$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 핀테크 서비스의 UX 라이팅 유형이 사용자 만족감에 미치는 영향: 격식체와 전문용어 사용 여부를 중심으로
UX Writing Style in Fintech Services Effect on User's Satisfaction with Using Formality in Korean and Financial Jargon 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.9 no.4, 2023년, pp.649 - 657  

한지수 (연세대학교 정보대학원 UX트랙) ,  이정민 (연세대학교 정보대학원 UX트랙) ,  신효림 (연세대학교 정보대학원 UX트랙) ,  오창훈 (연세대학교 정보대학원 UX트랙)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

현재 핀테크 서비스가 활성화되면서 서비스 내 UX 라이팅의 중요성이 커지고 있다. 그러나 핀테크 서비스의 UX 라이팅 유형이 사용자에게 구체적으로 어떠한 영향을 미치는지에 대한 연구는 부족한 상황이다. 이에 따라 이 연구는 핀테크 서비스의 UX 라이팅 유형이 사용자 만족감에 미치는 영향을 확인하고자 한국어의 격식체 사용 여부와 금융 전문용어 유무를 독립변인으로 하는 2x2 혼합 설계를 통해 사용자 만족감의 하위 요소인 신뢰감, 간결성, 심리적 안정감, 완벽성을 측정하였다. 그 결과, 전문용어를 사용하지 않을 때 사용할 때보다 더 높은 간결성, 심리적 안정감, 완벽성을 보였다. 격식체 사용 여부는 모든 종속 변인에 대해 주 효과가 나타나지 않았으나, 격식체를 사용하면서 전문용어를 사용하지 않을 때 더 높은 간결성, 완결성, 심리적 안정감이 나타났다. 이 연구는 핀테크 서비스 내 UX 라이팅의 격식체와 전문용어 사용 여부가 사용자 만족감에 어떤 영향을 미치는지 실증적으로 검증하였다는 점에서 의의가 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

With the rise of fintech services, the importance of UX Writing in digital channel is growing. However, there is a lack of research on how different types of UX Writing in fintech services specifically affect user's satisfaction. In order to determine the impact of UX Writing style in fintech servic...

주제어

표/그림 (9)

참고문헌 (24)

  1. Hana Financial Management Institute, Korea?Financial Consumer Report 2023, Dec. 2022,?Available: http://www.hanaif.re.kr/boardDetail.do?hmpeSeqNo35515 

  2. Fintech Center Korea and KPMG, 2022 Korea?Fintech Trends Report, 2022, Available: https://www.fintech.or.kr/commonfile/fileidDownLoad.do?file_id009180868A3B11ED9056F220EF342366 

  3. So-Jeong Kim, Ju-Yeon Kim, Su-Bin Oh,?Seong-Won Jeon, Nam-Yoon Huh, Jong-Kwon?Won, Hye-Jeong Hwang and Young-Hyun?Chang (2017), Study on the Developmental?Strategy of the Korean Internet Primary Bank.?The Journal of the Convergence on Culture?Technology (JCCT), 3(2), 37-42. doi: 10.17703/JCCT.2017.3.2.37 

  4. S. Hwang, G. Ryu, D. Yun, and H. Kim, "A?Study on Space Utilization according to Changes?in Non-face-to-Face Consumer Use : Focused?on bank offices," International Journal of?Advanced Culture Technology, vol. 8, no. 4, pp.?271-278, Dec. 2020. 

  5. C. Jeong and M. Yeoun, "A Study on User?Experience for UX Writing in Fintech," KSDS?Conference Proceeding, vol. 2022, (5), pp. 146-147, 2022. 

  6. K. Moon, "A Study on Characteristics of?Politeness Expressions in the Korean Language?by Their Generative Types -Focusing on the?intensity and the use patterns of politeness-,"?Journal of Korean Linguistics, vol.82, pp.27-66,?2017. doi: 10.15811/jkl.2017..82.002 

  7. S. Song et al, "A Study of UX writing on?Korean language characteristics according to?relationships," Proceedings of HCI KOREA?2023, (2), pp. 479-484, 2023. 

