$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 예비 과학 교사의 실시간 온라인 수업 설계 사례 분석
An Analysis of Cases of Real-time Online Class Design by Pre-service Science Teachers 원문보기

한국과학교육학회지 = Journal of the Korean association for science education, v.43 no.6, 2023년, pp.563 - 572  

한화정 (국립공주대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 예비 과학 교사가 설계한 온라인 수업 사례를 분석하여 예비 과학 교사가 온라인 수업을 위해 사용하는 교수전략을 알아보고자 하였다. 이를 위해 한 학기 동안 온라인 수업 도구 활용 교육을 경험한 12명의 예비 과학 교사가 작성한 실시간 온라인 수업 교수학습과정안을 수집하여 분석하였다. 예비 과학 교사는 기존의 대면 수업 설계 시 필수적으로 고려하였던 선수학습 확인, 학습목표 제시, 학습동기 유발, 교수학습방법, 학습내용 정리, 교사-학생 상호작용, 학생 평가 등의 요소를 모두 고려하였으며, 이들 각 요소에서 온라인 수업의 한계를 극복하고 대면 수업에서 불가능했던 교수전략을 고안하였다. 또한 예비 과학 교사는 온라인 수업 도구를 원활하게 사용할 수 있는 환경 구축과 관련된 온라인 수업 환경 점검 관련 교수전략까지 고려하고 있었다. 다만 학습목표 제시, 학습동기 유발, 학습내용 정리는 대부분의 예비 과학 교사가 시청각 자료 제시 방식의 온라인 수업 도구를 활용한 기존의 대면 수업의 교수전략을 주로 활용하고 있으며, 학습동기 유발과 학습내용 정리에서 학생 중심의 접근의 교수전략을 매우 드물게 구현하였다. 이러한 결과는 한 학기 동안의 온라인 수업 도구 활용 교육은 부족하며, 예비 교사 교육에서 온라인 수업 도구 활용 교육의 지속적인 운영과 확대가 필요함을 시사한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study aimed to analyze cases of online class design by pre-service science teachers to identify the teaching strategies employed for online classes. For this purpose, the real-time online class lesson plans of 12 pre-service science teachers, who had experienced education utilizing online teach...

주제어

표/그림 (21)

참고문헌 (33)

  1. Aliyyah, R. R., Rachmadtullah, R., Samsudin, A., Syaodih, E., Nurtanto,?M., & Tambunan, A. R. S. (2020). The perceptions of primary school?teachers of online learning during the COVID-19 pandemic period:?A case study in Indonesia. Journal of Ethnic and Cultural Studies,?7(2), 90-109. 

  2. Babincakova, M., & Bernard, P. (2020). Online experimentation during?COVID-19 secondary school closures: Teaching methods and student?perceptions. Journal of Chemical Education, 97(9), 3295-3300. 

  3. Che, H., & Lee, D. (2020). Exploring secondary teacher's experience of?distance learning due to COVID-19. The Journal of Learner-Centered?Curriculum and Instruction, 20(16), 1047-1071. 

  4. Choi, K. J., Park, S. H., & Cho, S. (2021). Exploring the educational meaning?of teaching practicum under the COVID-19 pandemic. The Journal?of Korean Teacher Education, 38(3), 195-220. 

  5. Coman, C., Tiru, L. G., Mesesan-Schmitz, L., Stanciu, C., & Bularca, M.?C. (2020). Online teaching and learning in higher education during?the coronavirus pandemic: Students' perspective. Sustainability,?12(24), 10367. 

  6. Do, J., Kim, S., & Moon, J. (2020). Exploring synchronous online course?cases on secondary schools via semantic network analysis. Journal of?Qualitative Inquiry, 6(3), 637-681. 

  7. Han, H. J., & Shim, K. C. (2018). A study on the lesson planning ability?of pre-service secondary school biology teachers. Biology Education,?46(4), 476-486. 

  8. Han, H. J., & Shim, K. C. (2021). A study on pre-service science teachers'?perceptions of utilizing and educational programs about online teaching?tools. Teacher Education Research, 60(4), 629-640. 

  9. Han, H. J., & Shim, K. C. (2022). An analysis of curriculum ideologies?of pre-service elementary and secondary school teachers. Teacher?Education Research, 61(1), 119-136. 

  10. Jung, J., Jang, Y., Ryu, M., Ko, H., Park, H., & Kwon, D. (2020). A study?on the importance and performance analysis of elementary school?teacher's roles on online teaching. The Journal of Learner-Centered?Curriculum and Instruction, 20(22), 735-757. 

  11. Jung, S. J., & Shin, Y. J. (2020). Analysis of the difficulties experienced?by elementary school teachers due to the combination of online and?offline classes in COVID-19. The Journal of Education, 40(3), 93-112. 

