$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

해사대학 여학생들이 인식한 진로장벽이 진로결정수준에 미치는 영향에 관한 연구
A Study on the Effect of Career Barriers Perceived by Women at Maritime University on the Career Decision Level 원문보기

海洋環境安全學會誌 = Journal of the Korean society of marine environment & safety, v.28 no.5, 2022년, pp.764 - 772  

박유진 (연세대학교) ,  김승연 (목포해양대학교 항해학부)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

해운·항만 산업분야는 전통적으로 남성 중심으로 운영되어 온 산업으로, 여성 해기사의 진출 범위가 늘어나고 있지만 여전히 여성 종사자의 비율은 낮은 수준이다. 그러나 본 산업분야의 여성들이 겪는 진로발달 상의 어려움을 설명하고 이를 개선하기 위해 개인이 속한 사회문화적 맥락이나 환경적 요인을 포괄적으로 설명할 수 있는 진로장벽 및 진로결정수준에 대한 연구가 아직 수행되지 않고 있는 실정이다. 이에 따라 본 연구는 M대학교 해사대학에 재학 중인 여학생들을 대상으로 진로장벽 요인을 도출하고, 진로장벽이 진로결정수준에 어떠한 영향을 미치는지를 조사였다. 해사대학 여학생들이 인식하는 진로장벽 요인으로 성차별(GD), 진로 미결정 및 준비 부족(IOU), 직장-가정 갈등(WFC), 개인특성 부족(LPQ), 기대보다 낮은 직업 전망(LOE)이 도출되었다. 도출된 진로장벽 요인이 진로결정수준에 어떤 영향을 미치는지를 분석한 결과, 진로 미결정 및 준비 부족(IOU)이 진로결정수준에 유의한 부의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 성차별(GD), 직장-가정 갈등(WFC), 개인특성 부족(LPQ), 기대보다 낮은 직업 전망(LOE)은 진로결정수준에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 본 연구를 통해 도출된 결론은 진로장벽을 극복하고 진로결정수준을 향상시키기를 원하는 해사대학 여학생들을 대상으로 하는 진로지도 및 상담을 위한 중요한 자료로 활용될 수 있을 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The shipping and port industries have traditionally been male-centered, and although the scope of entry for female mariners is increasing, the proportion of female workers is still low. However, research on career barriers and career decision levels in this industry has not yet been conducted. This ...

주제어

참고문헌 (21)

  1. Cho, Y. A.(2007), An Impact of Career Barrier on Career Decision Level among College Students Majoring in Secretarial Science, Journal of Secretarial Studies, Vol. 16, No. 1, pp. 107-128. 

  2. Economist(2019), The glass-ceiling index. Economist. Retrieved from https://www.economist.com/graphic-detail/2019/03/08/theglass-ceiling-index. 

  3. Field, A.(2005), Exploring data. Discovering statistics using SPSS, 2, pp.63-106. 

  4. ILO(2020), Policy Brief - A gender-responsive employment recovery: Building back fairer, pp. 3-9. 

  5. Jung, Y. M.(2019), Effects of Career Barriers of Female College Students Majoring in Airline Service on Their Career Decision Level: Comparison between Four-Year Colleges and Two-Year Colleges, Journal of Tourism Management Research, Vol. 23, No. 2, pp. 459-480. 

  6. Kim, B. W. and K. H. Kim(1997), Career Decision Level and Career Preparation Behavior of the College Students, The Korean Journal of Counseling and Psychotherapy, Vol. 9, No. 1, pp. 311-333. 

  7. Kim, E. Y.(2001), A Study for the Development and Validation of the Korean College Students' Career Barrier Inventory, Ph. D Thesis, Ewha Womans University, Korea. 

  8. Kim, S. Y., J. M. Park, and D. D. Jeong(2020), Basic Research for Designing a Specialized Curriculum for Women Students at the Maritime College - Focusing on Mokpo National Maritime University, Journal of the Korean Society of Marine Environment & Safety, Vol. 26, No. 4, pp. 346-352. 

  9. Koh, H. J.(1992), A Study on the effect of career counseling on Korean college students' decision making styles and on career decision making status, Ph. D Thesis, Sookmyung Women's University, Korea. 

  10. Korea Statistical Information Service(2022), https://kosis.kr/statHtml/statHtml.do?orgId101&tblIdDT_2KAA301_OECD&conn_pathI2. 

  11. Lee, S. S. and C. Y. Jyung(2007), A Casual Model among Perceived Career Barriers, Career Decision-Making Self-Efficacy, and Career Decision Level of Female College Students, Journal of Agricultural Education and Human Resource Development, Vol. 39, No. 4, pp. 83-109 

  12. Lee, Y. M.(2002), The Relationship between the Types of Career Development and Career Decision-making Self-efficacy, Carrier Barriers of University Students, Master Thesis, Ewha Womans University, Korea. 

  13. Myung, W. S. and E. A. Hong(2020), Subjectivity on career barrier of female college students majoring sport studies, Korean Journal of sport science, Vol. 31, No. 2, pp. 202-215. 

  14. Ministry of Oceans and Fisheries(2022), https://www.mof.go.kr/statPortal/cate/statView.do 

  15. Osipow, S. H., C. G. Carney, and A. Barack(1976), A scale of educational-vacational undecidedness, A typological approach, Journal of vocational behavior, 9, pp. 233-243. 

  16. Park, S. G. and Y. H. Lee(2002), A Study on Family Variables and Personal Variables Affecting the Career Decision Level of Korean University Students, The Korean Journal of Counseling and Psychotherapy, Vol. 14, No. 1, pp. 141-160. 

  17. Sohn, E. R.(2001), Career barriers perceived by female college students, Ph. D Thesis, Seoul National University, Korea 

  18. Sohn, E. R. and K. H. Kim(2002), The factors of career barriers perceived by female college students, The korean journal of counseling and psychotherapy, Vol. 14, No. 1, pp. 121-139. 

  19. Swanson, J. L. and M. B. Woitke(1997), Theory into practice in career assessment for women: Assessment and interventions regarding perceived career barriers. Journal of career assessment, Vol. 5, No. 4, pp. 443-462. 

  20. Swanson, J. L., K. K. Daniels, and D. M. Tokar(1996), Assessing perceptions of career barriers: The Career Barriers Inventory. Journal of Career Assessment, 4, pp. 219-244 

  21. Yoon, D., J. K. Tak, and S. H. Lee(2009), A Study between female students in college of engineering and humanities by sex role identity, self efficacy and career maturity, The Korean Journal of Woman Psychology, Vol. 14, No. 4, pp. 497-514. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로