$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

원격교육에서 학습참여에 대한 인지욕구의 매개효과
Mediating Effect of Need of Cognition on Learning Engagement in Distance Education 원문보기

융합정보논문지 = Journal of Convergence for Information Technology, v.12 no.5, 2022년, pp.51 - 61  

오은영 (가톨릭꽃동네대학교 간호학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 원격교육에서 미디어 멀티태스킹이 학습참여에 미치는 영향에 있어 인지욕구매개효과를 나타내는지 확인하기 위함이다. 연구대상은 한 학기 이상 원격교육을 받은 경험이 168명의 대학생이었으며 미디어 멀티태스킹, 인지욕구 및 학습참여에 관한 설문지를 이용하여 자료를 수집하였다. 자료분석SPSS WIN 20.0 프로그램을 이용하여 상관분석, 위계적 회귀분석 및 Sobel test를 시행하였다. 연구결과 미디어 멀티태스킹과 학습참여 간 유의한 정적 상관을 보였고(r=.52, p<.001), 인지욕구와 학습참여 간에도 정적 상관을 보였다(r=.39, p<.001). 미디어 멀티태스킹은 학습참여에 유의한 영향을 미쳤으며(β=.52, p<.001), 설명력은 27%이었다. 인지욕구가 투입시 미디어 멀티태스킹의 학습참여에 대한 효과가 감소하여(β=.52 ⟶ .44) 미디어 멀티태스킹이 학습참여에 미치는 영향에서 인지욕구가 부분 매개효과를 보이는 것으로 나타났다(Z=2.77, p<.01). 따라서 원격교육을 위한 수업계획시 온라인 콘텐츠를 사용하게하고 미디어 멀티태스킹을 촉진하는 학습활동을 구성할 것을 제안한다. 또한 원격수업에서 인지욕구를 촉진할 수 있는 다양한 교수 전략을 개발하고 적용해볼 것을 제안한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to identify whether need of cognition have a mediating effect on media multitasking on learning engagement in online education. The subjects were 168 university students who had received online education for more than one semester, and data were collected using question...

주제어

표/그림 (5)

참고문헌 (36)

  1. G. S. Chae, G. R. Choi, Y. S. Park & J. D. Lee. (2000). Establishment plan for virtual university according to change of information and communication technology. Management & Information Systems Review, 5, 1-32. (Translated in English) 

  2. D. J. Lee & M. S. Kim. (2020). University students' perceptions on the practices of online learning in the COVID-19 situation and future directions. Multimedia-Assisted Language Learning, 23(3), 359-377. DOI : 10.15702/mall.2020.23.3.359 

  3. D. R. Garrison. (2016). E-learning in the 21st century: A community of inquiry framework for research and practice(3rd ed.). Routledge. DOI : 10.4324/9781315667263-13 

  4. J. Y. Lee, E. M.. Sung, J. E. Lee, K. Y. Lim & S. Y. Han, (2020). Challenges and tasks facing online classes during the COVID-19 pandemic. Journal of Educational Technology, 36(3), 671-692. DOI : 10.17232/KSET.36.3.671 

  5. L. K. Butola. (2021). E-learning-a new trend of learning in 21st century during COVID-19 pandemic. Indian Journal of Forensic Medicine & Toxicology, 15(1), 423. DOI : 10.37506/ijfmt.v15i1.13443 

  6. S. M. Jeong. (2021). Analysis of differences in satisfaction with remote learning between two-year college students and four-year university students after the outbreak of COVID-19. The Journal of the Korea Contents Association, 21(5), 276-284. DOI : 10.5392/JKCA.2021.21.05.276 

  7. J. Y. Park. (2020). A Study on Online Education in Universities Promoted by COVID-19. The Korean Society of Mechanical Engineers, 60(7), 32-36. (Translated in English) 

  8. A. D. Lewis, E. S. Huebner, P. S. Malone & R. F. Valois. (2011). Life satisfaction and student engagement in adolescents. Journal of Youth and Adolescence, 40(3), 249-262. DOI : 10.1007/s10964-010-9517-6 

  9. S. R. Harper & S. J. Quaye. (2009). Beyond sameness, with engagement and outcomes for all. Student engagement in higher education. 1-15. DOI : 10.4324/9780203894125 

  10. J. J. Lee. (2016). Development of Engagement Scale in E-learning Environment. Unpublished master's thesis, The Chung-Ang University of Korea, Seoul. 

  11. R. F. Kizilcec, M. Perez-Sanagustin & J. J. Maldonado. (2017). Self-regulated learning strategies predict learner behavior and goal attainment in Massive Open Online Courses. Computers & Education, 104, 18-33. DOI : 10.1016/j.compedu.2016.10.001 

  12. Korea Communications Commission. (2021). Investigation of use of broadcasting media in 2021(Online). https://www.kcc.go.kr/user.do?modeview&pageA02060100&dc60100&dc&boardId1027&boardSeq52581 

  13. G. H. Han & K. Y. Lim. (2020). Mediation effects of self-regulated learning strategies and media multitasking in MOOCs. The Journal of Educational Information and Media, 26(1), 183-206. DOI : 10.15833/KAFEIAM.26.1.183 

  14. J. H. Choi. (2003). Learner's Affections Affecting the Outcomes of Multimedia Education in Korea Navy. Unpublished master's thesis, The Yonsei University of Korea, Seoul. 

