$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

기초학력 보장을 위한 과학과 최소한의 성취기준에 대한 과학 교사들의 인식
Science Teachers' Awareness of the Criteria for Minimum Achievement Standards in Science to Support Basic Skills 원문보기

한국과학교육학회지 = Journal of the Korean association for science education, v.43 no.3, 2023년, pp.265 - 276  

유은정 (한국교육과정평가원) ,  이태경 (한국교원대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 과학과 기초학력이 부족한 학생들이 공통 교육과정을 이수하는 동안 최소한의 과학 학습 능력을 갖출 수 있도록 기초학력 보장 방안을 마련하는데 있다. 이를 위해, 기초학력 관련 연구 및 지도 경험이 있는 초·중등 과학 교사 27명을 대상으로 설문 조사를 실시하고 합의적 질적 연구방법(Consensual Qualitative Research: CQR)과 계층화 분석법(Analytic Hierarchy Process: AHP)을 활용하여 '최소한의 성취기준'에 대한 현장 과학 교사들의 인식을 살펴보았다. 연구 결과, 초·중등 과학교사들은 과학 학습지원대상 학생들에 대해 과학 학습 역량이 부족하고, 과학 학습 결손이 누적되어 있으며, 기본적인 학습을 위한 준비도가 부족하다고 응답하였다. 그러나 과학과 기초학력 부족학생의 학습 특징에 대해 초·중등 교사들이 주목하는 특징이 다소 상이하게 나타났는데, 중등 교사들은 낮은 학습 동기와 과학적 기호 사용의 어려움에, 초등 교사들은 과학 태도나 경험부족을 더욱 민감하게 인식하고 있는 것을 확인할 수 있었다. 또한 기초학력 보장을 위한 최소한의 성취기준 준거 설정에 대한 우선순위에서도 범주별 항목의 우선순위가 학교급별로 상이함을 발견할 수 있었다. 이는 과학과 기초학력 보장을 위한 최소한의 성취기준 개발 시 고려요소에 대해 과학 교사들의 기초학력 관련 전문성에 따라 다양한 입장 차가 존재하므로, 학교급에 따른 다양한 변인을 고려한 최소한의 성취기준 개발이 필요함을 의미한다. 이상의 연구 결과를 통해 기초학력이 부족한 학생들의 개인별 맥락과 처한 상황의 다양성을 고려한 기초학력 지도 전문성 강화를 위한 정책적 지원이 전교과 영역에서 모색되어야 할 것이다. 나아가 기초학력이 부족한 학생 지원을 위해 공유된 비전을 명확히 하여 기초학력 보장을 위한 국가정책과 과학 교사들의 실행 간의 괴리를 줄이는 노력이 필요하다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to develop a plan to ensure that students lacking basic science skills acquire the minimum needed science learning ability while completing the common curriculum. We surveyed 27 elementary and secondary science teachers with experience in research and teaching related t...

주제어

표/그림 (7)

참고문헌 (39)

  1. Ahn, Y., Lee., J., & Kim, D. (2020). Analysis of the results of the 2019?National Assessment of Educational Achievement: Middle School?Science. Korea Institute for Curriculum and Evaluation, Research?Materials, ORM 2020-23-4.? 

  2. Azevedo, J. P., Hasan, A., Goldemberg, D., Iqbal, S. A., & Geven, K. (2020).?Simulating the potential impacts of covid-19 school closures on?schooling and learning outcomes: A set of global estimates(Policy?Research working paper;no. WPS 9284). Washington, D.C.: World?Bank Group.? 

  3. Bozkurt, A., & Sharma, R. C.(2020). Emergency remote teaching in a time?of global crisis due to CoronaVirus pandemic. Asian Journal of?Distance Education, 15(1), 1-6.? 

  4. Gagne, R. M. (1977). The conditions of Learning (3rd ed). New York: Holt,?Rienhart and Winston.? 

  5. Hill, C. E., Thompson, B. J., & Williams, E. N. (1997). A guide to conducting?consensual qualitative research. The counseling psychologist, 25(4),?517-572.? 

  6. Kim, A., & Park, H. (2010). Science interventions for Students with Learning?Difficulties: A Research Synthesis. Journal of Special Education:?Theory and Practice, 11(1), 147-175.? 

  7. Kim, G., & Chung, N. (2004). Novice Therapists' Difficulty Experienced?in Counseling Session and Coping Process: A Qualitative Analysis.?The Korean Journal of Counseling and Psychotherapy, 16(1), 1-20.? 

  8. Kim, J., & Namgung, J. (2008). Investigation of middle-school students'?self-directed learning. Korean Journal of Psychological and Social?Issues, 14, 153-166.? 

  9. Kim, Y., Baek, J., Lee, J., & Kim, D. (2021). Analysis of the results of?the 2020 National Assessment of Educational Achievement: Middle?School Science. Korea Institute for Curriculum and Evaluation,?Research Materials, ORM 2021-52.? 

  10. Krejci, J., & Stoklasa, J. (2018). Aggregation in the analytic hierarchy?process: Why weighted geometric mean should be used instead of?weighted arithmetic mean. Expert Systems with Applications, 114,?97-106.? 

  11. Laugksch, R. C. (2000). Scientific literacy: A conceptual overview. Science?Education, 84(1), 71-94.? 

  12. Lea, E., Shin, A., Kim, S., & Lee, E. (2017). The Longitudinal Relationship?of Ego-Identity and Career-Identity in Adolescents using Latent Class?Growth Modeling Analysis. Forum For Youth Culture, 91-112.? 

