$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

메타버스의 교회교육 적용을 위한 탐색적 연구
An Exploratory Study for the Application of Metaverse in Church Education 원문보기

기독교교육 논총 = Journal of christian education in Korea, v.71, 2022년, pp.241 - 276  

남선우 (열림교회)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

21세기 초반 스마트 혁명으로 시작된 4차 산업혁명으로 인해 우리 사회는 초연결(Hyper-Connectivity), 초융합(Hyper-Convergence), 초지능(Hyper-Intelligence)이 가속화되고 있다. 이런 변화는 시간과 장소라는 제한적인 공간을 물리적 공간과 가상적(디지털) 공간의 경계를 뛰어넘어 융합적인 새로운 공간으로서의 메타버스(Metaverse)를 만들어내고 있다. 메타버스는 1980년대 초반부터 1990년대 중반에 출생한 밀레니얼 세대(M Generation)와 1990년대 중반부터 2000년대 초반에 출생한 Z 세대(Z Generation)을 통칭하는 MZ세대와 맞물려 계속 확산되고 있다. 교회교육도 코로나19의 확산으로 예배로 모일 수 없을 때 메타버스를 활용한 다양한 시도가 있어고, 이를 통해 교회교육의 새로운 공동체 공간으로써 활용 가능성이 확인되었다. 그뿐만 아니라 메타버스를 교회교육에 활용하면 실제적이며, 체험할 수 있는 더욱 발전적인 교회교육 공간으로 활용될 수 있을 것이다. 그러나 교회교육이 더욱 발전하기 위해서는 공간적인 개념을 뛰어넘어 교회교육 방법의 발전이 필요하다. 특히 메타버스와 MZ세대의 공통된 특징 중에 하나인 사용자 중심성이 강조된 학습자 중심의 교육방법이 교회교육에 적용될 때에 메타버스 시대 속에 교회교육은 더욱 발전적인 방향으로 나갈 수 있을 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Due to the 4th industrial revolution, which started with the Smart Revolution in the early 21st century, Hyper-Connectivity, Hyper-Convergence and Hyper-Intelligence of our society is accelerating. These changes induced formation of Metaverse as a fused new space that crosses the perimeter of the ph...

주제어

참고문헌 (50)

  1. Kye, B. K., Han, N. R., Kim, E. J., Park, Y. J. & Cho, S. Y. (2021). Educational use of metaverse: Possibilities and limitations. (RM 2021-6). KERIS. 

  2. Koh, S. Y., Jeong, H. K., Kim, J. I., & Shin, Y. T. (2021). Metaverse concept and direction of development. Korea Information Processing Society Review, 28(1), 7-16. 

  3. Ministry of Education press release (2020.07.02.). 3rd Dialogue for a Great Transformation in Post-Corona Education. 

  4. Kim, K. J. (2018). The influence of organizational conflict on organizational commitment and life satisfaction for millennial generation : Mediating effects of horizontal and vertical communications. Master's thesis, Graduate School of Korea Transportation University. 

  5. Kim, S. G. (2020). Metaverse: Digital earth, the world of floating things. Seoul: Plan B Design. 

  6. Kim, Y. H. (2022). A study on the relationship between public service motivation (psm) and organizational factors of mz generation police officers: Focusing on the mediated effect of self-determination factors. Master's thesis, Seoul National University Graduate School of Public Administration. 

  7. Kim, J. W., Chung, B. (2018). An exploratory study on the millennial generation teachers'job motivation, task perception and future career perspective. The Journal of Educational Administration, 36(3), 231-249. 

  8. Kim, J. J. (2021). New perspectives on sunday school of korean Church for next generation. Journal of Christian Education in Korea, 67, 11-44. 

  9. Kim, J. H. (2021). A Creation-Theological Reflection on the Emergence of the Digital World. Korean Jounal of Systematic Theology, 63, 165-197 

  10. Kim, J. H., Lee, Y. J. (2021). Metaverse, Transcending Time and Space: Top 10 Global Companies. Samsung Securities. 

  11. Kim, C. H, & Kim, Y. M. (2022). General understanding of metaverse and practical suggestions on utilization of metaverse: Focusing on the concept of the body. Korea Reformed Journal, 59, 143-177 

  12. Kim, H. R. (2021). A study of Christian metaverse community and worship. Theology and Praxis, 76, 41-66. 

  13. Kim, H. R. (2022). The effect of mentoring, knowledge sharing, and flexible work arrangement on organizational trust and turnover intention of new employees of mz generation : Mediating effect of perceived career development support. Master's thesis, Pusan National University Graduate School. 

  14. Nam, S. H. (2022). The Characters of the Metaverse and the Possibilities as a Digital Mission Field. Korea Presbyterian Journal of Theology, 54(2), 103-124. 

  15. Park, S. J. (2021). A study on the methods of metaverse education in future society. Journal of Future Convergence Education, 2(2), 61-81. 

  16. Park, J. C. (2021). Exploring the possibility of using metaverse in korean language education. Journal of the International Network for Korean Language and Culture, 18(3), 117-146. 

  17. Park, H. S. (2020.08.24.). Unlucky 20th grade? Non-face-to-face classes had no effect on Minerva. The JoongAng. 

  18. Byun, M. K., Park, C., Kim, B. S., & Lee, J. H. (2021). Metaverse for edutech: Gathertown, zepeto, ifland, virtual reality cospaces. Inchen: DaVinci Books. 

