$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

AI 활용 역량 강화 교육 프로그램이 중등 과학 예비교사들의 AI 이해, AI 효능감 및 AI 활용에 대한 인식 개선에 미친 효과 분석
Analysis of the Effect of the AI Utilization Competency Enhancement Education Program on AI Understanding, AI Efficacy, and AI Utilization Perception Improvement among Pre-service Secondary Science Teachers 원문보기

한국과학교육학회지 = Journal of the Korean association for science education, v.43 no.2, 2023년, pp.99 - 110  

윤지현 (단국대학교) ,  허소림 (치악고등학교) ,  강성주 (한국교원대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

이 연구에서는 중등 과학 예비교사들의 AI 활용 역량 강화를 위하여, 구글의 티쳐블머신을 활용하여 예비교사들이 'AI 기반 분자구조 맞춤형 학습 지원 도구'를 직접 생성해 보는 프로젝트 활동을 개발 및 적용하였다. 이를 위하여, 충청북도 소재 H 대학교 화학교육과에 재학 중인 3학년 예비교사 26명을 대상으로 비교과 활동 시간에 개발된 프로그램을 14차시 동안 적용하였고, 'AI의 작동 원리 이해', '과학 수업에서 AI 활용에 대한 효능감', '과학 수업에서 AI 활용 방안'에 대한 인식을 살펴보았다. 연구 결과, 본 연구에서 개발한 프로그램은 예비교사들에게 머신러닝에 대한 AI 기술의 작동 원리를 기초적 수준에서 이해시키고, 그 사용법을 익히는 데 효과가 있는 것으로 나타났다. 또한 본 연구에서 개발한 프로그램은 과학 수업에서 AI 활용에 대한 예비교사들의 효능감을 높이는 데에도 효과가 있는 것으로 나타났다. 그리고 예비교사들은 학생들의 과학 개념 이해를 도울 수 있는 새로운 교수학습 전략이자 도구로서 AI 기술의 활용 방안 측면을 인식한 것으로 나타났다. 이에 본 연구에서 개발한 프로그램은 기초적 수준에서 예비교사들의 AI 활용 역량 강화 및 인식 개선 등에 긍정적 영향을 미쳤음을 알 수 있었다. 이에 대한 시사점에 대해 논의하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In this study, in order to strengthen the AI utilization competency of pre-service secondary science teachers, a project activity in which pre-service teachers directly create an 'AI-based molecular structure customized learning support tool' by using Google's teachable machine was developed and app...

주제어

표/그림 (8)

참고문헌 (37)

  1. Alderman, M. (2008). Motivation for achievement: Possibilities for teaching?and learning. New York: Lawrence Erlbaum. 

  2. Cho, H. J., & Kim, Y. O. (2011). Early childhood teachers' perception of?children's misconception encountered during science activities. The?Journal of Korea Open Association for Early Childhood Education,?16(6), 1-23. 

  3. Cho, K. W. (2004). A critical examination of secondary teacher education?for secondary school teachers. Journal of Educational Studies, 35(1),?1-19. 

  4. Cho, S. H. (2004). School experience of student teachers in the secondary?schools for four weeks. The Journal of Educational Administration,?22(1), 201-224. 

  5. Ertmer, P. A. (1999). Addressing first- and second-order barriers to change:?Strategies for technology integration. Educational Technology?Research and Development, 47, 47-61. 

  6. Hur, C. S. (2007). Practicum as a place for reconstructing pedagogical?knowledge: Experiences of five student teachers. The Journal of?Curriculum Studies, 25(1), 95-127. 

  7. Jun, S. J. (2021). Development of artificial intelligence education program?based on experiential learning for liberal art education. The Journal?of Korean Association of Computer Education, 24(2), 63-73. 

  8. Jun, S. J., Jeon, Y. J., & Jeong, I. K. (2021). Design of liberal arts subjects?for artificial intelligence education for pre-teachers in elementary and?secondary schools. Journal of The Korean Association of Information?Education, 25(5), 859-869. 

  9. Kim, D. R. (2018). Knowledge about science misconceptions and views on?correctional strategies of elementary pre-service and in-service?teachers. Journal of Fisheries and Marine Science Education, 30(2),?395-408. 

  10. Kim, H. J., Park, J. H., Hong, S. J., Park, Y. J., Choi, J. Y., Kim, Y. R.,?Lee, H. S., & Lee, I. S. (2020). A study on how to support the operation?of national-level curriculum in preparation for the AI era. Ministry?of Education (Publication registration number 11-1342000-000585-01). 

  11. Kim, H. S., & Jun, S. J. (2020). Artificial intelligence curriculum design?for liberal arts education. Korean Association of Artificial Intelligence?Education Transaction, 1(1), 93-100. 

