$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

목표지향성이 지속학습활동에 미치는 영향에서 긍정 및 부정 피드백 추구행동의 매개효과
The Effect of Goal Orientation on Continuous Learning Activity: Mediating Effects of Positive & Negative Feedback Seeking Behaviors 원문보기

韓國心理學會誌 : The Korean journal of industrial and organizational psychology/ 産業 및 組織, v.31 no.1, 2018년, pp.123 - 147  

김어림 ((주)사람인HR) ,  한태영 (광운대학교 산업심리학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 지속학습활동에 대한 동기화 과정을 밝힘으로써 조직 구성원의 지속학습활동을 유도할 수 있는 학문적, 실무적 시사점을 찾고자 하였다. 이를 위해 수행 목표지향성과 학습 목표지향성을 개인차 변인으로 고려함과 동시에 긍정 및 부정 피드백 추구행동의 매개효과를 검증하였다. 연구를 위해 국내의 다양한 조직의 직장인 208명을 대상으로 수집한 설문조사 자료를 구조방정식모형 분석에 사용하였다. 비교를 위하여 수행 목표지향성과 학습 목표지향성 모형을 개별 검증한 결과 각 목표지향성은 긍정 및 부정 피드백 추구행동에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며 긍정 피드백 추구행동은 지속학습활동과 정적 관계가 있는 것으로 나타났다. 또한 긍정 피드백 추구행동은 수행 목표지향성과 지속학습활동 간의 관계를 완전매개한 반면에, 학습 목표지향성과 지속학습활동 간의 관계는 부분매개하였다. 개별 모형에 대한 좀 더 명확한 설명을 위하여 수행 목표지향성과 학습 목표지향성을 동시에 투입한 추가분석에서도 유사한 결과가 나타났다. 본 연구는 긍정 및 부정 피드백 추구행동이라는 제 3변인을 통해서 조직 구성원의 목표지향성과 지속학습활동 간의 패턴을 밝혔다는 면에서 연구의 의의를 제시하였으며, 연구결과를 바탕으로 연구의 한계점과 추후연구를 제안하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study focused on motivational characteristics of two goal orientations affecting continuous learningactivity. Specifically the study examined effects of performance goal orientation and learning goalorientation on continuous learning activity through mediation effects of two types of feedback s...

주제어

참고문헌 (60)

  1. 김사라, 유태용 (2010). 개인의 목표지향성과 직무수행 간 관계에서 자기조절 활동 및 조직 내 사회적 네트워크의 영향. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 23(3), 525-550. 

  2. 김태홍, 한태영 (2009). 적응성과 및 지속적 학습활동에 대한 학습목표성향, 실책관리풍토 및 변화지향적 팀 리더십의 영향. 인사·조직연구, 17(3), 117-159. 

  3. 배병렬 (2015) SPSS/Amos/LISRE L/Smart PLS에 의한 조절효과 및 매개효과분석. 서울: 청람 

  4. 성미송, 박영석 (2005). 조직 장면에서 2× 2 성취 목표 모형의 타당화 연구. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 18(1), 97-117. 

  5. 10.9790/3021-06420105 

  6. 이지현, 김수영 (2016). 문항묶음. 한국심리학회지: 일반, 35(2), 327-353. 

  7. 정진아, 한태영 (2017). 전환학습을 통한 적응학습에서 임파워먼트와 네트워킹의 영향 및 팀 요인의 조절효과. 인적자원관리연구, 24(2), 27-48. 

  8. 최병권, 전재욱, 원지현, 문형구 (2011). 목표지향성, 상사부하 교환관계, 부하 신뢰성 인식이 상사의 부하로부터의 부정 피드백 추구행동에 미치는 영향. 인사·조직연구, 19, 93-142. 

  9. 최은주, 채송화, 이계훈, 오세진 (2014). 긍정적-긍정 피드백과 긍정적-부정 피드백의 제공이 피드백 수용자의 수행과 정서에 미치는 영향. 한국심리학회 연차 학술발표 논문집 2014 년 제 1호, 2014(1), 312-312. 

  10. 한덕웅 (2004). 인간의 동기심리. 서울: 박영사 

  11. 홍세희 (2000). 구조 방정식 모형의 적합도 지수 선정기준과 그 근거. 한국심리학회지: 임상, 19(1), 161-177. 