  19. Seo, M. K. (2021). The moderating effects of generation variables on the relationships among creative behavior, individual psychological variables, and job organization variables of mz generation office workers in large corporations. Master's thesis, Seoul National University Graduate School. 

  20. Yang, K. H. (2021). A Study on "On-tact" Christian Education in the Post-Corona Era. Journal of Christian Education in Korea, 68, 41-76. 

  21. Oh, M. J., Kim, J. G. (2021). An essay on the future of metaverse as the harmony space both of homo ludens and homo fabre. Journal of the Korea Convergence Society, 12(9), 127-136. 

  22. Oh, Y. J. (2021). The metaverse is coming again: Technological, economic, and social vaporization and current issues surrounding the metaverse. Korea Intelligent Information Society Promotion Agency 

  23. Ok, J. H. (2022). Study on the Application for Christian Education by Metaverse. Journal of Christian Education in Korea, 70, 37-74 

  24. Yu, J. H. (2021, June). Metaverse, a space that opens 'business expansion' and 'innovation'. Webzine Cultural Tourism. 

  25. Yoon, J. H. (2021). Metaverse, crossing the border between virtual and real. Future Horizon, 49, 3-8. 

  26. Lee, S. H., Han, S. Y. (2021). Metaverse begins: 5 major issues and forecast. Software Policy & Research Institute. 

  27. Lee, I. B. (2021). Metaverse, the future that has already begun. Seoul: 1000 Grusoop. 

  28. Jeon, H. P. (2022.01.28.). Evangelization rate 3% Generation MZ, what do you want the most from the church?. Goodnews. 

  29. Cho, H. G. (2022). The educational implications and application of metaverse in geography education. Journal of the Association of Korean Geographers, 11(1), 49-65. 

  30. Chuen, H. S. (2022.03.04.). 'ZEPETO' surpasses 300 million global subscribers... 95% of overseas users. Hankyoreh. 

  31. Choi, Y. N. (2022.04.13.). Universities also operate 100% online degree programs, and graduate without taking a step on campus. The Dong-a Ilbo. 

  32. Choi, H. S. (2021). A study on the non-face-to-face teaching experience of college freshmen due to Covid-19. Korean Journal of General Education, 15(1), 273-286. 

  33. Choi, H. W. (2021). The era of virtual economy created by Metaverse is coming. Seoul: Hansmedia. 

  34. Choi, H. J., Kim, H. K. (2021). Effects of COVID 19 Stress on Children's Emotion and Academic Development. The Journal of Welfare and Counselling Education, 10(1), 85-105. 

  35. Korea Creative Content Agency (2021). Travis Scott's 'Fortnite' concert revenue of $20 million, 10 times the actual performance. Global game industry trend, 1+2, 58-64. 

  36. Han, H. W. (2008). A study on typology of virtual world and its development in metaverse. Journal of Digital Contents Society, 9(2), 317-323. 

  37. Hong, H. K. (2021). Exploratory study for educational application of metaverse. Culture and Convergence, 43(9), 1-21. 

  38. Hwang, K. H., Jeong, J. Y., & Kwon, O. B. (2021). A study on factors affecting the intention to visit the virtual world metaverse. KMIS International Conference, 43-46. 

  39. Ark investment (2021, January 26). Big ideas 2021. ARK Investment Management LLC. https://research.ark-invest.com/hubfs/1_Download_Files_ARK-Invest/White_Papers/ARK%E2%80%93Invest_BigIdeas_2021.pdf 

  40. Bailenson, J. N. (2021). Nonverbal overload: A theoretical argument for the causes of zoom fatigue. Technology, Mind, and Behavior, 2(1), 1-16. 

  41. Baszucki, D., (2021, February 01). The metaverse is coming. Wired. https://www.wired.co.uk/article/metaverse/ 

  42. Kupperschmidt, B. R. (2000). Multigeneration employees: Strategies for effective management. Health Care Manager,19(1), 65-76. 

  43. Mannheim, K. (1970). The problem of generations. Psychoanalytic review, 57(3), 378-404. 

  44. Mannheim, K. (1952). The problem of a sociology of knowledge. Essasys on the Sociologyof Knowledge, 134-190. 

  45. Nash, L. L. (1978). Concepts of existence: Greek origins of generational thought. Daedalus, 1-21. 

  46. Otieno, J. O., & Nyambegera, S. M. (2019). Millennials and generation z employees are here: Is your organization ready?. Journal of Language, Technology & Enterpreneurship in Africa, 10(2), 68-85. 

  47. Peckham. E. (2020, February 26). A multiverse, not the metaverse. Techcrunch. Techcrunch. https://techcrunch.com/2020/02/25/virtual-worlds-intro/ 

  48. Richardson, S. (2009). Understanding generation y's attitudes towards the industry. Tourism and Generation Y, 12, 131-142. 

  49. Rodriguez, M., Boyer, S., Fleming, D., & Cohen, S. (2019). Managing the next generation of sales, gen z/millennial cusp: An exploration of grit, entrepreneurship, and loyalty. Journal of Business-to-Business Marketing, 26(1). 43-55. 

  50. Smart, J., Cascio, J., & Paffendorf, J., (2007). A Metaverse Roadmap: Pathways to the 3D Web. Acceleration Studies Foundation. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로