$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

개념기반 교육과정에 따른 초등학교 정보 교육 성취기준 개선방안
Improvement Plan for Elementary School Information Education Achievement Standards According to the concept-based curriculum 원문보기

정보교육학회논문지 = Journal of the Korean Association of Information Education, v.27 no.1, 2023년, pp.1 - 10  

구덕회 (서울교육대학교) ,  이금화 (향동초등학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

2015년 개정 교육과정은 역량기반 교육과정이었으나 2022년 개정 교육과정부터는 역량을 어떻게 기를 것인가에 대한 강조점과 전략이 변화된다. '개념적 이해'라는 질 높고 전이 가능한 지식교육을 통해 역량을 갖추는 새 교육과정의 기조에 따라 위 연구는 새로운 교육과정에 요구되는 성취기준을 개발하는 것에 그 목적이 있다. 이를 위해 선행연구 분석을 통한 성취기준 개선안을 제시하고 그 타당도를 확보하기 위해 델파이 기법을 활용하였다. 델파이 조사를 통해 10인의 교육과정 및 교육 전문가집단의 검증 및 분석을 통해 객관적인 타당도를 확보할 수 있었고 2022년 개정 교육과정에 알맞은 새로운 초등학교 정보 교육과정 개선안을 제시할 수 있었다. 현장의 교사들이 쉽게 이해하고 적용할 수 있는 실질적인 성취기준 개편안이 마련되었다는 점에서 본 연구는 의의가 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The 2015 revised curriculum was a competency-based curriculum, but from the 2022 revised curriculum, the emphasis and strategy on how to develop competency will change. The direction of the new curriculum is to transferable knowledge education called 'conceptual understanding'. The purpose of this s...

주제어

참고문헌 (16)

  1. Bae, J. K. (2020), Analysis of current state of curriculum operation in 2015: Focusing on 5th and 6th grades of elementary school, Korea Institute of Curriculum and Evaluation? 

  2. Erikson, H. L., Laning. L. A., French. R. (2017), Concept-based curriculum and instruction for the thinking classroom, 1st Ed. Thousand Oaks: Corwin Press.? 

  3. Kim, S. L. (2018), A study on the policy process of strengthening character education, Master's Thesis, The Graduate School Hongik University.? 

  4. Kim. J. S. (2022), Analysis of skills reflected on achievement standards and instructional objectives in practical arts. The Society Of Korean Practical Arts Education, 28(1), 19-35.? 

  5. Jin, E. N. (2016), Research and development of assessment standards of practcal arts subject based on the 2015 revised national curriculum, Korea Institute of Curriculum and Evaluation.? 

  6. Lawshe, C. H. (1975), A quantitative approach to content validity, Personnel Psychology, 28(4), 563-575.? 

  7. Lee, E. K. (2018), Perspectives and challenges of informatics education: Suggestions for the informatics curriculum revision, The Journal of Korean Association of Computer Education, 21(2), 1-10.? 

  8. Lee, K. W., Baek, K. S., & Lee, S. J. (2017), Key competencies in the 2015 revised curriculum: The relationship with the idea of the educated person, educational goals, and subject competencies. The Journal of Curriculum Studies, 35(2), 67-94.? 

  9. Lee, H. Y. (2020), Exploring improvement of curriculum on analysis of the connectivity between competencies, skills and achievement standards in 2015 revised mathematics curriculum for elementary school. The Mathematical Education, 59(4), 357-371.? 

  10. Lim, Y. J. (2022), Exploring the improvement direction of the 2015 revised practical arts(Technology.Home Economics) curriculum using the modified delphi technique. Journal of the Korean Institute of industrial educators, 47(2), 67-96.? 

  11. Lynn, M. R. (1986), Determination and quantification of content validity. Nursing Research, 35(6), 382-385? 

  12. Ministry of Education (2015), Elementary and Secondary School Curriculum.? 

  13. Ministry of Education (2015), Practical arts (technology.homeeconomics)/information curriculum.? 

  14. Ministry of Education (2021), The main points of the 2022 revised national curriculum guidelines.? 

  15. Ministry of Education (2022), Elementary and secondary school curriculum guidelines (draft: for installing National Communication Channel).? 

  16. So, K. H. (2007), Competency in the context of schooling: It's meaning and curricular implications. The Journal of Curriculum Studies, 25(3), 1-21. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로