  8. T. Podmajersky, Strategic Writing for UX:?Drive Engagement, Conversion, and Retention?with Every Word. Sebastopol, CA: O'Reilly?Media, 2019. 

  9. "How words can make your product stand out?(google I/O '17)," YouTube, Available: https://youtu.be/DIGfwUt53nI 

  10. J. C. F. S. D. Manager, "Why 36% is the magic?number: Finding the right amount of text in?mobile apps," The Intercom Blog, https://www.intercom.com/blog/text-in-mobile-app-design/?(accessed Jun. 11, 2023). 

  11. J. Jung and J. Lee. "Development of Process?and workshop toolkit for UX writing" Journal of?Korea Design Forum 28, no.1 (2023) : 67-78.?doi: 10.21326/ksdt.2023.28.1.006 

  12. J. Kang, "[Fintech Hotline] Financial App Trust?Emergency..."53.7% of People Unsure of Product?Standards"," Digital Today, Feb. 8, 2022, Available:?https://www.digitaltoday.co.kr/news/articleView.html?idxno433640 

  13. J. Ryong. "A New Understanding of the?Hearer-oriented Honorific System in School?Grammar" Hanminjok Emunhak no.69(2015) :?360-398. 

  14. J. Park. "A Study on Contextual Factors that?Affect Speech Level of Relative Honorification?of Korean Language" Korean Education(KOED)?no.98(2014) : 290-324. doi: 10.15734/koed..98.201403.290 

  15. K. Kim, "'KB Kookmin Card Establishes UX?Writing Guidelines, "The People" Know'" Digital?Insight, 2021 

  16. E. Ahn. "The Effects of Formal and Informal?Advertisement Language on Consumer Response"?The Korean Journal of Advertising 29, no.5(2018) : 81-100. doi: 10.14377/KJA.2018.7.15.81 

  17. National Institute of the Korean Language,?"2023 Guide to Standardizing Jargon", 2023,?Available: https://www.korean.go.kr/front/etcData/etcDataView.do?mn_id&etc_seq702&pageIndex1 

  18. A. Choi, Y. Jang and S. Han. "A Study on?Financial Consumer's Online Information Search?Behavior According to Their Perceived?Difficulties" Journal of Consumer Studies 27,?27(2), pp. 203-231, 2016. 

  19. S. Shin, "Understanding financial jargon for?smart financial spending," Auto Journal, vol.?40, (4), pp. 68-69, 2018. 

  20. H. Koo and J. Rha. "Analysis for Consumer?Experienced Difficulties in Financial Product?Consumption". Journal of Financial Consumers,?8(2), vol. 8, no. 2, pp. 81-107, 2018, doi : 10.30592/KAFC_JFC.08.02.03 

  21. M. Kim, "UX Writing for a positive user?experience!," Emotion, Available: https://www.emotion.co.kr/magazine/14/. 

  22. J. Cho. "An Empirical Study on Relationships?between Trust, Customer Satisfaction, and?Continuous Intention of Mobile Payment Service:?Focusing on the multi-mediated effects of trust,?customer satisfaction and the moderating effect?of user experience" Journal of Industrial?Innovation 34, no.1 (2018) : 99-126. doi: 10.22793/indinn.2018.34.1.005 

  23. M. Jung and M. Yeoun. "User Experience of?Financial MyData Service Through the Comparison?between Fintech and Existing Banks" Journal of?Korea Design Forum 27, no.4 (2022) : 209-218.?doi: 10.21326/ksdt.2022.27.4.019 

  24. S. Song et al, "A Study of UX writing on?Korean language characteristics according to?relationships," Proceedings of HCI KOREA?2023, (2), pp. 479-484, 2023. 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로