$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 유아 교사 관련 창의성 연구 동향 분석 : 국내 학위 논문 중심으로
Analysis of Creativity Research Trends Related to Early Childhood Teachers : Focusing on Domestic Thesis 원문보기

기독교교육 논총 = Journal of christian education in Korea, v.73, 2023년, pp.73 - 91  

김민정 (안양대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

연구 목적 : 본 연구는 유아 교사 관련 창의성 연구를 분석하여 유아 교사 관련 창의성 연구의 활성화를 위한 기초 자료를 제공하고자 한다. 연구 내용 및 방법 : 본 연구를 위해 '유아 교사', '창의성', '창의성 연구동향'을 주제어로 국회도서관과 학술연구정보서비스(RISS)를 통해 검색된 국내 석·박사학위논문 103편을 선정하였다. 유아 교사 관련 창의성 연구를 연구시기, 연구내용, 연구방법, 연구대상, 창의성요인의 5가지 준거로 분석하여 빈도와 백분율을 산출하였다. 결론 및 제언 : 연구결과, 첫째, 유아 교사 관련 창의성 연구의 시기별 동향은 1991년부터 2022년까지 석사논문 91편(88.3%), 박사논문 12편(11.7%)으로 석사논문중심으로 연구가 이루어지고 있었다. 둘째, 연구내용별 동향은 기초연구 20편(19.4%), 실천연구 83편(80.6%)으로 나타났다. 유아 교사 관련 창의성 연구는 실천연구 중심으로 활발히 이루어지고 있다. 셋째, 연구방법별 동향은 양적연구 96편(93.2%), 질적연구 7편(6.8%), 문헌연구 0편(0%) 순으로 나타났다. 유아 교사 관련 창의성 연구는 양적연구 중심으로 이루어지고 있었다. 넷째, 연구대상별 동향은 유아교사 관련 연구 100편(97.1%)과 예비유아교사 관련 연구 3편(2.9%)으로 이루어졌다. 다섯째, 창의성요인별 동향은 교사변인관련 연구 56편(54.4%)과 창의성 교육방법 관련 연구 47편(45.6%)으로 나타났다. 교사변인관련 연구가 창의성교육방법보다 상대적으로 높게 나타났다. 본 연구결과, 유아 교사 관련 창의성 연구에서 기독교교육 연구가 부족하여, 향후 이루어지길 기대한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study aims to provide basic data for revitalizing creativity research related to early childhood teachers by analyzing creativity research related to early childhood teachers. For this study, 103 master's and doctoral dissertations in Korea, which were searched through the National Assembly Lib...

주제어

참고문헌 (21)

  1. Bae, Y. J. (2017), Comparison of Korean and Australian children's creativity. Unpublished master's thesis, Soongsil University Graduate School of Education, Seoul. 

  2. Baek, J. O. (2012). Analysis of research trends about creativity of young children. Unpublished master's thesis, Soongsil University Graduate School of Education, Seoul. 

  3. Cho, M. H. (2018). Analysis of research trends on the effects of early childhood creativity education: focusing on journal papers from 2010 to 2017. Unpublished master's thesis, Graduate School of Public Administration, Konkuk University, Seoul. 

  4. Choi, E. Y. (2016). Evaluation and improvement plan of kindergarten curriculum based on creativity and character. Early childhood education and childcare process performance and improvement research. Seoul: Child?Policy Research Institute. 

  5. Choi, S. B. (2019). The relationship between self-esteem, prosociality, daily stress, and creativity in young children. Unpublished master's thesis. Chung-Ang University Graduate School, Seoul. 

  6. Hwang, J. S. (2008). Analysis of research trends on early childhood creativity education. Unpublished master's thesis, Gwangju University Graduate School of Industry, Gwangju. 

  7. Jeong, H. Y. & Hwang, S. H. (2019). An analysis of research trends in early childhood education related to religion-related forests and ecology. Journal of Christian Education, 58, 339-372. 

  8. Jeong, H. Y. & Hwang, S. H. (2019). The research trend analysis of forest and ecology for early childhood education related to religion. Journal of Christian Education in Korea, 58, 339-372. 

  9. Kim, H. S. (2017). Early childhood creativity education research trend analysis: focusing on thesis. Unpublished?master's thesis, Graduate School of Education, Chung-Ang University, Seoul. 

  10. Kim, J. H. (2019). The effects of teaching behavior, teacher commitment, and classroom environment on children's creativity. Unpublished doctoral dissertation, Graduate School of Gangnam University, Gyeonggi. 

  11. Kim, M. J. (2016). Analysis of musical characteristics and teaching and learning methods of children's songs in the kindergarten teacher's manual of the kindergarten curriculum: focusing on the 3rd ~ 3-5 Years Old Nuri curriculum. Unpublished doctoral dissertation, Graduate School of Ewha Womans University, Seoul. 

  12. Kim, M. J. (2021). Analysis of Research Trends Related to Christian Picture Books: Focusing on Domestic Dissertations. Journal of Christian Education in Korea, 68, 245-277. 

  13. Kim, R. H. (2017). The relationship among children's happiness, playfulness, and creativity. Unpublished master's?thesis, Graduate School of Education, Gyeongin National University of Education, Incheon. 

  14. Kim, S. L. & Park, C. H. (2017). The effects of early childhood cognitive and social development, home environment, and early childhood-teacher interaction on early childhood creativity. Creativity Education Research,?17(1), 111-128. 

  15. Lee, E. B. (2017). The relationship between teacher variables and children's creativity: The mediating effect of creative teaching behavior. Unpublished doctoral dissertation, Keimyung University Graduate School, Daegu. 

  16. Lee. Y. H. (2017). Research trends in doctoral dissertations related to early childhood education in Korea. Unpublished master's thesis, Seoul National University of Education, Graduate School of Education, Seoul. 

  17. Ministry of Education, Science and Technology (2013). Nuri curriculum teacher's guide. Seoul: Ministry of Education, Science and Technology. 

  18. Park, E. B. (2019). Research trends related to children's creativity: focusing on theses and journal articles from 2000 to 2019. Unpublished master's thesis, Gachon University Graduate School of Education, Gyeonggi. 

  19. Shin, J. E. (2011). The role of science teachers to develop students' scientific creativity in class. Unpublished doctoral dissertation, Graduate School of Seoul National University, Seoul. 

  20. Son, E. K. (2016). Ecological early childhood education research trend analysis: focusing on thesis. Journal of Korean Contents Society, 16(7), 566-574. 

  21. Yoon, J. J. (2008). A study on the relationship between information processing types and creativity in young children. Journal of Children's Society, 29(1), 293-303. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로