$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

리빙랩 기반 초등학교 데이터 과학 프로그램의 효과성 분석
The Effectiveness of the Living Lab-based Elementary School Data Science Program 원문보기

정보교육학회논문지 = Journal of the Korean Association of Information Education, v.26 no.2, 2022년, pp.105 - 120  

손정명 (한국교원대학교) ,  김태영 (한국교원대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

팬데믹으로 인한 급격한 시대적 변화와 더불어 새로운 교육과정의 개정이 맞물리며 교육과정을 구성하는 학습자, 사회, 교과의 세 요소의 비중 변화가 불가피한 현실이다. 특히 교육과정에서 '사회'의 비중과 함께 '교육공동체'라는 단어의 범위가 커지고 이를 중심으로 한 교육과정 재구성의 허용 범위가 넓어졌다. 새로운 교육과정에서 의도하는 교육의 방향이 제대로 정착되기 위해서는 새롭게 등장한 역량과 문해력 등을 함양하기 위한 다양한 교육 방법적 연구가 필요하다. 본 연구에서는 교과 선정의 다양한 기준을 중심으로 융합 교과 내용과 목표를 선정한 후 이를 바탕으로 리빙랩의 PDIE 방법론을 재구성하여 데이터 과학 프로그램을 설계하였다. 이에 대한 평가 요소로 교육과정에서 강조하는 미래 역량 중 '창의성', '문제해결력', '의사소통 능력', '협업능력'에 대한 효과성을 분석하고자 하였다. 연구 결과 창의성과 의사소통능력 향상에 효과가 있었으며, 본 연구는 학교 교육과정내의 문제를 해결하는 스쿨 리빙랩의 효과성 검증에 초점을 두고 연구를 진행하여 일반화에 제한이 있다는 측면에서 연구의 적용 공간을 넓히고 교육공동체 주체의 역할 비중을 다양화 시킨 사후 연구 진행의 필요성을 제언한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In addition to the rapid changes in the times caused by the pandemic, the revision of the new curriculum coincides with the change in the proportion of the three elements of learners, society, and subjects that make up the curriculum. In particular, along with the proportion of 'social' in the curri...

주제어

참고문헌 (38)

  1. Kim,B.S.(2007). The Hermeneutical Reconceptualizing of Curriculum and Teaching-Learning Process. The Journal of Curriculum Studies, 25(4), 61-80. 

  2. The Education Department.(2021). 2022 The revised general draft of the curriculum. 

  3. Kim,S.Y.(2015). Practical Approach to the Curriculum Literacy of Elementary School Teachers. Doctoral Thesis. Graduate School of Korea National University of Education. 

  4. Park,H.S.(2021). An Action Research on the Early Experiences of Primary School Teachers in Developing teachers' Curriculum. Master Thesis. Graduate School of Education Policy at Korea National University of Education. 

  5. Park,H.N., Jin,M.H., Park,J.W., Lim,K.Y.(2021). The Analysis of National and International Curricula for Digital Literacy Education. Journal of Education & Culture, 27(5), 75-101. 

  6. Kim,S.K.(2021). A Study of the Definition and Components of Data Literacy for K-12 AI Education. Journal of The Korean Association of information Education, 25(5), 691-704. 

  7. Ji,H.K.(2021). A Study on Development of an Instructional Design Model of Integrating Subject Matter and Software for Creative Problem Solving. Doctoral Thesis. Seoul National University Graduate School 

  8. Kim,P.G.(2004). How Are Elementary Teachers Reorganizing Contents of the Textbooks and Teacher's Guides. The Journal of Curriculum Studies, 22(2), 135-161. 

  9. Kim,P.G.(2005). Status of reconstruction of subject contents of secondary school teachers and their activation plans. The Journal of Curriculum Studies, 23(4), 91-130. 

  10. Hong,Y.K.(2011). Grounded Theoric Approach in Curriculum Design and Reconstruction. Journal of Curriculum Integration, 5(2), 1-18. 

  11. Lee,H.A.(2017). Effect of In-School Teacher Learning Community Level on Teachers' Competency to Organize and Operate School Curriculum. Master Thesis. Graduate School of Korea National University of Education. 

  12. Choi,E.J.(2017). A Case Study on the Thematic Integrated Learning as a Foundation of Building Village Based Education of Community. Master Thesis. Graduate School of Korea National University of Education. 

