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오락 위주의 게임형 메타버스 개발 가이드라인 요소 도출
Extracting Features for Developing Guideline a Game-type Metaverse Centered on Entertainment 원문보기

한국정보통신학회논문지 = Journal of the Korea Institute of Information and Communication Engineering, v.26 no.10, 2022년, pp.1500 - 1508  

이민호 (Department of Media, Soong-sil University) ,  신정철 (Department of Communication and Design, Hongik University)

초록
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코로나 19 팬데믹으로 비대면 문화가 사람들의 일상에 녹아들면서 메타버스에 대한 관심도 크게 증가하였다. 메타버스는 목적에 따라 여러 형태가 존재한다. 메타버스에 대한 관심도 와 수요가 최근 급증하면서 다양한 메타버스 산출물의 개발과 공급이 진행되고 있지만, 산업체 개발자들이 참고할 수 있는 실질적인 산업체 친화적인 메타버스 콘텐츠 개발 가이드라인이 없어 개발에 많은 어려움이 있다. 본 연구에서는 다양한 메타버스의 유형 중 게임형 메타버스 콘텐츠들을 비교 분석함으로써 개발자들이 게임형 메타버스 콘텐츠를 개발할 때 참고할 수 있는 개발 가이드라인을 작성하고자 한다. 개발 가이드라인에서는 대표적인 게임형 메타버스 플랫폼들의 공통되는 특징적 요소들을 정리하고 해당 요소들을 어떻게 개발해야하는지에 대하여 설명을 첨부하였다. 특징적 요소 도출 및 설명 첨부 이후 관련 전문가들을 대상으로 진행한 설문조사를 통해 개발 가이드라인의 적절성을 검증하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

As non-face-to-face culture melts into people's daily lives due to the COVID-19 pandemic, interest in the metaverse has also increased significantly. There are several types of metaverse depending on the purpose of applications. With this recent explosive interest in the metaverse platform and deman...

주제어

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참고문헌 (9)

  1. Y. M. Kang, "Metaverse Framework and Building Block," Journal of the Korea Institute of Information and Communication Engineering, vol. 25, no. 9, pp. 1263-1266, Sep. 2021. 

  2. Ministry of Scienece and ICT, "Digital New Deal 2.0 Hyper-Connected New Industry Development, Metaverse New Industry Leading Strategy," Ministry of Scienece and ICT, 2022. 

  3. S. G. Seong, "A study on R&D trends and propects of Metaverse," in Proceedings of HCI Korea, Pyeongchang, Korea, pp. 1450-1457, 2008. 

  4. H. W. Han, "A Study on Typology of Virtual World and its Development in Metaverse", Journal of Digital Contents Society, vol. 9, no. 2, pp. 317-323, Jun. 2008. 

  5. C. S. Shin, "Metaverse-based Cultural Content R&D trend," Information and Communications Magazine, vol. 39, no. 4, pp. 61-66, Mar. 2022. 

  6. J. Y. Jung and T. Woo, "Analysis of continuous immersion factors in the metaverse platform," Journal of Digital Contents Society, vol. 23, no. 2, pp. 275-283, Feb. 2022. 

  7. L. H. Lee, T. Braud, P. Zhou, L. Wang, D. Xu, Z. Lin, A. Kumar, C. Bermejo, and P. Hui, "All One Needs to Know about Metaverse: A Complete Survey on Technological Singularity, Virtual Ecosystem, and Research Agenda," Journal of Latex Class Files, vol. 14, no. 8, pp. 1-66, Sep. 2021. 

  8. H. S. Ning, H. Wang, Y. Lin, W. Wang, S. Dhelim, F. Farha, J. Ding, and M. Daneshmand, "A Survey on Metaverse: the State-of-the-art, Technologies, Applications, and Challenges," arXiv, arXiv: 2111.09673, 2021. 

  9. M. H. Lee, "A Study on Development Guidelines through Comparative Analysis of Metaverse Platforms," M.S. thesis, Soongsil-University, Seoul, Korea, 2022. 

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