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유효녹색시간 조정을 활용한 중앙버스정류장 용량 부족 완화 방안 연구
Mitigation of Insufficient Capacity Problems of Central Bus Stops by Controlling Effective Green Time 원문보기

韓國ITS學會 論文誌 = The journal of the Korea Institute of Intelligent Transportation Systems, v.21 no.1, 2022년, pp.35 - 50  

구교민 (가천대학교 도시계획학과) ,  이재덕 (가천대학교 도시계획학과) ,  안세영 (가천대학교 도시계획학과) ,  장일준 (가천대학교 도시계획학과)

초록
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중앙버스전용차로 설치 이후 버스의 통행우선권이 보장되어 버스 이용자들의 신뢰도가 향상되었지만 중앙버스정류장 용량 부족으로 정차 노선들의 통행속도와 정시성이 감소되는 등 정체현상이 발생하였다. 또한 중앙버스전용차로 및 중앙버스정류장 설치 시 기존시가지의 도로 기하구조를 바탕으로 설치하기 때문에 물리적인 제약이 따른다. 이에 본 연구는 중앙버스정류장 진출부의 신호 시스템 유효녹색시간을 최적화하여 운영 차원에서의 중앙버스정류장 용량 부족 문제의 개선 가능성을 제시하고자 하였다. 분석 방법론으로 TCQSM과 도로용량편람을 기초로 활용하였다. 물리적인 요인을 변수에서 제외할 수 있도록 구축 예정인 중앙버스정류장의 정차면수를 산정하였고 서울시의 현재 중앙버스전용차로가 설치되어 운영 중인 9개소의 중앙버스정류장을 임의로 선정 후 현장조사를 실시하여 분석자료로 활용하였다. 정류장 용량이 부족한 중앙버스정류장을 대상으로 정류장별 유효녹색시간 조정을 통해 시나리오 분석을 진행하였으며 종속변수는 중앙버스정류장의 용량으로 선정하였다. 분석 결과 운영 차원만의 개선 방안으로 용량이 부족한 중앙버스정류장 중 26.7%인 4개소의 정류장은 용량 부족 문제를 해결할 수 있는 것으로 도출되었다. 따라서 본 연구는 운영 차원의 개선 방안을 통하여 현재 운영 중인 중앙버스정류장의 용량 증대가 가능하다는 결과를 검증하였고 중앙버스정류장의 계획단계에서 공학적으로 산정된 중앙버스정류장의 정차면수를 확보할 수 없는 경우에도 효과가 있는 것으로 나타났다. 향후 중앙버스전용차로가 확대됨에 따라 중앙버스정류장 용량 문제가 더 많아질 것으로 예상되며 실질적인 중앙버스정류장의 개선 방안이 필요할 것으로 판단된다. 이에 따라 본 연구에서 제시한 결과는 물리적인 개선 방안을 도입하기 이전에 운영 차원 개선 방안의 기초자료로 활용되기를 기대한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

After the introduction of the central bus lane system, bus traffic was prioritized. This resulted in improved trust from bus users. However, the low capacity at the central bus stop reduces traffic speed and punctuality. In addition, physical constraints are inevitable because the construction of ce...

주제어

참고문헌 (13)

  1. Jung, D. W. and Kim, Y. C.(2016), "Analysis of bus lanes using BMS big data", The 74th Conference of Korean Society of Transportation, pp.708-713. 

  2. Jung, W.(2016), "The efficient arrangement method for passing lane at median bus station: Centering on the intersection at the entrance of Gangnam-daero Education Development Institute," Master's Thesis, Department of Traffic Management Graduate School University of Seoul. 

  3. Kim, J. Y.(2010), A Transit Assignment model under Vehicle Capacity and Station Congestion, Master's Thesis, Department of Transportation Engineering Graduate School University of Seoul. 

  4. Kim, W. H., Kim, S. J. and Kim, T. J.(2016), Estimation of Operation Capacity on the Exclusive Median Bus Lane, The Seoul Institute. 

  5. Korean National Police Agency(2020), Traffic Signal Installation and Management Manual. 

  6. Lee, J. W.(2006), A Study on the Capacity Determination of Median Bus Lanes, Master's Thesis, Department of Environmental Planning and Transportation Management Graduate School Seoul National University. 

  7. Ministry of Land, Infrastructure and Transport(2013), Explanation of rules on road structure and facility standards. 

  8. Ministry of Land, Infrastructure and Transport(2017), Comprehensive Plan(2018~2027) for Express Bus System (BRT). 

  9. Ministry of Land, Infrastructure and Transport(2021), Pre-validity investigation of the express bus system between Anyang and Sadang. 

  10. Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs(2013), Korea Highway Capacity Manual 2013. 

  11. Seo, J. S.(2003), A Study on the Capacities of Bus and Bus Stop, Doctoral Dissertation, Department of Transportation Engineering Graduate School Myongji University. 

  12. Seoul Solution, https://seoulsolution.kr, 2021.10.11. 

  13. Transportation Research Board's Transit Cooperative Research Program(TCRP) Report 165(2013), Transit Capacity and Quality of Service Manual-Third Edition. 

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