$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 디지털 협력수업이 독서 리터러시에 미치는 효과 연구
A Study on the Effects of Digital Co-Teaching on Reading Literacy 원문보기

한국문헌정보학회지 = Journal of the Korean Society for Library and Information Science, v.57 no.3, 2023년, pp.211 - 230  

박주현 (전남대학교 문헌정보학과) ,  강봉숙 (전북대학교 문헌정보학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 온라인으로 진행된 교사 간 디지털 협력수업이 학생들의 독서 리터러시 향상에 어떠한 효과가 있었는지를 확인하는 데 있다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 고등학교 1학년 학생을 대상으로 사전검사를 하였고, 2차시에 걸쳐 교사 간 디지털 협력수업을 실시한 후 사후검사를 하였다. 통계분석을 위해 사전과 사후 검사에서 결측값이 없는 101명의 데이터를 활용하였다. OECD의 PISA 독서 리터러시 평가틀과 요인분석을 통해 표현능력과 이해능력 및 정보활용능력으로 구성된 독서 리터러시 검사 도구를 개발하였으며 자기보고 식으로 독서 리터러시 역량의 변화도를 측정하였다. 분석결과, 디지털 협력수업은 고등학생의 표현능력과 이해능력 및 정보활용능력에 통계적으로 유의미하게 긍정적인 영향을 미치고 있음을 확인하였다. 본 연구는 OECD가 주관하는 PISA의 독서 리터러시를 향상시키는 방법으로 디지털 협력수업이 적용될 수 있음을 보여주고 있다는 데 의의가 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to confirm the effect of digital co-teaching between teachers online on improving students' reading literacy. In order to achieve the purpose of the study, a pre-test was conducted on first-year high school students, and a post-test was conducted after conducting the co-...

Keyword

표/그림 (8)

참고문헌 (32)

  1. Cho, Mi-ah (2014). A case study of collaborative classes between a teacher librarian and a?Chinese language teacher applying problem-based learning. Journal of the Korean Society?for Library and Information Science, 48(2), 65-88.?http://dx.doi.org/10.4275/KSLIS.2014.48.2.065? 

  2. Kang, Bong-suk & Park, Juhyeon (2023). A study on the effects of teacher librarians' media?and information literacy classes: focused on the high school credit system. Journal of the?Korean Society for Library and Information Science, 57(2), 179-198.?http://dx.doi.org/10.4275/KSLIS.2023.57.2.179? 

  3. Kang, Bong-Suk (2013). A qualitative study on benefits of library assisted instruction recognized?by middle and high school students. Journal of the Korean Society for Library and Information?Science, 47(4), 169-186. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2013.47.4.169? 

  4. Kang, Bong-Suk (2018). A case study on school library educational services to reduce the information?literacy gap due to the education gap. Journal of Korean Library and Information Science?Society, 49(3), 307-329. http://doi.org/10.16981/kliss.49.3.201809.307? 

  5. Ki, Minjin & Song, Gi-Ho (2013). A study on the effect of collaborative instruction between?a teacher librarian and a Korean language teacher on a middle school student's learning?interest and academic achievement. Journal of the Korean Society for Library and Information?Science, 47(2), 123-142. http://dx.doi.org/10.4275/KSLIS.2013.47.2.123? 

  6. Korean Publishing Research Institute (2012). 2011 Research Report on Reading Status. Ministry?of Culture, Sports and Tourism.? 

  7. Korean Publishing Research Institute (2020). 2019 Research Report on Reading Status. Ministry?of Culture, Sports and Tourism.? 

  8. Lee, ByeongKi (2010). Study on the restructure of information literacy process based on taxonomy?educational objectives. Journal of Korean Library and Information Science Society, 41(2),?107-126. http://dx.doi.org/10.16981/kliss.41.2.201006.107? 

  9. Lee, Duckjoo & Cho, miah (2012). A case study on the high school library-assisted instruction.?Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 23(3), 231-251.? 

  10. Lee, Eun jeok (2021). Cooperative classes between school teachers and culture and arts professionals:?operational situations and implications. Journal of Art Education, 66, 193-215.?http://dx.doi.org/10.35657/jae.2021.66..007? 

  11. Lee, Eunsang & Kim, Hyeonjin (2020). Development research on teachers' collaborative instructional?design model(T-CID) for student-centered learning. Journal of Educational Technology,?36(4), 1057-1086. http://dx.doi.org/10.17232/KSET.36.4.1057? 

  12. Lee, Hyoung Bin & Kang, Esther (2015). A study on the effectivity of co-teaching for basic?academy achievement in elementary school. The Journal of Yeolin Education, 23(4), 181-206.?http://dx.doi.org/10.18230/tjye.2015.23.4.181? 

