최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국도서관 정보학회지 = Journal of Korean Library and Information Science Society, v.54 no.2, 2023년, pp.67 - 88
김강선 (서울용답초등학교, 공주대학교 대학원 문헌정보교육학) , 노경국 (수원여자대학교 도서관) , 신순아 (율곡중학교) , 이민수 (포곡중학교) , 소병문 (공주대학교 사범대학 문헌정보교육과, 학교도서관연구소)
이 연구의 목적은 '도서관과 정보생활' 교육과정 기준이 교과서로 실현되는 과정을 살펴보고, 추후 교과서 개발에 적용할 수 있는 시사점을 찾는 것이다. 『도서관과 정보생활』(2011)은 교육과정 기준에 따라 체계적으로 개발된 인정 교과서로, 교육과정 기준과 교과서는 형식이든 내용이든 반드시 일치해야 한다. 이를 위하여 교육과정 기준의 '주제'와 교과서의 '중단원'의 개수 대응 수준을 파악하였다. 그 결과, 초등학교와 중학교는 하나의 '주제'가 둘 안팎의 '중단원'으로 확산되는 '일대다' 대응 수준을 맺는 반면, 고등학교는 둘 안팎의 '주제'가 하나의 '중단원'으로 수렴하는 '다대일' 대응 수준을 맺는 경향으로 나타났다. 또한 단일 내용 체계인 초등학교 교육과정 기준은 학년급별 저학년과 고학년을 구분해 교과서로 개발되었다는 점을 참고할 때 초등학교급별을 고려한 교육과정 기준의 교육내용, 주제 명칭 등 일부 조정이 필요하다.
The aim of this study is to survey the process in which the curriculum standards of 'library and information life' are implemented as textbooks and to find implications for improving of textbook publication. In the development process of accredited textbooks, it is essential for the curriculum stand...
Chung, Jin-Soo (2014). A study on the levels of the instructional activities by Korean?teacher-librarians. Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information?Science, 25(1), 153-171.
Hahm, Myung-Sik (2008). A study on the 'information and the library' curriculum and?the roles of teacher-librarians. Journal of the Korean Society for Library and Information?Science, 42(3), 169-188.
Kang, Bong-Suk (2018). A case-study on school library educational services to reduce?the information literacy gap due to the education gap. Journal of Korean Library?and Information Science Society, 49(3), 307-329.
Kim, Sung-Jun (2011). A study on the development of information literacy textbook school?library and information literacy. Journal of Korean Library and Information Science?Society, 42(3), 271-292.
Korea Library Association School Library Education Curriculum Committee (2007). Library?and Information Life Subject Curriculum Standards. Seoul: Korea Library Association.
Korea School Library Association Library and Information Life Compilation Committee.?(2011). High School Library and Information Life. Seoul: Mirae N.
Lee, Byeong-Ki (2005). A study on the integration strategies of school library into school's?curriculum. Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 39(2),?98-100.
Lee, Byeong-Ki (2007). An institutionalization of information literacy instruction and library?assisted instruction considering national level curriculum. Journal of Korean Library?and Information Science Society, 38(1), 443-462.
Lee, Byeong-Ki (2019). A study on the direction of 'Library and Information Life' curriculum?revision based on '2015 Revised National Curriculum'. Journal of the Korean Society?for Library and Information Science, 53(2), 49-68.
Lee, Soon-Young, Choi, Suk-Ki, Kim, Ju-Hwan, Seo, Heok, & Park, Young-Min (2015).?The Theory of Reading Education. Seoul: Sahoipyunglon.
Lim, Jeong-Hoon (2023). Development of Scaffolding Strategies Model by Information?Search Process(ISP). Journal of Korean Library and Information Science Society, 54(1), 143-165.
Ministry of Education (2015). 2015 Reversed Curriculum. Sejong: Ministry of Education.
Ministry of Education (2017). Compilation Guide of Textbook Development for 2015 Reversed?Curriculum. Sejong: Ministry of Education.
Park, Ju-Hyeon, Kang, Bong-Suk, & Lee, Byeong-Kee (2021). A study on the development?of curriculum content structure for information literacy education. Journal of Korean?Library and Information Science Society, 52(1), 229-254.
So, Byoung-Moon (2022) A study on the development of content components in information?literacy textbooks. Journal of Korean Library and Information Science Society, 53(4),?25-44.
So, Byoung-Moon & Song, Gi-Ho (2018) An analysis of secondary school teachers' perceptions?and experiences in Korean school libraries. Journal of Korean Library and Information?Science Society, 49(3), 55-75.
Song, Gi-Ho (2011). An alternative measures for improvement of information literacy?as cross curricula under the national curriculum in Korea. Journal of Korean Library?and Information Science Society, 42(2), 29-50.
Yuk, Keun-Lock et al. (2015). Integrated Society. Seoul: Dong-A press.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.