$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

수학과 음악의 융합인재교육으로 변화된 학교 밖 청소년의 수학학습 특성 분석
An Analysis Study on Mathematics Learning Characteristics of Out-of-School Youth through STEAM Education with Mathematics and Music 원문보기

Journal of the Korean Society of Mathematical Education. Series E: Communications of Mathematical Education, v.36 no.3, 2022년, pp.313 - 334  

김영인 (충남대학교 대학원) ,  서보억 (충남대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 학교 밖 청소년을 대상으로 한 수학중심 융합인재교육을 통한 수학학습의 특성을 분석하는 연구이다. 수학교육의 사각지대에 있는 학교 밖 청소년들에게 융합인재 교육의 기회를 제공하고 미래사회에 필요한 인재를 양성하기 위한 필요성으로 출발하였다. 이에 본 연구에서는 수학과 음악의 융합인재교육을 통해 학교 밖 청소년들의 수학학습의 특성이 어떻게 변화될 수 있는지 고찰하기 위한 목적으로 수행되었다. 이를 위해 ○○광역시 학교 밖 청소년 지원센터에서 고등학교 졸업 검정고시 수학 학습반을 수강하고 있는 학교 밖 청소년을 연구 대상으로 선정하였고, 수학-음악 융합인재교육을 위한 자료 개발 및 수업적용, 적용결과에 대한 자료 분석을 순차적으로 진행하였다. 학교 밖 청소년을 대상으로 검정고시와 연계한 수학과 음악 융합인재교육을 실시한 결과, 학교 밖 청소년들에게서 수학에 대한 정의적 영역 및 문제풀이 전략의 긍정적 변화를 살펴볼 수 있었다. 또한, 학교 밖 청소년들의 수학학습 발전가능성을 확인할 수 있었다. 본 연구를 기점으로 학교 밖 청소년들을 위한 수학중심 융합인재교육 프로그램의 개발 및 다양한 유형의 학생을 대상으로 하는 수학중심 융합인재교육에 대한 연구가 활성화되기를 기대한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to analyze the changes in mathematical learning through applying STEAM education according to social needs for out-of-school youth. For this purpose, we developed a teaching and learning model and program for mathematics and music STEAM education, and we implemented and ...

주제어

표/그림 (10)

참고문헌 (43)

  1. Ministry of Education (2015a). Mathematics curriculum. Notification of the Ministry of Education No. 2015-74 [Vol 8]. 

  2. Ministry of Education (2015b). Counterplan to Support Out-of-School Youths(Proposal). Retrieved from May 13, 2015. 

  3. Ministry of Education (2020). A Comprehensive Plan for STEAM Education to Change the Paradigm of Learning(Proposal). Retrieved from May 26, 2020. 

  4. Ministry of Education (2021). 2021 Key Contents of Basic Education Statistics. Retrieved from August 26, 2021. 

  5. Kim, K., & Ahn, S. (2004). A Study on Mathematics Education in Western Music. Education research studies, 2004(9), 579-597. 

  6. Kim, M., & Han. H. (2021). The Effects of Mathematics-Centered STEAM Program on Mathematical Modeling Ability of First Grade Students in Middle School. Communications of mathematical education, 35(3), 295-322. 

  7. Kim, S. et al. (2021). A Study on Mathematics Curriculum Restructuring for Competency Development, Ministry of Education 

  8. Kim, Y. (2016). A Study of Education Based on STEAM Method in Music.Mathematics Subjects of Middle School Curriculum [Masters dissertation, Graduate School of Education, Yonsei University]. 

  9. Kim, Y. (2022). An Analysis Study on Mathematics Learning Characteristics of Out-of-School Youth through STEAM Education with Mathematics and Music [Masters dissertation, Graduate School of Education, Chungnam University]. 

  10. Kim, E., Son, C, Lee, Y., Paik, S., & Yoon, S. (2019). A study on the accreditation of learning support programs for out-of-school adolescents. KEDI, Research Report RR 2019-29. 

  11. Kim, Y., & Choi, S. (2006). A study of the effect of activity oriented class about the character of the student with learning disability of the mathematics. School mathematics, 9(2), 209-227. 

  12. Kim, J. (2019). Effect of the Social Support of Out-of-school Youth on the Decision of Rational Path: Verification of the mediated effect of adaptive flexibility [Masters dissertation, Department of Social Welfare Graduate School, Honam University]. 

  13. Kim, C. (2015). The Effect of mathematics learning on Life of School Drop-out [Masters dissertation, Graduate School of Education, Sunchon National University]. 

  14. Kim, C., Shin, H., & Jun, Y. (2017). A Qualitative Inquiry into a Drop-Out Student's Process of Overcoming Difficulties in Solving Basic Math Problems. Teacher Education Research, 56(3), 263-278. 