  15. E. M. Sung. (2017). Exploring the characteristics on types of smart media usage of university Students in higher education with laten class analysis. The Journal of Educational Information and Media, 23(3), 631-655. DOI : 10.15833/KAFEIAM.23.3.631 

  16. J. T. Cacioppo, R. E. Petty & C. Feng Kao. (1984). The efficient assessment of need for cognition. Journal of Personality Assessment, 48(3), 306-307. DOI : 10.1207/s15327752jpa4803_13 

  17. M. S. Lee & S. H. Jeong. (2013). Mobile ad interactivity, user need for cognition, and multitasking effects. Korean Journal of Advertising, 15(1), 86-115. 

  18. M. H. Kang, H. J. Shin, M. S. Park & M. J. Kim. (2008). Predicting power of learner's bigfive personality trait on online learning activities and academic achievement. The Korean Journal of Educational Methodology Studies, 20(1), 111-129. 

  19. J. H. Park, E. Lee & S. H. Bae. (2010). Factors influencing learning achievement of nursing students in e-learning. Journal of Korean Academy of Nursing, 40(2), 182-190. DOI : 10.4040/jkan.2010.40.2.182 

  20. S. H. Kwon & H. S. Ryu. (2021). In COVID-19, a study on the effects of professor and learner interaction, self-directed learning, and learning participation on learning satisfaction in untact lecture. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 21(11), 87-97. DOI : 10.22251/jlcci.2021.21.11.87 

  21. J. E. Lim & M. H. Lee. (2020). Effects of online learners' presence perception on academic achievement and satisfaction mediated by self-efficacy for self-regulated learning and agentic engagement. The Korean Journal of Educational Methodology Studies, 32(3), 461-485. DOI : 10.17927/tkjems.2020.32.3.461 

  22. J. S. Kim & M. H. Kang. (2010). Structural relationship among teaching presence, learning presence, and effectiveness of e-learning in the corporate setting. Asian journal of education, 11(2), 29-56. DOI : 10.15753/aje.2010.11.2.002 

  23. A. W. Astin. (1984). Student involvement: A developmental theory for higher education. Journal of College Student Personnel, 25(4), 297-308. 

  24. Ministry of Sciences and ICT. (2021). 2021 4th Industrial Revolution Indicator: How is the digital transformation triggered by the 4th Industrial Revolution in the post-Corona era ?. (Online). https://www.msit.go.kr/bbs/view.do?sCodeuser&mId113&mPid112&pageIndex&bbsSeqNo94&nttSeqNo3180792&searchOptALL&searchTxt 

  25. J. Y. Lee & S. H. Kang. (2019). The Influence of achievement emotion upon learning engagement in high school students: The mediating effect of metacognition. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 19(13), 289-313. DOI : 10.22251/jlcci.2019.19.13.289 

  26. L. D. Rosen, K. Whaling, L. M. Carrier, N. A. Cheever & J. Rokkum. (2013). The media and technology usage and attitudes scale: An empirical investigation. Computers in human behavior, 29(6), 2501-2511. DOI : 10.1016/j.chb.2013.06.006 

  27. W. S. Gim. (2007). The efficient assessment of need for cognition: K-NfC-S. Korean Journal of Consumer and Advertising Psychology, 8(1), 127-133. 

  28. J. M. Kraushaar & D. C. Novak. (2010). Examining the affects of student multitasking with laptops during the lecture. Journal of Information Systems Education, 21(2), 241-252. 

  29. M. Dwyer. (2008). Need for cognition, life satisfaction, and academic achievement. Episteme, 3, 12-13. 

  30. S. H. Bae & J. I. Hong. (2015). Institutional factors affecting the growth of active, collaborative student engagement and student-faculty interaction: Between-institution effects. Korean Journal of Educational Research, 53(4), 159-192. 

  31. A. Cabrera, A. Nora, & M. Castaneda. (1993). College persistence: structural equations modeling test of an integrated model of student retention. Journal of Higher Education, 64(2), 123-139. DOI : 10.2307/2960026. 

  32. J. Y. Choi, & H. S. Shin. (2016). Investigating determinants of institutional commitment during college and its effect on academic performance. The Journal of Educational Administration, 34(2), 1-22. 

  33. R. W. Kim, & S. H. Jeong (2020). The effects of self-regulatory resources on media multitasking behavior. The Korean Society for Journalism & Communication Studies, 64(5), 153-192. DOI : 10.16914/kjapr.2017.19.1.102 

  34. M. J. Kang, & K. J. Kang. (2021). The effectiveness of a flipped learning on Korean nursing students; A meta-analysis. Journal of Digital Convergence, 19(1), 249-260. DOI : 10.14400/JDC.2021.19.1.249 

  35. H. J. Lee, et al. (2017). Health education methodology: Chapter 8. Types and application of health education media. 156-158. Seoul: Soomonsa. 2018. 

  36. H. R. Yoon. (2021). Study on the instructors' competence of digital Literacy for online classes in the untact era. The Journal of Humanities and Social Sciences 21, 12(2), 2625-2638. DOI : 10.22143/HSS21.12.2.185 

LOADING...

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로