$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

ChatGPT, 생성형 AI 시대 도서관의 데이터 리터러시 교육에 대한 연구
A Study on the Data Literacy Education in the Library of the Chat GPT, Generative AI Era 원문보기

한국문헌정보학회지 = Journal of the Korean Society for Library and Information Science, v.57 no.3, 2023년, pp.303 - 323  

이정미 (서울여자대학교 사회과학대학 문헌정보학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 ChatGPT와 같은 생성형 AI 시대를 맞아 이와 같은 언어모델에 대해 소개하고, 이를 활용한 도서관의 데이터 리터러시 교육 구성요소를 고민하고 방향을 제시하고자 하는 연구이다. 이를 위해 다음과 같은 세 가지 연구 문제를 제시하였다. 먼저 ChatGPT 유사 언어모델의 기술적 특징을 살펴보고, 이후 생성형 인공지능 기술 기반 서비스 플랫폼을 활용하여 적합한, 정확한 정보를 유용하게 활용하기 위한 이용자의 데이터 리터러시 역량 교육의 필요성을 주창하였다. 마지막으로 ChatGPT 시대 도서관 데이터 리터러시 교육을 위해 데이터에 대한 이해, 데이터 생성, 데이터 수집, 데이터 검증, 데이터 관리, 데이터 이용 및 공유, 데이터 윤리와 같은 7개 구성항목을 포함한 데이터 리터러시 교육 구성안을 제안하였다. 결론적으로 ChatGPT와 같은 생성형 인공지능 기술이 이용자의 정보 활용에 많은 영향을 미치게 될 것이라 예상되는 만큼 도서관은 이러한 기술의 장단점, 문제점 등에 대해 한발 먼저 고민하고 이를 통해 도서관의 정보서비스를 한층 개선할 수 있는 토대로 삼아야 할 것을 강조하며 마무리했다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to introduce this language model in the era of generative AI such as ChatGPT, and to provide direction for data literacy education components in libraries using it. To this end, the following three research questions are proposed. First, the technical features of ChatGPT...

주제어

표/그림 (9)

참고문헌 (28)

  1. Baek, Bongsam (2023, April 26). The expanding Generative AI market with ChatGPT... increasing?emphasis on high-quality data. ZDNet Korea. Available:?https://zdnet.co.kr/view/?no20230426003045? 

  2. Choi, Sook-Young (2022). A study on the AI literacy framework. The Journal of Korean Association?of Computer Education, 25(5), 73-84. https://doi.org/10.32431/kace.2022.25.5.007? 

  3. Constitution of the Republic of Korea. Article 70, Section 1, Chapter 4. Available: National Assembly?Law Information System. http://likms.assembly.go.kr/law/lawsLawtInqyDetl1010.do? 

  4. Gu, Bon Kwon (2023). Essential competence in the era of ChatGPT: 'AI Literacy'. KISO Journal,?50, 36-39.? 

  5. Han, Sang Woo (2018). A study about the concept of data literacy based on digital humanities.?Journal of the Korean Society for Information Management, 35(4), 223-236.?http://dx.doi.org/10.3743/KOSIM.2018.35.4.223? 

  6. Kim, Jihyun (2018). A content analysis of research data management training programs at the?University Libraries in North America: focusing on data literacy competencies. Journal?of the Korean Society for Information Management, 35(4), 7-36.?http://dx.doi.org/10.3743/KOSIM.2018.35.4.007? 

  7. Kim, Seulki & Kim, Taeyoung (2021). A study of the definition and components of data literacy?for K-12 education. Journal of The Korean Association of Information Education, 25(5),?691-704.? 

  8. Lee, Jeong-Mee (2013). Understanding big data and utilizing its analysis into library and information?services. Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 24(4),?53-73. http://dx.doi.org/10.14699/kbiblia.2013.24.4.053? 

  9. Lee, Jeong-Mee (2019). Re-approach to the concept of data literacy and its application to library?information services. Journal of the Korean Library and Information Science Society, 53(1),?159-179. http://dx.doi.org/10.4275/KSLIS.2019.53.1.159? 

