2), 127-144. http://dx.doi.org/10.16981/kliss.52.2.202106.127 

  13. Ministry of Education (2020). Research on Standard Curriculum Development for Teacher librarians' Training and Competency (11-1342000-000683-0). 

  14. Ministry of Education (2021). 2022 Revision Curriculum Summary Main Points(Draft). 

  15. Ministry of Education, Science, and Technology (2010). A Manual for Teacher Capacity Developing Evaluation in 2010. 

  16. National Institute of Korean Language [n.d.]. Standard Korean Dictionary. Available: https://stdict.korean.go.kr 

  17. School Library Promotion Act. No. 15368. 

  18. Song, Gi-Ho (2019). An analysis of teacher librarians' role recognition. Journal of Korean Library and Information Science Society, 53(4), 5-22. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2019.53.4.005 

  19. UNESCO International Commission on Education for the 21 Century (1997). Learning: The Treasure Within. Translated by Kim, Yong-Joo, Kim, KIm, Je-Woong, Jeong, Doo-Young, & Cheon, Se-Young. Seoul: Oleum. 

  20. AASL (2010). Sample Job Description Title: School Librarian. Available: https://whitescreeklibrary.weebly.com/uploads/2/8/2/0/28207727/sample_job_descripti on_l4l.pdf 

  21. AASL and AECT (1998). Information Power: Building Partnerships for Learning. Chicago: ALA. 

  22. Hossain, Z. (2020). Connecting policy to practice: How do literature, standards and guidelines inform our understanding of the role of school library professionals in cultivating an academic integrity culture?. Available: https://slav.vic.edu.au/index.php/Synergy/article/view/373 

  23. IBO (2014a). MYP: From Principles into Practice. Cardiff: IBO. 

  24. IBO (2014b). Primary Years Programme, Middle Years Programme, Diploma Programme and Career-related Programme: Programme Standards and Practices. Cardiff: IBO. 

  25. IBO (2015). Approaches to Teaching and Learning in the Diploma Programme. Cardiff: IBO. 

  26. IBO (2018a). Ideal Libraries: A Guide for Schools. Cardiff: International Baccalaureate Organization (UK). 

  27. IBO (2018b). Learning and Teaching. Cardiff: IBO. 

  28. IBO (2020a). What is an IB Education?. Cardiff: IBO. 

  29. IFLA (2015). IFLA School Library Guidelines (2nd ed.). Available: http://www.ifla.org/files/assets/school-libraries-resource-centers/publications/iflaschool-library-guidelines.pdf 

  30. Skirrow, I. (2009a). They are never too young to develop research skills: primary age students in the library following the IB Primary Years Programme. IASL Annual Conference Proceedings. https://doi.org/10.29173/iasl7707 

  31. Skirrow, I. (2009b). What's in it for me?. IASL Annual Conference Proceedings, 2-14. https://doi.org/10.29173/iasl7708 

  32. Tilke, A. (2011). The International Baccalaureate Diploma Program and the School Library: Inquiry-Based Education. Santa Barbara: Libraries Unlimited. 

  33. Tilke, A. (2015). IB School libraries as international-minded learning spaces and environment. The School Library Rocks: Living it, Learning it, Loving it. 1: Professional Papers(2nd ed.), 397-408. Available: https://iasl-online.org/resources/Pictures/IASL2015_Proceedings_Vol1_2ndEd_ProfPa pers.pdf 

  34. Tilke. A. (2019, October 21-25). School library concepts developed by an inquiry-approach curriculum organization: user experiences and perceptions about the ideal libraries document of the International Baccalaureate. Proceedings of the 48th Annual Conference of the International Association of School Librarianship and the 23rd International Forum on Research in School Librarianship, Dubrovnik, Croatia. https://doi.org/10.29173/iasl7398 

  35. Tilke, A. & Barrett, Y. L. (2021). Lifting the mantle of invisibility: IB school libraries and their contribution to teaching and learning. Educational Reform and International Baccalaureate in the Asia-Pacific, 316-341. Hershey PA: IGI Global. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로