$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 경기도 유아 책꾸러미 정기배송 사업에 대한 성과 분석 및 개선방안 연구
A Study on the Performance Analysis and Improvement of the Book Sharing Regular Delivery Project for Pre-schoolers in Gyeonggi Province 원문보기

한국도서관 정보학회지 = Journal of Korean Library and Information Science Society, v.53 no.4, 2022년, pp.71 - 100  

황금숙 (대림대학교 도서관미디어정보과) ,  김수경 (창원문성대학교 문헌정보과) ,  윤성은 (대림대학교 방송음향영상학부)

초록

본 연구는 2021년도 경기도 유아 책꾸러미 정기배송 사업의 성과를 도출하고, 사업의 문제점을 분석하여 개선방안을 제시하여 경기도 독서문화진흥 정책 마련에 도움을 주고자 함에 그 목적이 있다. 이 사업의 성과 분석 및 개선방안 제시를 위해 양육자와 독서코칭사를 대상으로 만족도 조사를 실시하였으며, 전문가 의견수렴과 사업주관자 및 수행사업자를 대상으로 자체 사업 평가를 실시하였다. 만족도 조사 결과 사업의 필요성 및 만족도는 양육자 및 독서코칭사 모두 매우 높게 나타났으며 특히 양육자의 경우 사업 후 독서량이 많이 증가할수록 본 사업의 필요성과 만족도가 더 높은 것으로 나타났고 사업이 중단될 경우에도 지속적으로 책꾸러미 정기배송과 같은 프로그램에 참여하고 싶어하는 것으로 나타났다. 전문가 의견 수렴에서도 양육자의 독서육아에 대한 긍정적인 인식 변화가 있으며, 유아-부모 상호작용 발달로 이 사업의 필요성과 만족도가 매우 높다는 평가를 하였다. 다만 사업주관 및 수행기관의 자체 평가에서는 사전에 철저한 계획적인 준비를 통해 사업이 진행되어야 더 좋은 성과를 낼 수 있을 것으로 평가하였다. 이를 통해 경기도 유아 책꾸러미 정기배송 사업의 지속성을 위해 그 개선방안을 제시하고 경기도 독서문화진흥 정책을 제안하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to analyze the performance of the Gyeonggi province book sharing regular delivery project for pre-schoolers in 2021, analyze the problems of the project, and suggest improvement measures to help the preparation of policies for the promotion of reading culture in Gyeonggi...

주제어

참고문헌 (27)

  1. Baek, Seon-gi (2004). Effect of Book Rental Program on Emotional Intelligence of Children.?M.A. thesis, Kyungsung University Graduate School of Education. 

  2. Bong, Jin-young & Bae, Ji-hee (2010). A case study on the book lending program at Yerang?Kindergarten. Early Childhood Education & Child Care Welfare Research, 14(2), 105-136. 

  3. Choi, In-Ja, Yoon, Sung-Une, Kim, Soo-Kyoung, Hoang, Gum-Sook, & Lee, Sun-Ai (2022).?A study on development and effectiveness of the indicatives for analysis of the effects?of a book sharing project on pre-schoolers of supporter' reading care in Gyeonggi-do.?Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 56(2), 133-155. 

  4. Jeong, Daehyun & Shin, wonae (2011). Awareness and actual condition of parental reading?guidance in early childhood. Children's Literature Education Research, 12(1), 137-163. 

  5. Kang, Mee Yeon (2012). The Effect of Balanced Language Activities Linked to Book?Rental on Children's Reading and Writing Abilities. M.A. thesis, Chonnam National?University Graduate School of Education. 

  6. Kim, Hee-yeon (2012). Effect of Kindergarten-Family Linked Book Rental Activities Using?Ecological Fairy Tales on Children's Environment-Friendly Attitudes and Behaviors.?M.A. thesis, Sungshin Women's University Graduate School of Education. 

  7. Kim Ji-ok (2008). The Effect of Reading a Book for 10 Minutes Every Day on Children's?Reading Behavior. M.A. thesis, Keimyung University Graduate School of Education. 

  8. Kim Jin-ok (2000). The Effects of a Book Lending Program in Kindergarten on Children's?Reading Ability and Storytelling Ability. M.A. thesis, Wonkwang University Graduate?School of Education. 