  12. Aiken, L. S., West, S. G., & Reno, R. R. (1991). Multiple regression: Testing and interpreting interactions. Sage. 

  13. Anseel, Frederik, Beatty, Adam S., Shen, Winny, Lievens, Filip, Sackett, Paul R.. How Are We Doing After 30 Years? A Meta-Analytic Review of the Antecedents and Outcomes of Feedback-Seeking Behavior. Journal of management, vol.41, no.1, 318-348.

  14. 10.2307/256219 Ashford, S. J. (1986). Feedback-seeking in individual adaptation: A resource perspective. Academy of Management Journal, 29(3), 465-487. 

  15. Ashford, Susan J.. Reflections on the Looking Glass: A Review of Research on Feedback-Seeking Behavior in Organizations. Journal of management, vol.29, no.6, 773-799.

  16. Ashford, Susan J., Cummings, L.L.. Feedback as an individual resource: Personal strategies of creating information. Organizational behavior and human performance, vol.32, no.3, 370-398.

  17. 10.2307/256442 Ashford, S. J., & Tsui, A. S. (1991). Self-regulation for managerial effectiveness: The role of active feedback seeking. Academy of Management Journal, 34(2), 251-280. 

  18. Audia, Pino G, Locke, Edwin A. Benefiting from negative feedback. Human resource management review, vol.13, no.4, 631-646.

  19. Bell, Bradford S., Kozlowski, W. J.. Goal orientation and ability: Interactive effects on self-efficacy, performance, and knowledge.. Journal of applied psychology, vol.87, no.3, 497-505.

  20. Goal Orientation in Organizational Research: A Conceptual and Empirical Foundation. Organizational behavior and human decision processes, vol.67, no.1, 26-48.

  21. Colquitt, Jason A., LePine, Jeffrey A., Noe, Raymond A.. Toward an integrative theory of training motivation: A meta-analytic path analysis of 20 years of research.. Journal of applied psychology, vol.85, no.5, 678-707.

  22. Costello, A. B., & Osborne, J. W. (2005). Best practices in exploratory factor analysis: Four recommendations for getting the most from your analysis. Practical Assessment, Research & Evaluation, 10(7), 1-9. 

  23. DeNisi, Angelo S., Kluger, Avraham N.. Feedback effectiveness: Can 360-degree appraisals be improved?. The Academy of Management executive, vol.14, no.1, 129-139.

  24. DeShon, Richard P., Gillespie, Jennifer Z.. A Motivated Action Theory Account of Goal Orientation.. Journal of applied psychology, vol.90, no.6, 1096-1127.

  25. Dweck, Carol S., Leggett, Ellen L.. A social-cognitive approach to motivation and personality.. Psychological review, vol.95, no.2, 256-273.

  26. Edmondson, Amy. Psychological Safety and Learning Behavior in Work Teams. Administrative science quarterly, vol.44, no.2, 350-383.

  27. Elliot, Andrew J.. Approach and avoidance motivation and achievement goals. Educational psychologist, vol.34, no.3, 169-189.

  28. Elliot, Andrew J., McGregor, Holly A.. A 2 × 2 achievement goal framework.. Journal of personality and social psychology, vol.80, no.3, 501-519.

  29. Erez, Miriam. Feedback: A necessary condition for the goal setting-performance relationship.. Journal of applied psychology, vol.62, no.5, 624-627.

  30. Hanser, Lawrence M., Muchinsky, Paul M.. Work as an information environment. Organizational behavior and human performance, vol.21, no.1, 47-60.

  31. Harackiewicz, Judith M., Barron, Kenneth E., Elliot, Andrew J.. Rethinking achievement goals: When are they adaptive for college students and why?. Educational psychologist, vol.33, no.1, 1-21.

  32. Hooper, D., Coughlan, J., & Mullen, M. (2008). Structural equation modelling: Guidelines for determining model fit. Articles, 2. 

  33. Ilgen, Daniel R., Fisher, Cynthia D., Taylor, M. Susan. Consequences of individual feedback on behavior in organizations.. Journal of applied psychology, vol.64, no.4, 349-371.

  34. Janssen, Onne, Prins, Jelle. Goal orientations and the seeking of different types of feedback information. Journal of occupational and organizational psychology, vol.80, no.2, 235-249.

  35. Kanfer, R. (1990). Motivation theory and industrial and organizational psychology. Handbook of industrial and organizational psychology, 1(2), 75-130. 

