$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

유아 인공지능교육 프로그램 개발 연구
A study on the development of early childhood artificial intelligence education program 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.9 no.6, 2023년, pp.695 - 702  

김희영 (호서대학교 학습역량지원센터)

초록

본 연구의 목적은 단위 유치원인 연구 참여 유치원의 유아 인공지능교육 프로그램을 개발하는 것이다. 연구의 목적을 달성하기 위해 문헌 분석, 프로그램 설계 및 개발, 실행, 평가의 4단계 프로그램 개발 절차를 거쳤다. 본 연구는 단위 유치원 차원의 유아 인공지능교육 프로그램 목적과 목표, 교육내용, 교수-학습 방법, 평가를 제시하였으며, 프로그램 개발 과정에서 인공지능교육을 실행함으로서 프로그램의 현장성 및 활용성을 확보하였다. 본 연구는 유아교육 현장에서 인공지능교육 프로그램을 적용하고 활성화하기 위한 실제적 지원 방안을 도출하였다는데 의의가 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to develop an early childhood artificial intelligence education programs in kindergartens. In order to achieve the purpose of the study, a four-step program development procedure was taken: documentary analysis, program design and development, execution, and assessment. ...

주제어

표/그림 (3)

참고문헌 (16)

  1. Ministry of Education, "Artificial intelligence?education with children," 2021. Retrieved fromhttps://i-nuri.go.kr/main/index.do 

  2. Doopedia, "Artificial intelligence," 2023. 9. 17.?Retrieved from https://www.doopedia.co.kr/index.do 

  3. Y.S. Lee, "In the post-digital era, the meaning of?"relationship" between children and digital,"?Academic conference papers of the Korean Society?For Early Childhood Education, Vol. 2022, No. 2,?pp. 47-73, 2022. 

  4. E.H. Her, and S.L. Kim, "Early childhood teachers'?professionalism, teaching efficacy, and?teacher-child interaction," International Journal of?Advanced Culture Technology (IJACT), Vol. 6,?No. 4, pp. 39-44, Dec 2018. DOI :?10.17703//IJACT2018.6.4.39 

  5. D.W. Kim, "Concept and strategy of unplugged?coding for young children based on computing?thinking," The Journal of the Convergence on?Culture Technology (JCCT), Vol. 5, No. 1, pp.?297-303, Jan 2019. DOI : 10.17703/JCCT.2019.5.1.297 

  6. J.M. Lim, and Y.C. Choi, "Exploring the direction?of Artificial Intelligence education for young?children," Korean Journal of Early Childhood?Education, Vol. 42, No. 4, pp. 273-296, Jul 2022.?DOI : 10.18023/kjece.2022.42.4.011 

  7. K.M. Kim, and M.J. Kim, "Perception and demand?of kindergarten parents for artificial intelligence?(AI) education for infants," Korean Journal of?Early Childhood Education Research, Vol. 25, No.?2, pp. 114-143, June 2023. DOI :?10.15409/riece.2023.25.2.5 

  8. D.H. Kim, "An analysis of early childhood?teachers' current status and awareness of using?artificial intelligence," The Journal of Korea Open?Association for Early Childhood Education, Vol. 27,?No. 1, pp. 167-190, Feb 2022. DOI :?10.20437/KOAECE27-1-07 

  9. Y.H. Kim, and H.J. Choi, "Kindergarten teachers'?perception of early childhood AI education," The?Journal of Learner-Centered Curriculum and?Instruction, Vol. 22, No. 6, pp. 163-178, Mar 2022.?DOI : 10.22251/jlcci.2022.22.6.163 

  10. G.J. Yoo, and S.R. Kim, "The effects and?aspects of artificial intelligence speakers?activity on children's interaction and creative?problem solving skills," The Journal of Korea?Open Association for Early Childhood Education,?Vol. 26, No. 5, pp. 209-244, Oct 2021. DOI :?10.20437/KOAECE26-5-09 

  11. J.E. Lee, and S.K. Oh, "The effects of activities?using artificial intelligence speakers on the?language skill of young children," The Journal?of Korea Open Association for Early Childhood?Education, Vol. 26, No. 5, pp. 185-208, Oct 2021.?DOI : 10.20437/KOAECE26-5-08 

  12. S.A. Shin, "Case studies and reflections on?application of early childhood artificial intelligence?education in play-based curriculum," Academic?conference papers of The Korean Society For?Early Childhood Education and Care, Vol. 2022,?No. 5, pp. 103-120, 2022. 

  13. J.E. Lee, Y.S, Byun, and W.Y. Jeun, "Development?of artificial intelligence(AI) and software(SW)?education programs for young children," Academic?conference papers of Korean Association for?Children's Media & Education, Vol. 2023, No. 6, pp.?144-150, 2023. 

  14. AI4K12, "The Five Big Ideas in AI," 2023.?Retrieved from https://ai4k12.org 

  15. Chungcheongnamdo Office of Education, "AI?through play," 2020. Retrieved from?http://www.cne.go.kr/cne/main.do 

  16. Ministry of Health and Welfare, "The 4rd standard?childcare course," 2020. Retrieved from?https://www.nccw.educare.or.kr/web/care/pag6/carePage.do 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로