백범렬
(Department of Railway Construction, Graduate School of Railway, Seoul National University of Science & Technology)
,
성덕룡
(Department of Civil & Railroad Engineering, Daewon University College)
,
박용걸
(Department of Railway Construction, Graduate School of Railway, Seoul National University of Science & Technology)
본 연구에서는 철도교량 단부에 부설된 콘크리트궤도 레일체결장치의 사용성 평가를 위한 비선형해석방법을 제안하였다. 기존의 교량 단부 콘크리트궤도 레일체결장치의 사용성 검토 방법은 복잡한 평가과정으로 인해 많은 시간이 소요되며, 계산과정에서 오류가 발생할 수 있다. 또한, 레일체결장치를 선형모델로 가정한 기존 해석방법은 높은 상향력 결과로 이어져 고가의 특수 레일체결장치를 부설해야 되는 경우도 발생하게 된다. 본 연구에서는 실제 철도교량에 대하여 기존 해석방법과 제안된 해석방법을 각각 수행하였고, 레일체결장치의 비선형 거동을 고려한 비선형해석 방법을 함께 수행하였다. 이를 통해 레일체결장치에 작용하는 상향력을 비교, 분석하였다. 분석결과, 본 연구에서 제안한 해석방법을 적용할 경우 최대 상향력 기준 약 15~35% 감소된 결과를 얻을 수 있으며, 레일체결장치의 비선형 거동을 고려한 비선형해석방법 결과는 최대 상향력을 약 35% 감소시킬 수 있음을 확인하였다.
본 연구에서는 철도교량 단부에 부설된 콘크리트궤도 레일체결장치의 사용성 평가를 위한 비선형해석방법을 제안하였다. 기존의 교량 단부 콘크리트궤도 레일체결장치의 사용성 검토 방법은 복잡한 평가과정으로 인해 많은 시간이 소요되며, 계산과정에서 오류가 발생할 수 있다. 또한, 레일체결장치를 선형모델로 가정한 기존 해석방법은 높은 상향력 결과로 이어져 고가의 특수 레일체결장치를 부설해야 되는 경우도 발생하게 된다. 본 연구에서는 실제 철도교량에 대하여 기존 해석방법과 제안된 해석방법을 각각 수행하였고, 레일체결장치의 비선형 거동을 고려한 비선형해석 방법을 함께 수행하였다. 이를 통해 레일체결장치에 작용하는 상향력을 비교, 분석하였다. 분석결과, 본 연구에서 제안한 해석방법을 적용할 경우 최대 상향력 기준 약 15~35% 감소된 결과를 얻을 수 있으며, 레일체결장치의 비선형 거동을 고려한 비선형해석방법 결과는 최대 상향력을 약 35% 감소시킬 수 있음을 확인하였다.
In this study, a non-linear analysis method was proposed for serviceability evaluation of slab track at the end of a railway bridge. The conventional method of reviewing the serviceability of slab track at the end of a railway bridge is time-consuming due to the complicated evaluation process, and e...
In this study, a non-linear analysis method was proposed for serviceability evaluation of slab track at the end of a railway bridge. The conventional method of reviewing the serviceability of slab track at the end of a railway bridge is time-consuming due to the complicated evaluation process, and errors may occur in the calculation process. In addition, the conventional method of considering a rail fastening system as a linear stiffness model creates high uplift force, thereby requiring the installation of a special, expensive rail fastening system. Considering the nonlinear behavior of the rail fastening system, the proposed analysis method and the conventional analysis method for the actual railway bridge were performed together with the nonlinear analysis method. Using these methods, the uplift forces acting on the rail fastening system were compared and analyzed. The analytical method proposed in this study can result in a reduction of 15 to 35% in terms of the maximum uplift force. Also, considering the nonlinear behavior of the rail fastening system, the results of the nonlinear analysis method indicate a reduction of about 35% in the maximum uplift force.
In this study, a non-linear analysis method was proposed for serviceability evaluation of slab track at the end of a railway bridge. The conventional method of reviewing the serviceability of slab track at the end of a railway bridge is time-consuming due to the complicated evaluation process, and errors may occur in the calculation process. In addition, the conventional method of considering a rail fastening system as a linear stiffness model creates high uplift force, thereby requiring the installation of a special, expensive rail fastening system. Considering the nonlinear behavior of the rail fastening system, the proposed analysis method and the conventional analysis method for the actual railway bridge were performed together with the nonlinear analysis method. Using these methods, the uplift forces acting on the rail fastening system were compared and analyzed. The analytical method proposed in this study can result in a reduction of 15 to 35% in terms of the maximum uplift force. Also, considering the nonlinear behavior of the rail fastening system, the results of the nonlinear analysis method indicate a reduction of about 35% in the maximum uplift force.
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