  13. Lee, G., & Hong, H. (2022). A Comparative Study of Scientific Literacy?and Core Competence Discourses as Rationales for the 21st Century?Science Curriculum Reform. Journal of the Korean Association for?Science Education, 42(1), 1-18.? 

  14. Lee, H. (2018). What is SSI Education? Seoul: ParkYoungStory.? 

  15. Lee, J., & Shin, D. (2013). Characteristics of Low Achievers' Earth Science?Problem Solving Process. The Journal of Learner-Centered Curriculum?and Instruction, 13(3), 425-454.? 

  16. Lee, S. (2022). A Comparative Analysis on the Changes in the Results of?Top Performing Asian Countries in the PISA Science Achievement.?Journal of Research in Curriculum Instruction, 26(5), 472-484.? 

  17. McNiff, J. (2013). Action research: Principles and practice. Routledge.? 

  18. Ministry of Education (MOE) (2021a). Announcement of 2020 National?Assessment of Educational Achievement results and response strategies?to strengthen learning support. Ministry of Education press release.?(2021.06.01.).? 

  19. Ministry of Education (MOE) (2021b). 「Comprehensive Plan for Education?Recovery」 announced the basic plan. Ministry of Education(MOE)?press release. (2021. 7. 29.).? 

  20. Ministry of Education (MOE) (2022a). The 1st Comprehensive Plan for Basic?Skills Support(2023-2027). Ministry of Education(MOE) press?release. (2022. 10.)? 

  21. Ministry of Education (MOE) (2022b). 2022 revised Science Curriculum.?Ministry of Education Notice, No. 2020-33 [Appendix 9].? 

  22. Nam, I., Rhee, S., & Im, S. (2017). Analysis of Trends of Researches in?Science Education on Underrepresented Students. Journal of the?Korean Association for Science Education, 37(6), 921-935.? 

  23. Noh, W., Kim, K., Kim, T., & Kim, K. (2021). Teachers' and parents'?perceptions, demands, and policy support for Starting-line-equality of?education. Korea Institute for Curriculum and Evaluation. Issue Paper,?ORM 2021-40-18.? 

  24. Oh, E., Lee, H., & Park, J. (2009). A Study of Support Strategies for?Instruction?Learning in Multicultural Education(III)-Centered on?Support Strategies for Korean Language Education. Korea Institute for?Curriculum and Evaluation, Research Materials, RRI 2009-10.? 

  25. Park, H., & Choi, H. (2014). A guidebook for raising children with borderline?intellectual functioning. Seoul: Korea Human Resources Development?Institute for Health & Welfare, Child Self-Reliance Support Project?Group.? 

  26. Park, S., Kim, G, Oh, S., Yu, E., Lee, k., & Cho, B. (2022). Development?of minimum achievement standards for each subject to ensure basic?academic ability. Korea Institute for Curriculum and Evaluation,?Research Materials, CRI 2022-14.? 

  27. Park, S., Rim, H., Choi, J., & Kim, S. (2015). An Analytic Study on?Self-directed Learning for Mathematics in Elementary and Middle?School Level. The Journal of Learner-Centered Curriculum and?Instruction, 15(9), 109-135.? 

  28. Pokropek, A., Costa, P., Flisi, S., and Biagi, F. (2018). Low achievers,?teaching practices and learning environment, EUR 29387 EN,?Luxembourg : Publications Office of the European Union, ISBN?978-92-79-96396-4, doi:10.2760/973882, JRC113499? 

  29. Raharjo, H., & Endah, D. (2006). Evaluating relationship of consistency ratio?and number of alternatives on rank reversal in the AHP. Quality?Engineering, 18(1), 39-46.? 

  30. Rosenthal, R. (2012). Self-Fulfilling Prophecy. eds by V.S. Ramachandran.?Encyclopedia of Human Behavior (2nd ed). San diego: Elsevier.? 

  31. Saaty, R. W. (1987). The analytic hierarchy process-what it is and how?it is used. Mathematical modelling, 9(3-5), 161-176.? 

  32. Saaty, T. L. (1977). A scaling method for priorities in hierarchical structures.?Journal of mathematical psychology, 15(3), 234-281.? 

  33. Sahin, M., & Yurdugul, H. (2018). A content analysis study on the use?of analytic hierarchy process in educational studies. Journal of?Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 9(4),?376-392.? 

  34. Song, J., Kang, S., Kwak, Y., Kim, D., Kim, S., Na, J., Do, J., Min, B.,?Park, S., Bae, S., Son, Y., Son, J., Oh, P., Lee, J., Lee, H., Ihm, H.,?Jeong, D., Joung, Y., Chung, J., & Kim, J. (2019). Scientific Literacy?for All Koreans, Korean Science Education Standards for the Next?Generation. Korea Foundation for the Advancement of Science &?Creativity.? 

  35. Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of Qualitative Research: Grounded?Theory Procedures and Technique (2nd ed.). London: Sage.? 

  36. The Hankook Ilbo (2023). Restoration of basic academic ability, what public?education should do. Corona Kids, Mind Disaster Report②-3,?(2023.03.08.).? 

  37. Yeo, S. (2015). Technical Adequacy of Science CBM: An Application of?Progress Monitoring and Identification of Students At-Risk for Science?Learning. The Korea Journal of Learning Disabilities, 12(3), 19-42.? 

  38. Yu, E., Park, K., & Jung, C. (2021). Exploring the Characteristics of the?Content and Organization of Elementary School Science Textbooks?from the Perspective of the Astronomical Spatial Concept. Journal of?Korean Elementary Science Education, 40(4), 480-497.? 

  39. Yun, E., & Park, Y. (2013). Research on Science Teacher's Perception of?Teaching Science Terminology. Journal of the Korean Association for?Science Education, 33(7), 1343-1353.? 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로