  13. Lee,H.W., Jeung,Y.K.(2017). A Reflective Review of the Connection Context Between the General Guidelines and the Subject Curriculum in the 2015 Revised Curriculum: Focused on the National Curriculum Specialized Guidelines Mediation. The Journal of Curriculum Studies, 35(3), 59-80. 

  14. Hong,H.J., Lim,Y.N.(2014). A study of the development and direction of an integrated curriculum of liberal arts and the natural sciences in academic high schools. The Journal of Curriculum Studies, 32(2), 67-99. 

  15. Lee.K.W.(2015). A Study on the Coordination of National Curriculums. Korea Institute of Curriculum Evaluation. 

  16. Hong,H.J.(2006). Paradigm Shift in Curriculum Development and Quality Control of Korean National Curriculum Standards(3) - Focused on the relationship between General Guidelines and Subject-area Curriculum - The Journal of Curriculum Studies, 24(2), 183-206. 

  17. Seong,J.E., Song,W.J., Park,I.Y.(2013) The operating system and examples of Living Lab, STEP I insight, 127, 1-46. 

  18. Seong,J.E., Kim,M.S.(2018) Living Labs as a Model for University Innovation. Journal of Engineering Education Research, 21(6), 118-127. 

  19. Sim,J.W.(2020) Study on Education Methods for Academic Writing Using 'Living Lab'. The Journal of General Education, (12), 59-90 

  20. Jo,H.A., Yoo,H.S., Kim,J.S.(2020) The Development of a Living Lab Education Program for 'Free-semester' technology-Home Economics subject Theme-selection activities. Journal of the Korean Institute of industrial educators, 46(3), 136-164 

  21. Oh,Y.S.(2020) An Introduction and Application of a Health Living Lab Utilizing Online Messenger: with a Focus on Health Prevention Program for Fine Dust. Health and Social Welfare Review, 40(2), 352-386 

  22. Seok,C.H.(2021) The Effects of Elementary Software Education Applying Living Lab Process on Convergence Talent Literacy and Creative Problem Solving. Master Thesis, Graduate School of Korea National University of Education. 

  23. https://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_method 

  24. Tom Mitchell. (2006). The discipline of machine learning, Machine Learning Department. 

  25. Lee,J.Y. (2015). Data science and data literacy. A paper book of the Korean Society for Information Management, 11-15. 

  26. Koo,D.H., Kim,D.J. (2020). Data science education program based on problem solving learning. Korean journal of elementary education, 31(0), 203-215. 

  27. Kim,Y.M., Kim,J.H. (2017). Effect of data science education program using spreadsheet on improvement of elementary school computational thinking. Journal of The Korean Association of information Education, 21(2), 219-230. 

  28. Hur,K. (2021). A Study on Elementary Education Examples for Data Science using Entry. Journal of The Korean Association of information Education, 24(5), 473-481. 

  29. Paik,N.J.(2013). Teachers' interpretations of curriculum documents and curriculum potential. The Journal of Curriculum Studies, 31(3), 201-225. 

  30. So,G.H.(2003). Reconceptualization of Teacher Professionalism: Exploration of New Directions. The Journal of Curriculum Studies, 21(4), 77-96. 

  31. Seo,K.H.(2009). Teachers' Experience of Reconstructing National Curriculum. The Journal of Curriculum Studies, 27(3), 159-189. 

  32. Son,J.M.(2012). A case study on Project Learning of Architectural Design in Job-Specialized High School based on PDIE model of STEAM. The Korean Journal of Technology Education. 12(3), 132-155 

  33. Morgan, David L., Krueger, Richard A.(2004). Focus group qualitative research method. Seoul: Hyeonmunsa . 

  34. Lee,Y.H., Yoon,J.H.(2020). Exploring the Future Education Direction through FGI of Subjective Existences of Education and Domestic.Foreign Educational Experts. Journal of Education &Culture, 26(3), 143-162. 

  35. Lee.K.W.(2015). A Study on the Coordination of National Curriculums, Korea Institute of Curriculum Evaluation. 

  36. Lee.H.S., Yoo.B.K.(2020). The Effects of The Science Lesson Applying the Backward Design Model on Science Core Competency of 2015 Revised Science, Science Process Skills, and Scientific Communication Ability. Journal of Fisheries and Marine Sciences Education, 32(1) 211-221. 

  37. Shin,D.K.(2021) Sentiment Analysis as a Predictor for Scores of Persuasive Essays. Brain, Digital, & Learning, 11(2), 215-226. 

  38. Kwon,H.K.(2019) 2019 KEDI Research on student competency, Korean Educational Development Institute. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로