$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

도서관의 대내외적 환경변화와 HRD 트렌드 분석을 통한 사서교육훈련 비전 및 추진전략 제안에 관한 연구
A Study on the Library's Internal and External Environment Change and the Librarian Education and Training Vision and Promotion Strategy Proposal through HRD Trend 원문보기

한국도서관 정보학회지 = Journal of Korean Library and Information Science Society, v.53 no.2, 2022년, pp.43 - 71  

홍현진 (전남대학교 문헌정보학과) ,  노영희 (건국대학교 문헌정보학과) ,  정영미 (동의대학교 문헌정보학과) ,  이지수 (전남대학교 문헌정보학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구에서는 사서교육훈련의 중장기적 발전방안을 마련하기 위해 도서관 대내외적 환경변화와 인적자원개발(HRD) 트렌드를 반영한 사서교육훈련의 비전 및 목표를 설계하고자 하였다. 사서교육훈련의 비전 및 목표 설계를 위해 사서교육훈련 필요성, 목표, 사명, 역할 등의 재정립, 사서교육훈련의 비전과 목표 실현을 위한 추진전략 모색 도서관 미래 인재 양성을 위한 핵심역량국가직무능력표준(NCS) 기반 교육운영 가이드라인 개발을 위한 세부추진계획 등을 마련하였다. 먼저, 국내외 선행연구 및 문헌을 분석하였을 때, 미래 사서는 첫째, 창의융합형 인재, 둘째, 소통협력형 인재, 셋째, 선도전문형 인재, 넷째, 공감포용형 인재 등이 포괄된 역량을 갖춘 인재상을 기반으로 교육훈련을 수립해야 할 것으로 파악되었다. 도서관 미래 인재상 및 핵심역량에 따른 교육과정은 다음과 같은 프로세스 모형으로 제시하여야 하며, 창의융합형 인재, 소통협력형 인재, 선도전문형 인재, 공감포용형 인재상별 사서역량을 도출하고, 사서역량에 따른 직무능력을 설정하여 직무능력 향상을 위한 교육과정을 설계하는 방향으로 교육 방향을 설정해야 할 것으로 파악하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In this study, the vision and goal of librarian education and training were designed by reflecting the changes in the internal and external environment of the library and the human resource development (HRD) trend in order to prepare a mid- to long-term development plan for librarian education and t...

주제어

참고문헌 (36)

  1. Bank of Korea (2016). The 4th Industrial Revolution: focusing on the response status of major countries. International Economic Review, 2016(24). 

  2. Cha, Mi-Kyeong, Lee, Yeon-Ok, Yang, Soo-Youn, & Jeong, Hye-Mi (2007). A survey of children's librarians in public libraries for developing continuing education program. Journal of the Korean BIBLIA Society for Library and Information Science, 18(1), 95-115. 

  3. Chang, Durk Hyun, Yoon, Hee-Yoon, & Koo, Bon Jin (2015). A research on the continuing education for librarians: current situations and suggestions. Journal of Korean Library and Information Science Society, 46(2), 181-202. https://doi.org/10.16981/kliss.46.2.201506.181 

  4. Chang, Yun-Keum & Jeong, Haeng-Soon (2008). A study of the effectiveness and status of continuing education for children's librbrians in public libraries. Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 42(4), 481-501. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2008.42.4.481 

  5. Choi, Yoonhee & Jeong, Yoo Kyung (2021). An analysis of continuing education status for competency development of academic librarians. Journal of Korean Library and Information Science Society, 52(1), 255-277. https://doi.org/10.16981/kliss.52.1.202103.255 

  6. Fast Campus (2021 January 4). 10 HR trends that will dominate 2021. Fast Campus Media, Available: https://media.fastcampus.co.kr/%EA%B8%B0%EC%97%85%EA%B5%90%EC%9C%A1/hr-inshght/2021%EB%85%84%EC%9D%84-%EC%A7%80%EB%B0%B0%ED%95%A0-10%EA%B0%80%EC%A7%80-hr-%ED%8A%B8%EB%A0%8C%EB%93%9C/ 

  7. Hwang Ok-Gyung (2006). A study on the continuing education program for academic librarians. Journal of Korean Library and Information Science Society, 37(2), 173-190. 

  8. Jung, Eun-hye (2020, July 7). Can non-face-to-face learning surpass face-to-face learning?. HR Insight, Available: https://www.hrinsight.co.kr/view/view.asp?in_cate113&gopage1&bi_pidx30933 

  9. Kim, Hye-Joo (2015). A study on the continuing education & training program for the disabled users service special librarian. Journal of the Korean BIBLIA Society for Library and Information Science, 26(2), 173-197. https://doi.org/10.14699/kbiblia.2015.26.2.173 

  10. Kim, Kwan-Soo, Oh, Sang-Hoon, & An, Dong-Hwan (2013). An analysis of the value of regional brand index by using AHP. Journal of Korean Society of Rural Planning, 19(4), 95-104. https://doi.org/10.7851/ksrp.2013.19.4.095 

  11. Kim, Min-Shik & Choi Ju-han (2016). The 4th industrial revolution and industrial IoT.understanding the Industrial Internet. ICT & Media Policy, 28(12), 20-26. 