  36. Kluger, Avraham N., DeNisi, Angelo. The effects of feedback interventions on performance: A historical review, a meta-analysis, and a preliminary feedback intervention theory.. Psychological bulletin, vol.119, no.2, 254-284.

  37. Effects of Training Goals and Goal Orientation Traits on Multidimensional Training Outcomes and Performance Adaptability. Organizational behavior and human decision processes, vol.85, no.1, 1-31.

  38. Latham, Gary P, Locke, Edwin A. Self-regulation through goal setting. Organizational behavior and human decision processes, vol.50, no.2, 212-247.

  39. Levy, Paul E., Albright, Michelle D., Cawley, Brian D., Williams, Jane R.. Situational and Individual Determinants of Feedback Seeking: A Closer Look at the Process. Organizational behavior and human decision processes, vol.62, no.1, 23-37.

  40. Locke, E. A., & Latham, G. P. (1990). Work motivation: The high performance cycle. Work Motivation, 3-25. 

  41. London, M., & Mone, E. M. (1999). Continuous Learning. Pulakos (Eds.), The changing nature of performance: Implications for staffing, motivation, and development, 119-153. 

  42. 10.4135/9781412952675.n49 

  43. London, Manuel, Smither, James W.. Feedback orientation, feedback culture, and the longitudinal performance management process. Human resource management review, vol.12, no.1, 81-100.

  44. Little, Todd D., Cunningham, William A., Shahar, Golan, Widaman, Keith F.. To Parcel or Not to Parcel: Exploring the Question, Weighing the Merits. Structural equation modeling : a multidisciplinary journal, vol.9, no.2, 151-173.

  45. Mathieu, J. E., & Martineau, J. W. (1997). Individual and situational influences on training motivation. In J. Kevin Ford (Eds.), Improving Training Effectiveness in Work Organizations (pp. 193-221). Psychology Press 

  46. 10.1007/978-1-4899-0936-7 

  47. 10.2307/256592 Morrison, E. W. (1993). Newcomer information seeking: Exploring types, modes, sources, and outcomes. Academy of Management Journal, 36(3), 557-589. 

  48. Noe, Raymond A., Wilk, Steffanie L.. Investigation of the factors that influence employees' participation in development activities.. Journal of applied psychology, vol.78, no.2, 291-302.

  49. Payne, Stephanie C., Youngcourt, Satoris S., Beaubien, J. Matthew. A meta-analytic examination of the goal orientation nomological net.. Journal of applied psychology, vol.92, no.1, 128-150.

  50. Rosen, Christopher C., Levy, Paul E., Hall, Rosalie J.. Placing perceptions of politics in the context of the feedback environment, employee attitudes, and job performance.. Journal of applied psychology, vol.91, no.1, 211-220.

  51. 10.4324/9781315820941 

  52. SCHMIDT, AARON M., FORD, J. KEVIN. LEARNING WITHIN A LEARNER CONTROL TRAINING ENVIRONMENT: THE INTERACTIVE EFFECTS OF GOAL ORIENTATION AND METACOGNITIVE INSTRUCTION ON LEARNING OUTCOMES. Personnel psychology, vol.56, no.2, 405-429.

  53. Steelman, Lisa A., Levy, Paul E., Snell, Andrea F.. The Feedback Environment Scale: Construct Definition, Measurement, and Validation. Educational and psychological measurement, vol.64, no.1, 165-184.

  54. 10.1002/(SICI)1099-050X(199724)36:4<437::AID-HRM7>3.0.CO;2-W 

  55. Tsui, A.S., Ashford, S.J.. Adaptive self-regulation: A process view of managerial effectiveness. Journal of management, vol.20, no.1, 93-121.

  56. Vandewalle, Don. Development and Validation of a Work Domain Goal Orientation Instrument. Educational and psychological measurement, vol.57, no.6, 995-1015.

  57. VandeWalle, Don. A goal orientation model of feedback-seeking behavior. Human resource management review, vol.13, no.4, 581-604.

  58. VandeWalle, Don, Cummings, Larry L.. A test of the influence of goal orientation on the feedback-seeking process.. Journal of applied psychology, vol.82, no.3, 390-400.

  59. Winters, Dawn, Latham, Gary P.. The Effect of Learning versus Outcome Goals on a Simple versus a Complex Task. Group & organization management, vol.21, no.2, 236-250.

  60. 10.1037/10260-007 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로