$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

효과적인 플립러닝 적용을 위한 사전 학습 영상 길이에 관한 연구
A Study on Video Length in Pre-class Homework for Effective Application of Flipped Learning 원문보기

공학교육연구 = Journal of engineering education research, v.26 no.6, 2023년, pp.79 - 86  

박준현 (성균관대학교 기계공학부)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In our research, we delved into the impact of video length assigned for pre-class assignments on students' level of engagement. What we discovered is that as the length of the video increases, student engagement tends to decrease and the time allocated for homework preparation does not significantly...

주제어

참고문헌 (32)

  1. 김은경(2016). 데이터베이스 교과목에서 플립러닝 적용 사례. 한국정보통신학회논문지, 20(4), 847-856. 

  2. 유경현(2022). 열역학 교과목에 대한 플립러닝 교수법 적용 사례. 공학교육연구, 25(6), 69-80. 

  3. 유재하(2017). 신호처리 교과목에 대한 플립러닝 적용사례. 실천공학교육논문지, 9(2), 125-132. 

  4. 이성혜.김은혜 (2019). 플립러닝 기반 공학수업 개선 방안 연구-국내 C대학 공학수업 운영 사례를 중심으로. 공학교육연구, 22(2), 3-15. 

  5. 이예경.윤순경(2017). 학습자의 경험을 통한 플립러닝의 재해석. 공학교육연구, 20(1), 53-62. 

  6. 이지연(2021). 국내 공학교육에서의 플립러닝 연구에 대한 체계적 고찰. 공학교육연구, 24(3), 21-31. 

  7. 임경화.안정현(2016). 공학생의 문제해결럭 향상을 위한 질문 생성 전략 활용 플립러닝 수업 설계. 실천공학교육논문지, 9(2), 75-81. 

  8. 정성희.곽민정(2018). 이공계형 플립러닝 모델이 학습자 인식, 자율성, 수업 흥미도 향상에 미치는 연구. 학습자중심교과교육 연구, 17(22), 353-376. 

  9. 장희숙(2020). 플립러닝 교수법을 응용한 수치해석 수업 사례 연구. 인터넷전자상거래연구, 20(1), 117-130. 

  10. 최정빈.김은경(2015). 공과대학의 Flipped Learning 교수학습 모형 개발 및 교과 운영사례. 공학교육연구, 18(2), 77-88. 

  11. 한지영(2019). '창의적문제해결방법론' 교과목의 플립러닝 수업 설계에 관한 연구. 공학교육연구, 22(1), 22-28. 

  12. 한지영(2021). 플립러닝 교수법을 통한 공과대학 학생들의 학습양식 및 선호교수법 변화의 가능성 탐색. 공학교육연구, 24(6), 40-49. 

  13. Alemdag, E.(2022). Effects of instructor-present videos on learning, cognitive load, motivation, and social presence: a meta-analysis. Education and Information Technologies, 27(9), 12713-12742. 

  14. Biard, N., Cojean, S., & Jamet, E.(2018). Effects of segmentation and pacing on procedural learning by video. Computers in Human Behavior, 89, 411-417. 

  15. Bishop, J., & Verleger, M. A.(2013, June). The flipped classroom: A survey of the research. In 2013 ASEE Annual Conference & Exposition (pp. 23-1200). 

  16. Crouch, C. H., & Mazur, E.(2001). Peer instruction: Ten years of experience and results. American journal of physics, 69(9), 970-977. 

  17. Dart, S.(2020). Khan-style video engagement in undergraduate engineering: Influence of video duration, content type and course. In Proceedings of the 31st Annual Conference of the Australasian Association for Engineering Education (AAEE 2020). Engineers Australia. 

  18. Freeman, S. et al.(2014). Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics. Proceedings of the national academy of sciences, 111(23), 8410-8415. 

  19. Fyfield, M., Henderson, M., & Phillips, M.(2022). Improving instructional video design: A systematic review. Australasian Journal of Educational Technology, 38(3), 155-183. 

  20. Guo, P. J., Kim, J., & Rubin, R.(2014). How video production affects student engagement: An empirical study of MOOC videos. In Proceedings of the first ACM conference on Learning@ scale conference (pp. 41-50). 

  21. Hmelo-Silver, C. E., Duncan, R. G., & Chinn, C. A. (2007). Scaffolding and achievement in problem-based and inquiry learning: a response to Kirschner, Sweller, and. Educational psychologist, 42(2), 99-107. 

  22. Kirschner, P., Sweller, J., & Clark, R. E.(2006). Why unguided learning does not work: An analysis of the failure of discovery learning, problem-based learning, experiential learning and inquiry-based learning. Educational Psychologist, 41(2), 75-86. 

  23. Lagerstrom, L., Johanes, P., & Ponsukcharoen, U.(2015, June), The Myth of the Six-Minute Rule: Student Engagement with Online Videos. Paper presented at 2015 ASEE Annual Conference & Exposition, Seattle, Washington. 10.18260/p.24895 

  24. Lo, C. K., & Hew, K. F.(2017). A critical review of flipped classroom challenges in K-12 education: Possible solutions and recommendations for future research. Research and practice in technology enhanced learning, 12(1), 1-22. 

  25. Mayer, R. E., & Moreno, R.(2003). Nine ways to reduce cognitive load in multimedia learning. Educational psychologist, 38(1), 43-52. 

  26. Mayer, R. E. et al.(2004). A personalization effect in multimedia learning: Students learn better when words are in conversational style rather than formal style. Journal of educational psychology, 96(2), 389. 

  27. Nielsen, K. L.(2020). Students' video viewing habits during a flipped classroom course in engineering mathematics. Research in Learning Technology, 28, 1-12. 

  28. Polat, H.(2023). Instructors' presence in instructional videos: A systematic review. Education and Information Technologies, 28(7), 8537-8569. 

  29. Prince, M.(2004). Does active learning work? A review of the research. Journal of engineering education, 93(3), 223-231. 

  30. Rudolph, M.(2017). Cognitive theory of multimedia learning. Journal of Online Higher Education, 1(2), 1-10. 

  31. Schultz, D. et al.(2014). Effects of the flipped classroom model on student performance for advanced placement high school chemistry students. Journal of chemical education, 91(9), 1334-1339. 

  32. Slemmons, K. et al.(2018). The impact of video length on learning in a middle-level flipped science setting: implications for diversity inclusion. Journal of Science Education and Technology, 27(5), 469-479. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로