  9. Kim, Kyung-eui (1998). The Effect of a Book Lending Program in Kindergarten on Children's?Reading Attitude and Storytelling Ability. M.A. thesis, Wonkwang University Graduate School. 

  10. Kim, Soo-jung (2007). Effect of Book Rental Program on Children's Pro-social Behavior.?M.A. thesis, Wonkwang University Graduate School of Education. 

  11. Kim, Sook-I (2004). Effect of Book Rental Program with Parent Education on Mother-toddler?Reading Interaction and Children's Reading. M.A. thesis, Ewha Womans University?Graduate School of Education. 

  12. Kwon, Mi-kyung (2012). Composition and Effect of Father Education Program through?Book Rental. M.A. thesis, Sungshin Women's University Graduate School. 

  13. Hoang, Geum-sook, Seo, Woo-seok, Baek, Won-geun, Lee, Yeon-ok, & Kim Eun-sil (2016).?A study on the evaluation of the reading culture promotion project and improvement?measures. Journal of Korean Library and Information Science Society, 47(3), 289-314. 

  14. Im, Seon-ok (2004). The Effect of Reading Instruction at Home through the Book Rental?Program on Children's Reading Attitude and Interest. M.A. thesis, Shilra University?Graduate School of Education. 

  15. Jeon, Kyoung-hwa & Lee, Song-eun (2008). The effect of book rental activities in parallel?with the reading parent education program on parenting behavior and children's?language and social development. Children's Literature Education Research, 9(1), 31-50. 

  16. Jeon, Guem-joo (1998). Effect of Book Rental Program on Children's Reading Interest?and Ability. M.A. thesis, Korea National University of Education. 

  17. Jeong, Nak-kyung (2004). Effect of Book Rental Activity Program on Parent-child Interaction?and Oral Development of 3-year-old Children. M.A. thesis, Duksung University?Graduate School. 

  18. Lee, Mun-ok & Lee, Soo-min (2007). The effects of book lending methods in kindergarten?on reading, vocabulary, and reading interest of 4-year-old children. Korean Early?Childhood Care, 49, 85-106. 

  19. Lee, Sang-ran (2009). Effect of Book Rental Program on Children's Vocabulary, Language?Expression and Reading Interaction. M.A. thesis, Pai Chai University Graduate School. 

  20. Lee, Soo-yoen (2013). Effect of Kindergarten Book Rental Program on Children's Language?Understanding and Expression Skills. M.A. thesis, Soongshil University Graduate?School of Education. 

  21. Lee, Hee-ja (2003). Effect of Book Rental Program on Infant-mother Interaction, Book?Handling Behavior and Language Ability of Infants and Toddlers. M.A. thesis,?Wonkwang University Graduate School. 

  22. Oh, Koung-jon (2013). Effect of Kindergarten and Home Activities Using Mathematical?Fairy Tales on Children's Mathematical Attitudes and Problem-solving Skills. M.A.?thesis, Sungshin Women's University Graduate School of Education. 

  23. Park, Jin-sook (2011). A case study on the formation of reading habits and library use?habits in early childhood reading education: focused on Incheon metropolitan city?public library. Digital Library, 64, 85-129. 

  24. Shim, Sung-kyung et al. (2000). Effect of book rental program on children's reading ability?and perception of reading. Early Childhood Education Research, 20(1), 81-100. 

  25. Shim, Sung-kyung et al. (2001). The effect of book lending program on young children's?writing ability and perception of writing. Early Childhood Education Research, 21(1), 203-224. 

  26. Yoon, Sung-Une, Choi, In-Ja, Hoang, Gum-Sook, Kim, Soo-Kyoung, & Lee, Sun-Ai (2022).?A study on development and effectiveness of the indicatives for analysis of the?effects of a book sharing project on pre-schoolers' reading in Gyeonggi-do. Korean?Association for Learner-Centered Curriculum and Instruction, 22(7), 481-499. 

  27. Cohen, L. E. (1997). How I Developed My Kindergarten Book Backpack Program. Young?Children, 52(2), 69-71. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로