  12. Korean Library Association (2015). Preliminary Research for the Establishment of the National Institute of Librarian Education. 

  13. Lee, Hyun-a (2022, March 30). Changing HRD trends seen through ATD TK. HR Insight, Available: https://www.hrinsight.co.kr/view/view.asp?in_cate113&bi_pidx34047&keyword 

  14. Lee, Shin-Ho & Yang, Hae-Sool (2011). A study on the development of an education and training system for civil servant librarians. Journal of the Korean BIBLIA Society for Library and Information Science, 22(4), 91-113. https://doi.org/10.14699/kbiblia.2011.22.4.091 

  15. Life SOC Promotion Team, Office for Government Policy Coordination (2019). Life SOC 3 Year Strategic Plan (2020~2022). 

  16. National HRD Institute (2020). 2021 Comprehensive Plan for Civil Service Talent Development. 

  17. National HRD Institute (2021). Result Report on the Development of Education Programs for Improving Civil Servants' Competency to Lead the Era of the 4th Industrial Revolution. 

  18. National Library of Korea (2017). A Study on Future Strategy and Service Model Construction of Libraries in the Era of the 4th Industrial Revolution. 

  19. National Library of Korea (2019). National Library of Korea 2019-2023. 

  20. National Library of Korea (2021). Research on the Establishment of Mid-to Long-term Development Plans for Librarian Education and Training at the National Library of Korea. 

  21. Noh, Younghee (2021). The basic research on the establishment of a librarian's talent. Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 55(2), 51-90. http://dx.doi.org/10.4275/KSLIS.2021.55.2.051 

  22. Ministry of Culture, Sports and Tourism (2020). Libraries with Statistics. 2020 National Library Statistics Survey Issue Paper, 0(5). 

  23. Park, Hyun-Ju & Lee, Sang-Bok (2010). Curriculum planning for children's librarian. Journal of the Korean BIBLIA Society for Library and Information Science, 21(2), 97-110. https://doi.org/10.14699/kbiblia.2010.21.2.097 

  24. Park, Ok Nam (2018). A study on the changes of libraries and directions of librarian education in the era of the fourth industrial revolution. Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 52(1), 285-311. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2018.52.1.285 

  25. Park, Tae-Yeon & Oh, Hyo-Jung (2020). A study on library service in the Post-COVID era through issues on media. Journal of Korean Library and Information Science Society, 51(3), 251-279. https://doi.org/10.16981/kliss.51.3.202009.251 

  26. Park, Tae-Yeon, Han, Hui-Jeong, Oh, Hyo-Jung, & Yang, Dongmin (2018). A study on the librarian's key tasks of the era of the 4th Industrial Revolution. Journal of Korean Library and Information Science Society, 49(2), 327-356. https://doi.org/10.16981/kliss.49.201806.327 

  27. Presidential Committee on Library and Information Policy of Korea (2019). The 3rd Comprehensive Library Development Plan (2019-2023). 

  28. The Ministry of Science, ICT and Future Planning's Future Preparatory Committee, KISTEP, KAIST (2017). Korea's Future Strategy Report 10 Years Later: Finding a Path to Future Jobs. Seoul.: JISIKGONGGAM. 

  29. Yoon, Hee-Yoon & Joung, Hyun-Tae (2015). A study on the reform plan of librarian education program for librarianship in Korea. Journal of Korean Library and Information Science Society, 46(2), 49-69. https://doi.org/10.16981/kliss.46.201506.49 

  30. American Association of School Librarians (2014). Planning Our Future Libraries: Blueprints for 2025. Chicago, IL. 

  31. Association of European Research Libraries (2018). 2018-2022 Research Libraries Powering Sustainable Knowledge in the Digital Age. Netherlands. 

  32. BMBF (2010). High-tech Strategy 2020 for Germany. Germany: Federal Ministry of Education and Research. 

  33. Fast Campus (2021. 1. 4.). 2021년을 지배할 10가지 HR 트렌드. Fast Campus Media, 출처: https://media.fastcampus.co.kr/%EA%B8%B0%EC%97%85%EA%B5%90%EC%9C%A1/hr-inshght/2021%EB%85%84%EC%9D%84-%EC%A7%80%EB%B0%B0%ED%95%A0-10%EA%B0%80%EC%A7%80-hr-%ED%8A%B8%EB%A0%8C%EB%93%9C/ 

  34. Hyun, Ki-Chang, Min, Sang yoon, Choi, Hang seok, Park, Jeongjun, & Lee, In-Mo (2015). Risk analysis using fault-tree analysis (FTA) and analytic hierarchy process (AHP) applicable to shield TBM tunnels. Tunnelling and Underground Space Technology, 49, 121-129. https://doi.org/10.1016/j.tust.2015.04.007 

  35. Saaty, T. L. (1980) The Analytic Hierarchy Process. New York: McGraw-Hill International Book Company. 

  36. The Library of Congress (2016). Library of Congress Strategic Plan 2016-2020. Washington, D.C.: Library of Congress. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로