  13. Lee, Ji-Yeon, Sung, Eunmo, Lee, Jieun, Lim, Kyu-Yon, & Han, Seungyeon (2020). Challenges?and tasks facing online classes during the COVID-19 pandemic. Journal of Educational?Technology, 36(3), 671-692. http://dx.doi.org/10.17232/KSET.36.3.671? 

  14. Lee, Young-Tae, Lee, Gyeongnam, & Oh, Taek-Keun (2021). Developing models for co-teaching?instructional design and basic education guidance. Journal of Educational Technology, 37(3),?593-626. http://dx.doi.org/10.17232/KSET.37.3.593? 

  15. Ministry of Education (2015). 2015 Revised National Curriculum(#2015-74). Available:?https://ncic.re.kr 

  16. Ministry of Education (2019). Briefing on measures to improve basic academic support. Available:?https://youtu.be/3MnY2ltsqvo? 

  17. Park, Daekwon & Kim, Youngsik (2014). Co-teaching of homeroom teacher and sports instructor?in elementary school. The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 14(7),?149-165.? 

  18. Park, Juhyeon & Ranasinghe, W. M. T. D. (2021). A study on exploring digital information?service method through analysis of PISA 2018 reading literacy assessment framework.?Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 55(1), 135-159.?http://dx.doi.org/10.4275/KSLIS.2021.55.1.135? 

  19. Park, Juhyeon (2018). A study on the direction of reading and information service through?analysis of digital reading and information literacy competencies evaluation items: focusing?on PIAAC and PISA. Journal of the Korean Society for Library and Information Science,?52(3), 61-89. http://dx.doi.org/10.4275/KSLIS.2018.52.3.061? 

  20. Park, Yongnam & Jeong, Do-Sang (2023). Exploring co-teaching aspects of classroom teacher and sport instructor in elementary school. The Korean Journal of Elementary Physical?Education, 28(4), 173-187. http://dx.doi.org/10.26844/ksepe.2023.28.4.173? 

  21. Yun, Jieun & Kim, Eunhye (2023). Exploration the effective direction of arts and culture education?in schools through teacher-artist collaborative classes. Interdisciplinary Research in Arts?and Culture, 4(2), 67-80. 

  22. Buckley, F. J. (2000). Team Teaching: What, Why and How? Thousand Oaks, CA: Sage?Publications, Inc.? 

  23. Cook, L. & Friedn, M. (1995). Co-Teaching: guidelines for creating effective practices. Focus?on Exeptional Children, 28(3), 1-16.? 

  24. Eisenberg, M. & Berkowitz, R. (1988). Curriculum initiative: an agenda and strategy for library?media programs. Norwood, N.J.: Ablex.? 

  25. Friend, M. & Cook, L. (2003). Interactions: Collaboration Skills for School Professionals (4th ed.).?Boston, MA: Allyn and Bacon.? 

  26. Friend, M., Cook, L., Hurley-Chamberlain, D., & Shamberger, C. (2010). Co-Teaching: an?illustration of the complexity of collaboration in special education. Journal of Educational?and Psychological Consultation, 20(1), 9-27. https://doi.org/10.1080/10474410903535380? 

  27. IFLA & UNESCO (1999). IFLA/UNESCO School Library Manifesto: The School Library in?Teaching and Learning for All. Available:?http://www.ifla.org/VII/s11/pubs/manifest.htm? 

  28. IFLA (2021). IFLA School Library Manifesto. Available:?https://cdn.ifla.org/wp-content/uploads/files/assets/school-libraries-resource-centers/pub?lications/ifla_school_manifesto_2021.pdf? 

  29. OECD (2019a). PISA 2018 Results (Volume I): What Students Know and Can Do, PISA, OECD?Publishing, Paris. Available: https://doi.org/10.1787/5f07c754-en? 

  30. OECD (2019b). PISA 2018 Results (Volume II): Where All Students Can Succeed, PISA, OECD?Publishing, Paris. Available: https://doi.org/10.1787/b5fd1b8f-en 

  31. OECD (2021). 21st-Century Readers: Developing Literacy Skills in a Digital World. Paris: PISA,?OECD Publishing. Available: https://doi.org/10.1787/a83d84cb-en? 

  32. UNESCO (2013). Global Media and Information Literacy Assessment Framework: Country?Readiness and Competencies. Paris: UNESCO.? 

활용도 분석정보

상세보기
다운로드
내보내기

활용도 Top5 논문

해당 논문의 주제분야에서 활용도가 높은 상위 5개 콘텐츠를 보여줍니다.
더보기 버튼을 클릭하시면 더 많은 관련자료를 살펴볼 수 있습니다.

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로