$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

The Effect of Non-Face-to-Face Classes on Class Satisfaction of Nursing Students after COVID-19 원문보기

韓國컴퓨터情報學會論文誌 = Journal of the Korea Society of Computer and Information, v.27 no.5, 2022년, pp.165 - 172  

Kim, Young-Su (Dept. of Nursing, Kyungwoon University)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 COVID-19 이후 간호대학생의 비대면 온라인수업이 수업만족도에 미치는 영향을 알아보기 위해 시도하였다. 연구방법은 K대학교 간호학과 3학년(n=133)을 대상으로 구조화된 자기보고형 설문지로 조사하였으며, 수집된 자료는 SPSS/WIN 25.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 연구결과는 성취동기, 상호작용, 자기조절학습 및 성취동기가 수업만족도와 통계적으로 유의한 양의 상관관계가 있으며, 자기조절학습은 성취동기와 유의한 양의 상관관계를 보였다. 이에 수업만족도를 높이기 위해서는 자기조절학습, 성취동기 및 상호작용을 높이기 위한 비대면 온라인수업방법의 개발과 적용이 요구된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study was attempted to investigate the effect of non-face-to-face online classes on class satisfaction of nursing students after COVID-19. The research method was a structured self-report questionnaire targeting 3rd graders(n=133) of the Department of Nursing at K University, and the collected ...

주제어

표/그림 (4)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

문제 정의

  • COVID-19 상황에서 온라인수업으로의 전환은 새로운 교육 패러다임의 요구에 맞춰 지속적으로 확대될 것이다. 따라서 본 연구에서는 간호대학생을 대상으로 비대면 온라인수업 시 성취동기, 자기조절학습 및 교수-학습자 상호 작용이 수업만족도에 미치는 영향을 분석하여 추후 간호 학 교과목의 온라인 강의 설계 및 운영에 기초자료로 활용 하기 위해 시도되었다.
  • 본 연구는 COVID-19로 인해 비대면 수업을 경험한 간 호대학생의 수업만족도에 미치는 요인을 파악하기 위한 서술적 조사 연구이다.
  • 본 연구는 간호대학생의 성취동기, 자기조절학습, 상호 작용과 수업만족도의 정도를 파악하고 이들의 관계를 확인하여 향후 간호대학생의 비대면 온라인수업의 수업만족도를 향상시킬 수 있는 수업 설계 및 운영을 위해 필요한 기초자료로 활용하고자 시도되었다.
  • 또한, 교수-학생, 학생학생 간의 상호작용은 자기조절학습의 강력한 예측 인자이며, 수업만족도에 미치는 영향 요인 중 외적 요인에 해 당되는 것으로 나타났다[14]. 하지만 간호대학생을 대상으로 비대면 온라인수업에서 자기조절학습이 수업만족도에 미치는 영향을 확인한 연구는 부족한 현실이며, 본 연구에서 이를 확인하고자 한다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (29)

  1. E. J. Jeon, and S. E. Kim, "The relations of metacognition, learning flow and problem solving ability of online classes in nursing students", Journal of Korea Institute of Information, Electronics, and Communication Technology, Vol. 13, No 6, pp. 597-604, Nov. 2020. DOI: 10.17661/jkiiect.2020.13.6.597 

  2. Y. J. Shin, "Toward one health & welfare: health and welfare in the covid-19 pandemic", Health and Social Welfare Review, Vol. 40, No. 1, pp. 5-10, Apr. 2020. DOI: 10.15709/hswr.2020.40.1.5 

  3. S. H. Lim, "Content analysis on online non-face-to-face adult nursing practice experienced by graduating nursing students in the ontact era", Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, Vol. 22, No. 4, pp. 195-205, Apr. 2021. DOI: 10.5762/KAIS.2021.22.4.195 

  4. Y. H. Lee, Y. J. Park, and J. H. Yun, "Exploring the"types"through case analysis on operation of distance education in universities responding to COVID-19", Journal of Yeolin Education, Vol. 28, No. 3, pp. 211-234, July 2020. DOI: 10.18230/tjye.2020.28.3.211 

  5. S. H. Kwon and H. S. Ryu, "In COVID-19, a study on the effects of professor and learner interaction, self-directed learning, and learning participation on learning satisfaction in untact lecture", Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, Vol. 21, No. 11, pp. 87-97, May 2021. DOI: 10.22251/jlcci.2021.21.11.87 

  6. J. H. Lee, and J. Y. Ha, "Effects of academic self-efficacy, learning motivation, and learning strategy on academic achievement: comparison of instructor-centered instruction and learner-centered instruction", Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, Vol. 16, No. 5, pp. 259-278, Sep. 2016. DOI: https://doi.org/10.12925/jkocs.2020.37.5.1366 

  7. J. H. Sung, and H. Y. Hong, "The meditating effects of ego-resilience and achievement motivation on the relation between perfectionism and subjective well-being in university students", Korean Journal of Counseling, Vol. 13, No. 1, pp. 325-340, Feb. 2012. DOI: 10.15703/kjc.13.1.201202.325 

  8. V. C. Crandall, "Achievement in hw stevenson(ed.) child psychology: the 62"d yearbook of the national society for the study of education", Child psychology, 1963. 

