디지털 전환 시대에서 소프트웨어와 인공지능 교육의 중요성이 강조됨에 따라 다양한 교육자료가 개발되어 보급되고 있다. 소프트웨어 교육의 목적을 달성할 수 있도록 학교 현장에 적합한 다양한 소프트웨어 교육프로그램들이 제공될 필요가 있다. 본 연구에서는 중등학교 소프트웨어 교육에 적용할 수 있는 자율주행을 활용한 소프트웨어 교육프로그램을 개발하여 중등학교 학생들을 대상으로 적용하였다. 개발한 소프트웨어 교육프로그램은 체험과 실습을 중심으로 다양한 센서들을 활용한 물체 탐지, 라인 트레이싱과 같은 다양한 동작 제어 프로그램들로 구성된 피지컬 컴퓨팅 프로그램이다. 개발한 소프트웨어 교육프로그램의 효과성을 측정하기 위한 설문 결과, 학생들의 소프트웨어와 인공지능에 대한 태도와 진로 지향도 그리고 소프트웨어 교육에 대한 만족도가 90% 이상이었고 제안한 교육프로그램에 대한 만족도가 95% 이상이었다.
디지털 전환 시대에서 소프트웨어와 인공지능 교육의 중요성이 강조됨에 따라 다양한 교육자료가 개발되어 보급되고 있다. 소프트웨어 교육의 목적을 달성할 수 있도록 학교 현장에 적합한 다양한 소프트웨어 교육프로그램들이 제공될 필요가 있다. 본 연구에서는 중등학교 소프트웨어 교육에 적용할 수 있는 자율주행을 활용한 소프트웨어 교육프로그램을 개발하여 중등학교 학생들을 대상으로 적용하였다. 개발한 소프트웨어 교육프로그램은 체험과 실습을 중심으로 다양한 센서들을 활용한 물체 탐지, 라인 트레이싱과 같은 다양한 동작 제어 프로그램들로 구성된 피지컬 컴퓨팅 프로그램이다. 개발한 소프트웨어 교육프로그램의 효과성을 측정하기 위한 설문 결과, 학생들의 소프트웨어와 인공지능에 대한 태도와 진로 지향도 그리고 소프트웨어 교육에 대한 만족도가 90% 이상이었고 제안한 교육프로그램에 대한 만족도가 95% 이상이었다.
As the importance of software and artificial education is emphasized on the digital transformation era, various educational materials are being developed and distributed. To achieve the purpose of software education, various software education programs suitable for school settings need to be provide...
As the importance of software and artificial education is emphasized on the digital transformation era, various educational materials are being developed and distributed. To achieve the purpose of software education, various software education programs suitable for school settings need to be provided. In this paper, we developed a software education program using self-driving that can be applied to secondary school software education and applied it to secondary school students. The developed software education program is a physical computing program consisting of various motion control programs such as object detection, line tracing using various sensors, focusing on experience and practice. As a result of the survey, students' attitudes and career orientation toward software and artificial intelligence, and satisfaction with software education were over 90%, and satisfaction with the proposed program was over 95%.
As the importance of software and artificial education is emphasized on the digital transformation era, various educational materials are being developed and distributed. To achieve the purpose of software education, various software education programs suitable for school settings need to be provided. In this paper, we developed a software education program using self-driving that can be applied to secondary school software education and applied it to secondary school students. The developed software education program is a physical computing program consisting of various motion control programs such as object detection, line tracing using various sensors, focusing on experience and practice. As a result of the survey, students' attitudes and career orientation toward software and artificial intelligence, and satisfaction with software education were over 90%, and satisfaction with the proposed program was over 95%.
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