  12. Kim, J. Y. (2016). Hello data science. Seoul: Hanbit Media. 

  13. Kim, S. A., & Park, J. Y. (2021). Artificial intelligence education status?and implications at liberal arts education of universities. Korean?Association of Artificial Intelligence Education Transaction, 2(2),?31-38. 

  14. Korea Foundation for the Advancement Science & Creativity (2020).?Elementary and secondary artificial intelligence education content?system exploratory research issue report. Seoul: Korea Foundation for?the Advancement Science & Creativity. 

  15. Korea Institute for Curriculum and Evaluation (2020). The concept and use?of artificial intelligence (AI) in school education. Position Paper, 12(3),?2-21. (Research material ORM 2020-21-3). 

  16. Lee, H. J., & Kim, Y. S. (2020). Development of physical computing?convergence artificial intelligence(AI) education materials for?elementary school using artificial intelligence education platform. The?Korean Association of Computer Education's Academic Conference?Papers, 24(2), 167-170. 

  17. Lee, J. H., Jo, J., & Chae, S. C. (2021). Development of data-driven teaching?material for AI convergence education: Focused on damped oscillation.?School Science Journal, 15(2), 121-136. 

  18. Lee, J. H., & Lee, S. H. (2020). A study on experts' perception survey?on elementary AI education platform. Journal of The Korean?Association of Information Education, 24(5), 483-494. 

  19. Lee, J. Y. (2022). Research on the development of teaching and learning?model for science and artificial intelligence convergence education -?Focused on modeling learning. Korea National University of?Education, Master's Thesis. 

  20. Lee, S. H. (2020). Analyzing the effects of artificial intelligence (AI)?education program based on design thinking process. The Journal of?Korean Association of Computer Education, 23(4), 49-59. 

  21. Long, D., & Magerko, B. (2020). What is AI literacy? Competencies and?design considerations. In Proceedings of the 2020 CHI Conference on?Human Factors in Computing Systems, 1-16. 

  22. Ministry of Education (2015). Science and curriculum summary. Ministry?of Education Notification No. 2015-74 [Annex 9]. 

  23. Ministry of Education (2020). Elementary and secondary artificial?intelligence education content standards (draft). 

  24. Ministry of Education (2021a). 2022 revised curriculum general summary?key points (Draft). 

  25. Ministry of Education (2021b). Announcement of the results of the 2021?elementary and secondary teacher training college artificial intelligence?(AI) education reinforcement support project selection results. 

  26. Ministry of Education (2022). 2022 revised curriculum. 

  27. Ministry of Science and ICT (2019). Artificial intelligence (AI) national?strategy. 

  28. Noh, T. H., Seo, I. H., Cha, J. H., Kim, C. M., & Kang, S. J. (2001). The?relationships among high school students' conceptual understanding?of molecular structure and cognitive variables. Journal of the Korean?Association for Science Education, 21(3), 497-505. 

  29. Noh, T. H., Yoon, M. S., & Han, J. Y. (2009). Students' comprehension?and interpretation process of inscriptions representing the concept of?atom and molecule. Journal of the Korean Chemical Society, 53(3),?355-367. 

  30. OECD (2019). OECD Principles on AI. https://www.oecd.org/going-digital/ai/principles. 

  31. Park, S. J. (2021). AI education perception of pre-service teachers according?to AI learning experience, interest in AI education, and major. Journal?of The Korean Association of Information Education, 25(1), 103-111. 

  32. van Driel, J. H., Beijaard, D., & Verloop, N. (2001). Professional?development and reform in science education: The role of teachers'?practical knowledge. Journal of Research in Science Teaching, 38(2),?137-158. 

  33. Weil, M. M., Rosen, L. D., & Wugalter, S. E. (1990). The etiology of?computer phobia. Computers in Human Behavior, 6(4), 361-379. 

  34. Yeo, H. W., Yoon, J. H., & Kang, S. J. (2021). Exploratory study on maker?education activity based on scientific concept: For university students.?Journal of the Korean Association for Science Education, 41(5),?359-370. 

  35. Yoon, J., Kim, M. H., Kang, S. J., & Choe, H. J. (2022). An exploratory?study on AI education contents and methods for elementary and?secondary school teachers with non-computer major. The Journal of?Korean Association of Computer Education, 25(4), 1-18. 

  36. Yoon, J., Kim, Y. S., Hwang, Y. S., & Kang, S. J. (2021). Developing?a maker education-based experiment design program and exploring its?effectiveness for cultivating the experiment design competency of?pre-secondary science teachers. The Journal of Learner-Centered?Curriculum and Instruction, 21(2), 1385-1416. 

  37. Yoon, J., Kwon, J. H., & Kang, S. J. (2019). Verification of effectiveness?of design thinking-based maker education program for middle school?students. The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction,?19(10), 561-584. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로