  9. H. W. Bang, and G. P. Cho, "The differences of learning flow, academic emotional regulation, and learning strategies according to achievement motivation level of university students", Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, Vol. 19, No. 10, pp. 330-349, May. 2019. DOI: 10.22251/jlcci.2019.19.10.331 

  10. M. K. Kang, "Effect of self-leadership, academic resilience on university life satisfaction in nursing students", Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, Vol. 20, No. 5, pp. 447-465, Mar. 2020. DOI: 10.22251/jlcci.2020.20.5.447 

  11. K. H. Kwak, S. O. Park, S. J. Park, B. S. Park, G. Y. Ko, and H. J. Wang et al., "The influence of the learning-related variable and the self-regulated learning ability upon class satisfaction given the application of online classes to nursing students", The Journal of Korean Nursing Research, Vol. 4, No. 3, pp. 59-68, Sep. 2020. DOI: 10.34089/jknr.2020.4.3.59 

  12. C. B. Hodges, "Self regualation in web-based courses", Quarterly Review of Distance Education, Vol. 6, No. 4, pp. 375-384, 2005. 

  13. J. E. Lim, and M. H. Lee. "Effects of online learners' presence perception on academic achievement and satisfaction mediated by self-efficacy for self-regulated learning and agentic engagement", The Korean Journal of Educational Methodology Studies, Vol. 32, No. 3, pp. 461-485, Jan. 2020. DOI: 10.1109/TIP.2015.2390472 

  14. M. E. Kim, M. J. Kim, Y. I. Oh, and S. Y. Jung, "The effect of online substitution class cuased by coronavirus(COVID-19) on the learning motivation, instructor-learner interaction, and class satisfaction of nursing students", Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, Vol. 20, No. 17, pp. 519-541, Sep. 2020. DOI: 10.22251/jlcci.2020.20.17.519 

  15. J. S. Jae, and K. Y. Lim, "Effect analysis of factors related to the learner participation, achievement, and satisfaction in the web-based online discussion", The Korean Journal of Educational Methodology Studies, Vol. 16, No. 2, pp. 107-135, Sep. 2000. 

  16. J. S. Lee, and J, M. Yu, "Effect of CMC-environment and interaction-types on the achievementand satisfaction in the teaching and learning of science", The Korean Earth Science Society, Vol. 24, No. 7, pp. 625-634, Dec. 2003. 

  17. Y. J. Joo, and K. L. Go, "The effects of achievement motivation, quality of teaching and learning, students' approaches to learning and peer interaction on outcomes of collaborative learning", Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, Vol. 16, No. 3, pp. 85-103, Mar. 2016. 

  18. R. H. Yu, A study on the teaching presence, learner participation, self-regulated learning, and learning satisfaction in distance learning for students in a nursing education program, Master's Thesis, Eeha womans University. Seoul. 2021. 

  19. D. C. McClelland, "Achievement and entrepreneurship: a longitudinal study" Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 1, No. 4, pp. 389-392, Mar. 1965. DOI: 10.1037/h0021956 

  20. S. A. Lim, and S. E. Kang, "Development and validation study of the achievement motivation scale", Korean Journal of Educational Psychology, Vol. 27, No. 3, pp. 575-593, Sep. 2013. 

  21. M. H. Cho, and Y. E. Cho, "Self-regulation in three types of online interaction: a scale development", Distance Education, Vol. 38, No. 1, pp. 70-83, Apr. 2017. DOI: 10.1080/01587919.2017.1299563 

  22. B. G. An, Development of evaluation criteria for interactions in e-learning for public schools, Master's Thesis, Keimyung University. Daegu. 2009. 

  23. Y. R. Park, and K. Lim, "Effects of environmental and human constructs on e-learning effectiveness in online university settinings" Indian Journal of Science and Technology, Vol. 8, No. S1, pp. 103-109, Jan. 2015. DOI: 10.17485/ijst/2015/v8iS1/57729 

  24. J. M. Lee, A study on the actual condition and satisfaction of online non-face-to-face classes in the social studies department of middle school, Master's Thesis, Korea University. Seoul. 2021. 

  25. M. E. Kim, M. J. Kim, Y. I. Oh and S. Y. Jung, 'The Effect of Online Substitution Class Caused by Coronavirus(COVID-19) on the Learning motivation, Instructor-learner Interaction, and Class Satisfaction of Nursing Students, Journal of Learner-Centered Curiculum and Instruction, vol. 17, pp. 519-541, Mar. 2020. DOI: 10.5762/KAIS.2021.22.3.643 

  26. S. H. Kwon and H. S. Ryu, 'In COVID-19, a study on the effects of professor and learner interaction, self-directed learning, and learning participation on learning satisfaction in untact lecture', Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, vol. 21, No. 11, pp. 87-97, Jun. 2021. 

  27. M. J. Hwang, and Y. S. Bang, "A study on professor trust, achievement motivation, and self-efficacy among allied health students: focusing on the G university", Journal of Korea Entertainment Industry Association, Vol. 13, No. 1, pp. 157-166, Jan. 2019. DOI: 10.21184/jkeia.2019.1.13.1.157 

  28. A. Adi.guzel, and A. Orhan, "The relation between english learning students' levels of self-regulation and metacognitive skills and their english academic achievements" Journal of Education and Practice, Vol. 8, No. 9, pp. 115-125, 2017. 

  29. J. H. Jo, and Y. K. Park, "Comparison of learning persistence according to degree of self-regulated learning ability and learning style of nursing students", Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, Vol. 8, No. 6, pp. 267-275, Jun. 2018. DOI: 10.35873/ajmahs.2018.8.6.023 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로