$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

초등 수학 교과서의 약분과 통분 및 이분모분수 덧셈과 뺄셈 차시 흐름 및 시각적 표현 분석
The Analysis of the Flow and Visual Representation of Simplification, Common Denominators, and Addition and Subtraction of Compound Fractions in Elementary Mathematics Textbooks 원문보기

Journal of the Korean Society of Mathematical Education. Series E: Communications of Mathematical Education, v.37 no.2, 2023년, pp.213 - 231  

강윤지 (서울홍연초등학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

이분모분수의 덧셈과 뺄셈은 약분과 통분을 활용하여 분수의 값을 변형시키는 과정을 요구하는 복잡한 과정이다. 따라서 약분과 통분 및 이분모분수의 덧셈과 뺄셈은 필연적으로 밀접한 관련이 있다. 이에 2015 개정 교육과정이 반영된 초등 수학 교과서 국정 1종 및 검정 10종 중 약분과 통분 및 이분모분수의 덧셈과 뺄셈 단원을 대상으로 차시 흐름 및 시각적 표현을 분석하여 교수학적 시사점을 도출하고자 하였다. 분석 결과, 약분과 통분 및 이분모분수의 덧셈과 뺄셈 단원의 차시 흐름은 출판사별 차이가 크지 않고 유사하게 구성되어 있었으나 주요 활동 및 교과서 구성에서 차이가 나타났다. 또한, 각 교과서의 특성에 따라 시각적 표현의 종류 및 개수가 다양하게 나타났으며 이에 따른 장단점을 고려하여 수업 방향 및 내용을 구성할 필요가 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to analyze and derive pedagogical implications from elementary mathematics textbooks that align with the revised 2015 curriculum. Specifically, the focus was on the chapters related to simplifying fractions, finding a common denominator, and performing addition and subt...

주제어

표/그림 (23)

참고문헌 (35)

  1. Kang, W., Baek, S., Jeon, I., Lee, K., Kim, Y., ..., Lee, M. (2023). Mathematics 5-1. Daekyo.? 

  2. Ministry of Education (2015). Mathematics curriculum, Ministry of Education Notice No. 2015-74 [Annex 8]. Retrieved.? 

  3. Ministry of Education (2020). Elementary school mathematics 5-1. Visang Education? 

  4. Kim, M., & Paik, S. (2010). An analysis on cognitive obstacles while doing addition and substraction with fractions.?Journal of Elementary Mathematics Education in Korea, 14(2), 241-262.? 

  5. Kim, S., Kang, E., Kang, Y., Go, C., Kim, B., ..., Kim, Y. (2023). Mathematics 5-1. I-Scream.? 

  6. Kim, Y., & Hong, J. (2017). Difficulty of understanding and using the number line by Elementary school students.? 

  7. Kim, J. (2022). An analysis of elementary students' understanding of number line: Focused on concept of fractions and?addition and subtraction of fractions. Education of Primary School Mathematics, 25(3), 213-232.? 

  8. Lew, H., Yu, H., Lee, C., Cho, Y., Tak, B., ..., Choi, I. (2023). Mathematics 5-1. Kumsung.? 

  9. Park, K., Chong, Y., Ko, J., Kwon, S., Nam, J., ..., Prak, J. (2023). Mathematics 5-1. Bookdonga.? 

  10. Park, M., Kang, K., Kim, D., Lim, D., Kim, S., ..., Kim E. (2023). Mathematics 5-1. Chunjae.? 

  11. Park, S., Ryu, S., Kim, S., Kwon, S., Kim, N., ..., Kang, H. (2023). Mathematics 5-1. YBM.? 

  12. Pang, J., & Lee, J. (2009). An analysis of the multiplication and division of fractions in elementary mathematics?instructional materials. School Mathematics, 11(4), 723-743.? 

  13. Pang, J., Kim, L., & Kim, S. (2022). A comparative analysis of introducing addition and subtraction in the Korean,?Singaporean, American, and Japanese elementary textbooks. Communication of Mathematics Education, 36(2),?229-252.? 

  14. Seo, D. (2005). The historico-genetic instruction on fractions. The Journal of Educational Research in Mathematics, 15(3),?233-249.? 

