$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

Kirkpatrick 평가모델을 활용한 사서교사 계속교육 효과 측정 연구
A Study on Measuring the Effects of Continuing Education of Librarian Teachers Using Kirkpatrick Education Model 원문보기

한국비블리아학회지 = Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, v.34 no.2, 2023년, pp.295 - 311  

오의경 (상명대학교 인문콘텐츠학부 문헌정보학전공)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

이 연구의 목적은 Kirkpatrick 교육평가모형을 활용하여 사서교사의 계속교육의 효과를 체계적으로 측정하는데 있다. 2022년 하계 『사서교사 1급 정교사 자격연수』에 참여한 사서교사 136명을 대상으로, 3단계의 교육평가를 진행하였다. 1단계는 교육 전반에 관한 만족도 조사이며 교육 후에 조사되었으며, 2단계와 3단계는 교육 전과 교육 후에 조사하였고, 전후 차이 분석으로 실질적인 교육의 효과를 측정하였다. 2단계는 학습평가이며 3단계는 직무역량향상 평가이다. 연구 결과 모든 단계에서 높은 측정 점수가 산출되었고, 2단계 학습평가에서 교육의 전후 효과가 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 3단계 직무역량향상평가에서는 교육 후에 점수가 하락하였으나 통계적으로 유의하지는 않았다. 2단계 평가에서 유의미한 결과를 도출하였으며, 향후 연구에서는 평가모델이 보완되고, 유효한 결과가 나올 수 있는 균형 있는 교육과정의 설계가 필요함을 제언하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to systematically measure the effectiveness of continuous education of librarians using the Kirkpatrick education evaluation model. A three-stage educational evaluation was conducted on 136 librarian teachers who participated in the 『Qualification training for lib...

주제어

표/그림 (9)

참고문헌 (16)

  1. Jeon, Byeong Joo & Kim, Hyun-Soo (2021). Assessment of social welfare practicum effects?based on the kirkpatrick's four level evaluation model and its implication: focused on the?learning types of social welfare majors. Social Science Research Review, 37(2), 209-238.?https://doi.org/10.18859/ssrr.2021.5.37.2.209 

  2. Jung, Byongsam (2021). Mixed method study on the effect of gender equality education for?military cadets. The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 21(15),?459-473. 

  3. Kim, MiKyuung (2008). A Study on the Influence of School Librarians' Perception and Participationon?Continuing Education on Work Performance and Professional Perception. Master's thesis,?Major in Librarian Education, Graduate School of Education, Sungkyunkwan University. 

  4. Kim, SungJun (2009). A study on Korean teacher librarians' perception of expertise. Journal?of Korean Library and Information Science Society, 40(3), 249-270.?https://doi.org/10.16981/kliss.40.3.200909.249 

  5. Kwon, Eun-Kyung (2007). The impact of teacher librarian's professionalism on the school?library revitalization. Journal of Korean Library and Information Science Society, 38(3),?247-276. https://doi.org/10.16981/kliss.38.3.200709.247 

  6. Lee, Hong-Jae, Kwon, Jun-I, & Cha, Yong Jin (2016). A study on measuring the educational?effects of the officials applying the kirkpatrick model: focusing on the privacy education.?Journal of Korean Association for Regional Information Society, 19(1), 165-189.?https://doi.org/10.22896/karis.2016.19.1.007 

  7. Lee, Seung Min & Park, Oknam (2019). A study on current status of continuing education?for enhancing school librarians' expertise: focusing on the Goyang-si in Gyeonggi-do.?Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 30(3), 267-290.?https://doi.org/10.14699/kbiblia.2019.30.3.267 

  8. Lee, Yeunsook, Kim, Min-Gi, Jung, Eun-Jung, & Jang, Mi-Seon (2022). The effects of the fall prevention education using the Kirkpatrick Model: for the students majoring in?housing desig. Journal of the Korean Housing Association, 33(3), 61-69.?http://doi.org/10.6107/JKHA.2022.33.3.061 

  9. Lim, Seong-Kwan (2022). A case study on the operation of the qualification training curriculum?for level 1 librarian teachers. Journal of Korean Library and Information Science Society,?53(1), 31-54. http://doi.org/10.16981/kliss.53.1.202203.31 

  10. Min, Kyung-Seok, Choe, Dae Hyun, & Moon, Kyung-Hwan (2015). A study on the indicators?for evaluating police training and learning. The Police Science Journal, 10(2), 9-33.?https://doi.org/10.16961/polips.2015.10.2.9 

  11. Park, Juhyeon & Byun, Woo-Yeol (2018). The effects of school library personnel on students'?reading behaviors in Korea. Journal of Korean Library and Information Science Society,?49(1), 123-147. https://doi.org/10.16981/kliss.49.1.201803.123 

  12. School Library Promotion Act. No. 18547. 

  13. Song, Gi-Ho (2011). Alternative measures for improvement of information literacy as cross?curricula under the national curriculum in Korea. Journal of Korean Library and Information?Science Society, 42(2), 29-50. https://doi.org/10.16981/kliss.42.2.201106.29 

  14. Standard Training Course for Principal, Supervisor, Senior Teacher, and Full-Time Teacher?Qualification. Article 3. 

  15. American Association of School Librarians (1998). Information Power: Building Partnership?for Learning. Chicago: American Library Association. 

  16. Kirkpatrick D. L(1998) Evaluating training programs: the four levels (2nd Ed.). Okland:?Berrett-Koehler. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로