  10. Burress, T., Mann, E. Z., Montgomery, S., & Walton, R. (2021). Data literacy in undergraduate?education: faculty perspectives and pedagogical approaches. In Bauder, Julia Eds. Teaching?Critical Thinking with Numbers: Data Literacy and the Framework for Information Literacy?for Higher Education. Chicago: Association of College & Research Libraries, 1-22.? 

  11. Carmi, E., Yates, S. J., Lockley, E., & Pawluczuk, A. (2020). Data citizenship: rethinking data?literacy in the age of disinformation. Internet Policy Review, 9(2), 1-22.? 

  12. Condon, P. B., Exline, E., & Buckley, L. A. (2023). Data literacy in the social sciences: findings?from a local study on teaching with quantitative data in undergraduate courses. Evidence?Based Library and Information Practice, 18(1), 61-75.? 

  13. Cui, Y., Chen, F., Lutsyk, A., Leighton, J. P., & Cutumisu, M. (2023). Data literacy assessments:?a systematic literature review. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice,?30(1), 76-96.? 

  14. Dawa, T., Dhendup, S., Tashi, S., & Rosso, M. A. (2020). Technology Literacies and Chat GPT: Perspectives on Emerging Technology Adoption in Academic Writing.? 

  15. Firat, M. (2023). What ChatGPT means for universities: perceptions of scholars and students.?Journal of Applied Learning and Teaching, 6(1), 57-63.? 

  16. Flierl, M., Quigley, B., Caswell, T., Costello, L., Li, C., Maher, M., ... & Yang, A. (2023). 2023?ACRL Environmental Scan. Available:?https://www.ala.org/acrl/sites/ala.org.acrl/files/content/publications/whitepapers/Enviro?nmentalScan2023.pdf? 

  17. Fontichiaro, K. & Johnston, M. P. (2020). Rapid shifts in educators' perceptions of data literacy?priorities. Journal of Media Literacy Education, 12(3), 75-87.? 

  18. Kirtania, D. K. & Patra, S. K. (2023). OpenAI ChatGPT generated content and similarity index:?a study of selected terms from the Library & Information science (LIS). Qeios.? 

  19. Kreinsen, M. & Schulz, S. (2023). Towards the triad of digital literacy, data literacy and AI?literacy in teacher education-a discussion in light of the accessibility of Novel Generative?AI. Available: https://edarxiv.org/xguzk/? 

  20. Leitgob, H., Prandner, D., & Wolbring, T. (2023). Big data and machine learning in sociology.?Frontiers in Sociology, 8, 1173155.? 

  21. Lo, L. S. (2023). The CLEAR path: a framework for enhancing information literacy through?prompt engineering. The Journal of Academic Librarianship, 49(4), 102720.? 

  22. Lund, B. & Agbaji, D. (2023). Information literacy, data literacy, privacy literacy, and ChatGPT:?technology literacies align with perspectives on emerging technology adoption within communities.?Available: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id4324580? 

  23. Pangrazio, L. & Sefton-Green, J. (2020). The social utility of 'data literacy'. Learning, Media?and Technology, 45(2), 208-220.? 

  24. Pothier, W. G. & Condon, P. B. (2020). Towards data literacy competencies: business students,?workforce needs, and the role of the librarian. Journal of Business & Finance Librarianship,?25(3-4), 123-146.? 

  25. Ruedinger, D., Cooper, D. M., Minnis, S., & Schaub, G. (2022). Fostering Data Literacy Teaching?with Quantitative Data in the Social Sciences. Scholarly Papers and Articles, 75.? 

  26. Shiri, A. (2023). ChatGPT and academic integrity. Information Matters. 3(2).? 

  27. Tang, Y. & Han, L. (2022, December). A review of domestic and overseas research on data?literacy education. In 2022 3rd International Conference on Modern Education and Information?Management (ICMEIM 2022). Atlantis Press, 774-780.? 

  28. Usova, T. & Laws, R. (2021). Teaching a one-credit course on data literacy and data visualisation. Journal of Information Literacy, 15(1), 84-95.? 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로