  15. Kim, H. (2014). The Analysis of Effects of Play-based Mathematics Learning on the Attitude of Middle School Students [Masters dissertation, Graduate School of Education, Hankuk University of Foreign Studies]. 

  16. Na, J. (2021). An Analysis on Qualitative Research in Mathematics Education in Korea: Focusing on increasing validity in qualitative research. Communications of mathematical education, 35(2), 137-152. 

  17. Na, J. (2018). A Study on Development of Instructional Design Model and Teaching-Learning Materials for Mathematics-Arts STEAM Classes based on Smart Education [Doctors dissertation, Graduate School of Korea National University of Education]. 

  18. Moon, J. (2015). A Study on the Math-Music Integrated Education [Doctors dissertation, Graduate School of Chonnam National University]. 

  19. Park, H. et al. (2019). Final report of basic research for the comprehensive plan for STEAM education. Chosun University, KOFAC. 

  20. Baek, S. (2016). Mathematical problem-solving education. Kyungmoonsa. 

  21. Shin, H., & Na, J. (2013). The Development of Mathematical Stories in Music: A Group Action in Music. Proceedings of the 2013 International Conf. on Math. Edu, 2013, 133-141. 

  22. Yoon, N. (2014) Development and Application of the Mathematics Experience Learning Linked with Music [Masters dissertation, Graduate School of Korea National University of Education]. 

  23. Yoon, B. (2020). do math on musical chords, Gorne House. 

  24. Yoon, C., & Choi, I. (2015). A Study on the Panel Survey and Support Plan for Out-of-school Youth III. NYPI, Research Report 15-R17-2. 

  25. Yoon, C., Choi, I., Kim, S., & Kim, S. (2018). 2018 survey of out-of-school youth. Ministry of Gender Equality and Family. 

  26. Lee, K., Lim, H., Park, I., Seo, M., & Kim, B. (2016). A Study on Development of the Survey Items for Affective Domain in Mathematics of NAEA, The Journal of Curriculum and Evaluation, 19(4), 45-70. 

  27. Lee, K. et al. (2021). A Final Report on the Future-Oriented Mathematics Curriculum for Post-COVID. Ministry of Education 

  28. Lee, S. (2021). A Case Study on the Development and Application of Mathematics and Music Convergence Class for the Middle School [Masters dissertation, Graduate School, Ewha Womans University]. 

  29. Jeon, H. (2013). Study on usage plan of music in math education : music variation applying mathematical principle in composition [Masters dissertation, Graduate School, Sungkyunkwan University]. 

  30. Joo, H. (2019). A Study on the External Convergence Competency in Mathematics : The Development of Assessment Tools and Effects of Teaching-Learning Materials for the 7th Grade Students [Doctors dissertation, Graduate School, Dankuk University]. 

  31. Choi, Y., & Oh, R., & Nam, J. (2020). The Analysis of Educational Needs for Educational Support of Out-of-School Youth. Secondary education research, 68(3), 649-674. 

  32. Hong, Y. (2016). STEAM Research Trends in Mathematics Education [Masters dissertation, Graduate School, Silla University]. 

  33. Hwong, S., & Cho, S. (2015). Developing an Education for Sustainable Development Program for Out-of-School Youth. NYPI, Research Report 15-R23. 

  34. Hwang, S., & Cho, S. (2017). Developing an Education for Sustainable Development Program for Youth School Dropouts. Environmental Education, 30(2), 139-155. 

  35. Buzza, D. C., & Dol, M. (2015). Goal setting support in alternative math classes: Effects on motivation and engagement. Exceptionality Education International, 25(1). 

  36. Harkleroad, L. (2006). The math behind the music. Cambridge University Press. 

  37. LeDuc-Williams, K. (2013). A qualitative study exploring the use of online education to overcome the educational challenges faced by out of school youth, Unpublished doctoral dissertation, Northwest Nazarene University. 

  38. Loy, G. (2006). Musimathics : the mathematical foundations of music volume 1. MIT Press. 

  39. Robinson, K. (2021). 아이의 미래를 바꾸는 학교혁명. (정미나, 역). 21세기북스. (영어 원작은 2015년 출판). 

  40. Robinson, K. (2021). Creative Schools: The Grassroots Revolution That's Transforming Education. (Jung, M. Trans). Book21. (Original work published in 2015). 

  41. Sautoy, M. D. (2007). 소수의 음악 - 수학 최고의 음악을 찾아. (고중숙, 역). 승산. (영어 원작은 2004년 출판). 

  42. Sautoy, M. D. (2007). The music of the primes. (Ko, J. Trans). Seungsan. (Original work published in 2004). 

  43. Vaughn, K. (2000). Music and Mathematics: Modest Support for the Oft-Claimed Relationship. Journal of Aesthetic Education, 34, 149-166. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로