  15. Son, T., Hwang, S., & Yeo, S. (2020). An analysis of the 2015 revised curriculum addition and subtraction of fractions in?elementary mathematics textbooks. School Mathematics, 22(3), 489-508.? 

  16. Shin, H., Kim, T., Cho, B., Kim, L., Jeong, N,. ..., Choi, H. (2023). Mathematics 5-1. Visang.? 

  17. Ahn, B., Na, G., Kim, M., Lee, K., Ryu, H., ..., Choi, J. (2023). Mathematics 5-1. Bookdonga? 

  18. Yang, H., Kim, M. K., Kim, Y., & Choi, H. (2023). Children's number sense and arithmetic ability in various models of?fraction: Focused on the area model and the vertical line model. Journal of Educational Research in?Mathematics, 33(1), 173-194.? 

  19. Lee, D. (2020). An analysis on the contents of fractional operations in elementary mathematics textbooks of Korea, Japan,?Singapore, and U. S. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 20(15), 1035-1062.? 

  20. Lee, J., & Pang, J. (2016). Reconsideration of teaching addition and subtraction of fractions with different denominators:?Focused on quantitative reasoning with unit and recursive partitioning. School Mathematics, 18(3), 625-645.? 

  21. Lee, J., Pang, J., Seo, E., & Kim, K. (2017). A comparative analysis of graphical representations related to addition of?fractions in elementary mathematics textbooks of Korea and Singapore. Journal of Educational Research in?Mathematics, 27(3), 537-555.? 

  22. Lim, M. (2020). Analysis of elementary mathematics textbooks contents and 3 rd graders' understanding on unit and?whole of fractions. Education of Primary School Mathematics, 23(3), 117-134.? 

  23. Chang, H., Seo, D., Kim, M., Kim, S., Kim, J., ..., Kim, C. (2023). Mathematics 5-1. Mirae-n.? 

  24. Han, D., Ko, E., Lee, S., Cho, H., Han, S., ..., Shin, H. (2023). Mathematics 5-1. Chunjae.? 

  25. Hwang, S, Yeo, S., & Son, T. (2021). An analysis on fraction addition and subtraction problems in mathematics?instructional materials of Korea, Singapore, and Finland: Focusing on content and cognitive domains. Journal of?Elementary Mathematics Education in Korea, 25(4), 417-443. 

  26. Armstrong, B. E., & Larson, C. N. (1995). Students' use of part-whole and direct comparison strategies for?comparing partitioned rectangles. Journal for Research in Mathematics Education, 26(1), 2-19. 

  27. Armstrong, B. E., & Bezuk, N. (1995). Multiplication and division of fractions: The search for meaning. In J.?T. Sowder, & B. P. Schappelle (Eds.), Providing a foundation for teaching mathematics in the?middle grades (pp. 85-119). State University of New York Press. 

  28. Cramer, K., Wyberg, T., & Leavitt, S. (2008). The role of representations in fraction addition and?subtraction. Mathematics Teaching in the Middle School, 13(8), 490-496. 

  29. Hull, L. (2005). Fraction models that promote understanding for elementary students [Unpublished master's?thesis, University of Central Florida]. 

  30. Kara, F., & Incikabi, L. (2018). Sixth grade students' skills of using multiple representations in addition and?subtraction operations in fractions. International Electronic Journal of Elementary Education, 10(4),?463-474. 

  31. Monson, D., Cramer, K., 2& Ahrendt, S. (2020). Using models to build fraction understanding. Mathematics?Teacher: Learning and Teaching PK-12, 113(2), 117-123. 

  32. Morano, S., Riccomini, P. J., & Lee, J. Y. (2019). Accuracy of area model and number line representations of?fractions for students with learning disabilities. Learning Disabilities Research & Practice, 34(3),?133-143. 

  33. National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and standards for school mathematics.?NCTM. 

  34. Reys, R., Lindquist, M. M., Lambdin, D. V., & Smith, N. L. (2015). Helping children learn mathematics (11th?ed.). John Wiley & Sons. 박성선, 김민경, 방정숙, 권점례 공역 (2017). 초등교사를 위한 수학과 교수법 개정판. 경문사. 

  35. Tunc-Pekkan, Z. (2015). An analysis of elementary school children's fractional knowledge depicted with?circle, rectangle, and number line representations. Educational Studies in Mathematics, 89(3),?419-441. 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로