최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기건축역사연구 : 한국건축역사학회논문집 = Journal of architectural history, v.32 no.2, 2023년, pp.21 - 35
노경민 (로원건축사사무소) , 김영재 (한국전통문화대학교 문화재수리기술학과)
The purpose of this study is to develop a method for establishing an educational system for World Heritage interpretation applicable to World Heritage sites and to design an education program for World Heritage interpretation by applying the developed education system in this study. This study first...
김영재 외, 「세계유산해석 국제공인 자격제도 수립 및 운영 방안 연구」, 부여, 한국전통문화대학교(학술연구지원사업), 2021.
유네스코 세계유산국제해석설명센터, 「유네스코 세계유산국제해석설명센터 중장기 부문별 세부전략 수립 및 이해관계자 DB구축 기초조사」, 세종, 유네스코 세계유산국제해석설명센터, 2021.
ICOMOS, The ICOMOS Charter for the Interpretation and Presentation of Cultural Heritage Sites, Paris, ICOMOS, 2008.
이나연, 「세계유산 해석에 관한 비판적 연구: 한.중.일의 세계유산 갈등 사례를 중심으로」, 한국전통문화대학교대학원 박사학위논문, 2021.
Enos A. Mills, The Adventures of a Nature Guide, New York, Doubleday, 1920.
Tilden, Interpreting Our Heritage, North Carolina, The University of North Carolina Press, 1957.
Brochu and Merriman, The History of Heritage Interpretation in the United States, ColoradoInterp, Press Books, 2006.
Beck & Cable, Interpretation for the 21st Century: Fifteen guiding principles for interpreting nature and culture, Illinois, Sagamore Publishing, 1998.
김영재, 「비평쓰기: 역사와 이론 사이」, 「건축」, 제61권, 제2호, 2017.
한상길 외, 「교육학개론」, 고양, 공동체, 2007.
Interpret Europe, Engaging citizens with Europe's cultural heritage, Witzenhausen, Interpret Europe, 2017.
UNESCO, ICCROM, ICOMOS, IUCN, World Heritage Resource Manual: Managing Natural World Heritage, Paris, UNESCO, 2012.
InHerit, Professional Development in Heritage Interpretation, Potsdam, Interpret Europe, 2016.
InHerit, Competence driven training for Heritage Interpretation: The Guidelines, Potsdam, Interpret Europe, 2016.
UNESCO Regional Bureau for Science and Culture in Europe & Interpret Europe, Concept paper: Pilot regional course on Interpretative Planning at World Heritage properties in Europe, Venice, UNESCO Regional Bureau for Science and Culture in Europe, 2021.
UNESCO World Heritage Centre, Operational Guidelines for the Implementation of the World Heritage Convention, Paris, UNESCO World Heritage Centre, 2021.
Logan & Wijesuriya, The New Heritage Studies and Education, Training, and Capacity-Building. A Companion to Heritage Studies. Chichester, John Wiley & Sons, Inc., 2016.
British Museum, ITP+ Museum Interpretation Report (23-26 October), London, British Museum, 2018.
National Association for Interpretation, Certification Handbook and Study Guide, Colorado, National Association for Interpretation, 2019.
Interpret Europe, Training policy, Interpret Europe, Potsdam, Interpret Europe, 2020.
UNESCO, ICCROM, ICOMOS, IUCN, World Heritage Resource Manual: Managing Cultural World Heritage, Paris, UNESCO, 2013.
박휴용, 「교육과정을 중심으로 설명한 교육학개론」, 파주, 정민사, 2019.
UNESCO Bangkok, Competence Framework for Cultural Heritage Management, Bangkok, UNESCO Bangkok, 2021.
International Centre for the Interpretation and Presentation of World Heritage Sites, Heritage Interpretation and Presentation: A Review and Annotated Bibliography, Sejong: WHIPIC, 2021.
노경민, 「국제문화유산 교육프로그램 개발 방안 연구」, 「문화예술교육연구」, 제16권, 제5호, 2021.
UNESCO World Heritage Centre, Enhancing our Heritage Toolkit: Assessing management effectiveness of natural World Heritage sites, Paris, UNESCO World Heritage Centre, 2008.
KIM, Young Jae. Pursuing sustainable conservation of Hashima/Gunkanjima Island as an authentic heritage site. International Journal of Heritage Studies, 2022, pp.1302-1328.
박상현. 「한국 주도 세계유산해석센터, 유네스코 산하기구로 첫 발걸음」, 연합뉴스, 2022-05-23. (https://www.yna.co.kr/view/AKR20220523129500005, 검색일자: 2023.01.21.)
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.