  12. Jung, Y., & Ko, Y. (2021). Teaching through the eyes of elementary teachers?during the COVID-19 pandemic: A phenomenological study. Teacher?Education Research, 60(3), 463-478. 

  13. Kang, M. A., & Nam, S. W. (2020). An exploratory study on-line class,?a future education method: Based on FGI study on elementary school?teachers in Seong-si. The Journal of Learner-Centered Curriculum and?Instruction, 20(21), 89-116. 

  14. Kim, C. (2021). Exploring the experience and educational meaning of?preservice physical education teachers who participated in teaching?practice in Covid-19. Korean Journal of Sport Pedagogy, 28(2), 49-72. 

  15. Kim, H. J. (2020). A study on the analysis of online class experiences of?elementary school teachers followed by COVID-19. Journal of?Learner-Centered Curriculum and Instruction, 20(20), 613-639. 

  16. Kim, H. R., & Choi, S. Y. (2020). Survey on teachers' perception and?operational state for elementary science online remote classes. Journal?of Korean Elementary Science Education, 39(4), 522-532. 

  17. Kim, I., Ryu, S., Byun, H., & Seo, Y. (2020). Analysis of interaction?experience through instructional digital imagination in non-face-to-face?synchronous classes. Journal of Educational Technology, 36(3),?873-904. 

  18. Kim, S. U., Yang, I. H., & Lim, S. M. (2020). A study on status and?perception of class operation by elementary school science specialized?teachers in COVID-19 situation. Journal of Korean Society of Earth?Science Education, 13(3), 317-329. 

  19. Kim, S., Gu, M., Lee, S., & Kim, H. (2021). Online teaching demonstration?experience of pre-service science teachers in COVID-19. Journal of?Education & Culture, 27(6), 565-587. 

  20. Koh, C. G. (2013). A study on the characteristics of 'good' instruction which?elementary school teachers consider in lesson planning. The Journal?of Human Studies, 31, 183-213. 

  21. Konig, J., Jager-Biela, D. J., & Glutsch, N. (2020). Adapting to online?teaching during COVID-19 school closure: Teacher education and?teacher competence effects among early career teachers in Germany.?European Journal of Teacher Education, 43(4), 608-622. 

  22. Kwon, J. R., Kim, M. H., Lee, S. H., Ryu, K., Choi, J. S., Kang, H. S.,?& Shin, S. (2020). Exploring the current state and improvement?directions of remote learning in elementary, middle, and high schools?in response to COVID-19 [COVID-19 대응 온라인 개학에 따른 초,?중, 고등학교 원격수업 실태 및 개선 방향 탐색]. Chungbuk: Korea?Institute of Curriculum & Evaluation. 

  23. Kwon, S. (2020). Exploring the online class experience and perception of?the elementary and secondary teachers in Corona era. Journal of?Educational Technology, 36(3), 745-774. 

  24. Kyung, M., Jin, Y., & Kim, K. (2021). Primary school teachers' thoughts?and strategies for remote learning in COVID-19 situation. Korean?Journal of Teacher Education, 37(1), 221-243. 

  25. Lee, S. (2020). A study on the online art education for pre-service elementary?school teachers. The Journal of Korea Elementary Education, 31(2),?181-204. 

  26. Lim, C., Kim, M., Park, J., Bae, Y., & Yeon, J. (2021). Instructional design?strategies for synchronous online instruction in various college courses.?Journal of Educational Technology, 37(2), 459-488. 

  27. Lim, I. R., Kim, J., Hwang, J. W., & Park, D. (2020). Exploring teaching?strategies for the effective non-face-to-face lecture in college: Focusing?on learner experience analysis. Journal of Educational Innovation?Research, 30(4), 23-54. 

  28. Oh, Y. (2020). Exploring teacher's distance instruction competencies through?non face-to-face distance instruction case analysis: Based on?synchronous distance instruction. Journal of Educational Technology,?36(3), 715-744. 

  29. Park, M. (2020). A study on the current situation and challenges of the?educational gap in the Context of COVID-19: A case study of?Gyeonggi province. Korean Journal of Sociology of Education, 30(4),?113-145. 

  30. Reimers, F., Schleicher, A., Saavedra, J., & Tuominen, S. (2020). Supporting?the continuation of teaching and learning during the COVID-19?Pandemic. Oecd, 1(1), 1-38. 

  31. Sareen, S., & Nangia, A. (2020). Online teaching during COVID 19: Attitude?and challenges faced by school teacher. International Journal of?Disaster Recovery and Business Continuity, 11(1), 3012-3018. 

  32. Shim, K. C., & Kim, H. M. (2010). Study on teaching behaviors of?pre-service biology teachers in preconception investigating and?motivating. Biology Education, 38(2), 309-318. 

  33. Teaching and Learning Services at McGill University. (2018). Educational?Technologies to Support Teaching and Learning. Retrieved from?https://www.mcgill.ca/tls/files/tls/ecosystem_august-2018.pdf 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로