$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

인공지능을 이용한 학습부진 특성 추출 및 예측 모델 연구
Extracting characteristics of underachievers learning using artificial intelligence and researching a prediction model 원문보기

한국정보통신학회논문지 = Journal of the Korea Institute of Information and Communication Engineering, v.26 no.4, 2022년, pp.510 - 518  

양자영 (Office of General Education, Pusan National University) ,  문경희 (Office of General Education, Pusan National University) ,  박성호 (Office of Information Technology&Services, Pusan National University)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

국가수준에서 시행되는 진단평가는 학교에서 학습부진이 있는 학생을 조기 발견하는 것이 매우 중요하다. 본연구는 부산교육종단의 2019년 중학교 1학년의 데이터를 입력하여 2020년 성취여부를 판별하는 인공지능 모델을 구축하고 분석하였다. 머신러닝 알고리즘으로 중학교 국어, 영어, 수학 기초학력을 예측하는 예측모형을 개발하고, 다음 학년 예측에도 78%, 82%, 83% 의 정확도를 보이는 것을 확인하였다. 또한, 중학교 과목별 성취예측 의사결정트리를 그려서 과정을 분석해보면서, 성취 예측에 영향을 미치는 특성들은 어떠한 것들이 있는지 살펴보았다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The diagnostic evaluation conducted at the national level is very important to detect underachievers in school early. This study used an artificial intelligence method to find the characteristics of underachievers that affect learning development for middle school students. In this study an artifici...

주제어

표/그림 (12)

참고문헌 (15)

  1. N. W. Koo, "National level academic achievement evaluation results of 2020 year," Ministry of Education, ORM 2021-57-1, 2021. 

  2. M. S. Kim, "A case study on students who are not adapted to school," KEDI, RR2012-05-01, 2012. 

  3. W. S. Suh and S. W. Kim, "Analysis of school effect on middle school students' academic achievement using Hierachical Linear model," Korean Association For Learner-Centered Curriculum And Instruction, vol. 20, no. 4, pp. 199-226, Feb. 2020. 

  4. M. K Yoo and J. Y. Uhm, "A Study of Influencing Factors Analysis on the Basis of Academic Achievement Gap in Middle School," The Journal of Korean Teacher Education, vol. 33, no. 2, pp. 97-126, Jun. 2016. 

  5. N. C. Kim, "Current Status and Alternative Direction of Basic Academic Achievement Diagnosis-Supplement Policy: Proposal of the State-led Approach.Education Review," Education Review, vol. 48, pp. 230-269, Nov. 2021. 

  6. K. H. Lee, "Analysis on the Hypotheses on the Causes of Decline of Basic Learning Capabilities and Discussion on the Solutions," Korean Society Of The Politics Of Education, vol. 28, no.1, pp. 37-61, Mar. 2021. 

  7. J. A. Kim, "Classification and Influential Factors of Longitudinal Changes in the Below-Basic Academic Proficiency Level", Korean Journal of Educational Research, vol. 59, no. 4, pp. 131-161, Jun. 2021. 

  8. J. H. Lim and K. H. Ryu, "A Study on the Improvement of Students' Basic Academic Skills in elementary school and middle school," Korean Association For Learner-Centered Curriculum And Instruction, vol. 17, no. 20, pp. 889-918, Oct. 2017. 

  9. C. A. Joo,S. H. Park, C. N. Hong, and C. C. Lee, "An Analysis on the Effect of School Organizational Characteristics on Students' Academic Performance and Educational Growth," Education Research Institute, vol. 13, no. 2, pp. 57-80, Jun. 2012. 

  10. H. G. Dong, "A Study on the Development of the 2017 National Assessment of Educational Achievement," Korea Institute of Curriculum Evaluation, RRE 2017-2, 2017. 

  11. J. H. Lee and K. L. Cho, "A Study on the Prediction Model for the Ratio of Mathematics Low-Performing Students in Middle School Using Machine Learning," Korean Society Of Educational Technology, vol. 37, no. 1, pp. 95-129, Mar. 2021. 

  12. E. J. Lee, Y. S. Song, J. H. Kim, and S. H. Oh, "An Exploratory Study on Determinants Predicting the Dropout Rate of 4-year Universities Using Random Forest: Focusing on the Institutional Level Factors," Korean Society Of Educational Technology, vol. 36, no. 1, pp. 191-219, Mar. 2020. 

  13. Peter Flach, Machine Learning: The Art and Science of Algorithms that Makes Sense of Data, Cambridge University Press, 2012. 

  14. J. H. Kim, S. H. Shin, and H. C. Kang, "A Case Study on the Use of ROC Curve and AUC in the Evaluation of Discriminant Model," Journal of The Korean Data Analysis Society, vol. 20, no .2, pp. 609-619, Apr. 2018. 

  15. M Greiner, D. Pfeiffer, and R. D. Smith, "Principles and practical application of the receiver-operating characteristic analysis for diagnostic tests," Preventive Veterinary Medicine, vol. 45, no. 1, pp. 23-41, May. 2000. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로