$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

교직과정을 이수한 교육대학원생의 내러티브 탐색 - 지구과학교육 전공을 중심으로 -
Inquiry into the Narratives of Graduate Students of Education who Have Completed Teaching Profession - With a Focus on Earth Science Education Major - 원문보기

한국지구과학회지 = Journal of the Korean Earth Science Society, v.44 no.1, 2023년, pp.90 - 103  

연유상 (전북대학교 과학교육학부) ,  정덕호 (전북대학교 과학교육학부) ,  이철민 (전북대학교 과학교육학부)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

이 연구의 목적은 교직과정을 이수하는 교육대학원생의 심리적, 재정적 어려움으로부터 파생된 불안과 이들이 가진 교직에 대한 희망 사이의 갈등상황을 파악하는 것이다. 이를 위해 지구과학교육 전공 교육대학원생 3명을 연구 대상자로 선정해 내러티브 탐구기법을 적용하여 분석하였다. 첫째, 연구 참여자들의 심리적 불안에 영향을 주는 요소는 전공 지식의 부족, 멘토의 부족, 늦은 출발, 재정적 문제와 차별, 정보의 부족 등이다. 둘째, 연구 참여자는 자신의 삶은 가치가 있다는 인식, 학생들을 선하게 변화시킬 수 있다는 인식, 자신은 점점 발전하고 있다는 인식에서 희망을 얻는다. 셋째, 연구 참여자들은 자신이 가진 희망 요소에 의해 현 상황을 감내하고 있지만 어려움으로부터 파생된 불안과 교직으로 진출하고자 하는 희망 사이에서 심리적 갈등상황에 놓여 있다. 이러한 결과를 바탕으로 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 교직과정을 이수하는 교육대학원생의 수요를 바탕으로 정보의 수집 및 분석하여 그들의 요구를 충족시킬 수 있는 제도 개선이 필요하다. 둘째, 불안을 극복하지 못하는 교육대학원생들을 대상으로 심리상담 프로그램이 필요하다. 이 연구는 향후 현시점의 교육대학원이 현직 교사의 재양성에만 초점을 두지 않고 구성원 모두의 만족감을 높일 수 있는 방향을 제시함으로써 더 나은 교육대학원의 환경이 마련될 수 있길 기대한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to examine the anxiety arising from the budgetary and mental problems of graduate school students. Three graduate students majoring in Earth science examined conflict situations by using a narrative inquiry technique. First, participants become psychologically unstable d...

주제어

참고문헌 (18)

  1. Brokovec, T. D., Robinson, E., Pruzinsky, T., and DePree,?J. A., 1983, Preliminary Exploration of Worry: Some?Characteristics and Processes. Behaviour Research and?Therapy, 21(1), 9-16. 

  2. Cho, K. B. and Kim, S. Y., 2017, A Study on Students'?Difficulties Before and Throughout Physical Education?Program at Graduate School of Education. Journal of?Digital Convergence, 15(11), 603-610. (in Korean) 

  3. Chung, D. H., Lee, C. M., and Park, K. J., 2020, The?Differences of Verbal Interactions according to?Communication Structures and Communication Status in?Small Group Activity of Earth Science Gifted Students.?Journal of the Korean Earth Science Society, 41(3),?307-319. (in Korean) 

  4. Ham, J. S., 2017, Exploration of Career Concerns and?Conflict Factor in Dropping Out of Physical Education?Graduate School Students. The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 17(7), 621-640.?(in Korean) 

  5. Hwang, S. H., 2016, A Study on the Anxieties of the?Applicants Preparing Physical Education Teacher's?License and Their Devotion to Career Path. The Korean?Journal of Physical Education, 55(4), 121-131. (in?Korean) 

  6. Kim, B. C., 2003, A Qualitative Case Study on the?Motivation and the Process of Liberal Arts Students'?Teacher Training. The Journal of Korean Teacher?Education, 20(2), 23-53. (in Korean) 

  7. Kim, J. H., 2009, Trends in the Social Advancement of?Students at the College of Education in the Last Five?Years. Educational Theory and Practice, 18, 247-262.?(in Korean) 

  8. Kim, M. B. and Moon, S. T., 2004, The Relationships?Between Individual's Internal-External Variables and?Career Decision Levels of College Students. The?Journal of Career Education Research, 17(1), 92-105.?(in Korean) 

  9. Kim, Y. K., Shin, S., and Lee, J. K., 2018, A Narrative?Study on Career Conflict and Wandering of Pre-service?Teachers in Biology Education Major. Biology?Education, 46(1), 1-15. (in Korean) 

  10. Kwon, S. M. and Cho, C. K., 2013, The Self-Narrative?Inquiry on Student Teacher's Teaching Practice. Teacher?Education Research, 52(1), 63-78. (in Korean) 

  11. Lee, C. Y., 2004, A Critical Analysis of Korean Language?Teacher's Education; A Study for the curriculum of?Korean Language Education in Graduate School of?Education. Korean Language Education Research, 19),?127-163. (in Korean) 

  12. Lee, H. N. and Cheon, C. S., 2008, A Study on the?alternatives of reform system on graduate school?education. International Business Education Review,?5(2), 81-114. (in Korean) 

  13. Lee, Y. J., 2015, A Study on the Use of Private Education for Secondary School Teacher Selection Test by Prospective English Teachers in Graduate School of Education. Chung Ang University, Seoul, Korea, 85 p. (in Korean) 

  14. Park, E. and Kim, J. M., 2017, The Relationship Among?College Students' Maladaptive Self-Focused Attention,?Social Anxiety, and Depression: The Moderating Effect?of Reassurance Seeking. Korean Journal of Health?Psychology, 22(3), 669-685. (in Korean) 

  15. Ryu, K. U., 2012, The Process of Career Decision-making?for College Preservice Teachers who have Withdrawn?from Teaching as a Career. Korean Journal of Teacher?Education, 28(2), 1-22. (in Korean) 

  16. Yi, S. A., 2010, A Narrative Inquiry into the Lived?Experience of Prospective Teachers. The Journal of?Anthropology of Education, 13(1), 95-129. (in Korean) 

  17. Yu, E. J., 2009, Identity formation of preservice earth-science teachers who changed their majors. Seoul National University, Seoul, Korea, 306 p. (in Korean) 

  18. Yun, H. S., 2008, Importance of Humane Interaction in?Practice Teachers' Role. Theory and Practice of?Education, 13(2), 149-175. (in Korean)? 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로