아이덴티티 설정은 디자인 대상과 적용매체를 막론하고 존재근거를 만드는 핵심적인 과정이다. 최근엔 공공디자인에 대한 관심과 연구가 활발하게 진행됨에 따라 공공아이덴티티 설정에 관한 방법적 접근이 요구되고 있다. 장소 마케팅의 도입으로 마케팅 가치로서의 장소의 중요성이 높아져 디자인분야에서 장소개념이 일반화되고 있다. 본 연구는 커뮤니케이션 디자인의 장소아이덴티티 분석으로서의 의의를 갖는다. 장소는 장소 아이덴티티의 발생지점으로, 연구자는 본 논문에서 장소 아이덴티티와 커뮤니케이션디자인에서의 아이덴티티는 생성방식에 차이가 있음을 제시한다. 이에 아이덴티티의 일반적 개념, 장소 아이덴티티의 특성인 가변성에 관해 이론적으로 접근하였다. 그리고 장소 아이덴티티의 가변성 연구사례로, 제주의 장소 아이덴티티 설정에 있어 가변성 요인이 포함되어 있다는 가설을 세워 증명하려 했다. 제주는 자연적, 사회적, 역사적 고유의 아이덴티티를 확보하고 있으며, 대표적 관광지로 부각되며 다양한 주체들이 관여되어 정체성의 혼란을 겪고 있는 장소이다. 제주의 자연환경 요인, 고정관념 요인 등 고정적 성향의 아이덴티티 키워드 항목을, 관광지 환경요인, 문화 환경요인, 생활 환경요인 등 가변적 성향 아이덴티티의 키워드 항목을 만들어, 전문 연구진을 대상으로 설문을 실시하였는데, 키워드 항목들은 각 시기별 중요도의 차이를 드러냈고 특히, 고정적 성향의 아이덴티티보다 가변적 성향의 아이덴티티의 연구시기별 중요도 변화가 더 높게 나타났다. 이에, 장소관련 공공디자인 연구 시 장소 아이덴티티의 가변성을 포착하여 디자인적 실천에 적용할 수 있는, 논리적 바탕과 아이덴티티에 최적화된 조형요소들을 추출하여, 역동적이고 유연한 공공디자인 연구를 제시하고자 한다.
아이덴티티 설정은 디자인 대상과 적용매체를 막론하고 존재근거를 만드는 핵심적인 과정이다. 최근엔 공공디자인에 대한 관심과 연구가 활발하게 진행됨에 따라 공공아이덴티티 설정에 관한 방법적 접근이 요구되고 있다. 장소 마케팅의 도입으로 마케팅 가치로서의 장소의 중요성이 높아져 디자인분야에서 장소개념이 일반화되고 있다. 본 연구는 커뮤니케이션 디자인의 장소아이덴티티 분석으로서의 의의를 갖는다. 장소는 장소 아이덴티티의 발생지점으로, 연구자는 본 논문에서 장소 아이덴티티와 커뮤니케이션디자인에서의 아이덴티티는 생성방식에 차이가 있음을 제시한다. 이에 아이덴티티의 일반적 개념, 장소 아이덴티티의 특성인 가변성에 관해 이론적으로 접근하였다. 그리고 장소 아이덴티티의 가변성 연구사례로, 제주의 장소 아이덴티티 설정에 있어 가변성 요인이 포함되어 있다는 가설을 세워 증명하려 했다. 제주는 자연적, 사회적, 역사적 고유의 아이덴티티를 확보하고 있으며, 대표적 관광지로 부각되며 다양한 주체들이 관여되어 정체성의 혼란을 겪고 있는 장소이다. 제주의 자연환경 요인, 고정관념 요인 등 고정적 성향의 아이덴티티 키워드 항목을, 관광지 환경요인, 문화 환경요인, 생활 환경요인 등 가변적 성향 아이덴티티의 키워드 항목을 만들어, 전문 연구진을 대상으로 설문을 실시하였는데, 키워드 항목들은 각 시기별 중요도의 차이를 드러냈고 특히, 고정적 성향의 아이덴티티보다 가변적 성향의 아이덴티티의 연구시기별 중요도 변화가 더 높게 나타났다. 이에, 장소관련 공공디자인 연구 시 장소 아이덴티티의 가변성을 포착하여 디자인적 실천에 적용할 수 있는, 논리적 바탕과 아이덴티티에 최적화된 조형요소들을 추출하여, 역동적이고 유연한 공공디자인 연구를 제시하고자 한다.
Establishment of Identity is the core process that makes a foundation in a designed object and applied media. Lately, we are attracted by the public design and research of it, so it needs a new research methodology about setting an identity at public design. In connection with public design, 'Place'...
Establishment of Identity is the core process that makes a foundation in a designed object and applied media. Lately, we are attracted by the public design and research of it, so it needs a new research methodology about setting an identity at public design. In connection with public design, 'Place' and 'Place Marketing' is getting important more and more, so another place concept is added with preexistence concept. I, the researcher, raise a question about differences between place identity and corporate identity. So I have a stab at beginning with explanation about a general concept of identity and a flexible identity and, the concept of an applicable place identity at public design. In case study of a flexible identity, Main hypothesis is that there are fixed identities of Jeju island and that it has lots of flexible keyword. Jeju is the place that have native culture of nature, social community, and history. As tourist resorts, Jeju is the place where has confusion of identity. A nature concerning factor and stereotype factors have concerned in making a fixed identity, a tourist resort factor, culture factor, life environment factors have concerned to make flexible identity in Jeju. I studied a questionnaire to Jeju landscape professional study group. As the result, it revealed that there were differences of significance in a period. Particularly, keywords of a flexible identity has a more differences of significance in a period than a fixed identity of period. So, this study suggests that it needs acceptance of a variety of subject requirements in study about public design.
Establishment of Identity is the core process that makes a foundation in a designed object and applied media. Lately, we are attracted by the public design and research of it, so it needs a new research methodology about setting an identity at public design. In connection with public design, 'Place' and 'Place Marketing' is getting important more and more, so another place concept is added with preexistence concept. I, the researcher, raise a question about differences between place identity and corporate identity. So I have a stab at beginning with explanation about a general concept of identity and a flexible identity and, the concept of an applicable place identity at public design. In case study of a flexible identity, Main hypothesis is that there are fixed identities of Jeju island and that it has lots of flexible keyword. Jeju is the place that have native culture of nature, social community, and history. As tourist resorts, Jeju is the place where has confusion of identity. A nature concerning factor and stereotype factors have concerned in making a fixed identity, a tourist resort factor, culture factor, life environment factors have concerned to make flexible identity in Jeju. I studied a questionnaire to Jeju landscape professional study group. As the result, it revealed that there were differences of significance in a period. Particularly, keywords of a flexible identity has a more differences of significance in a period than a fixed identity of period. So, this study suggests that it needs acceptance of a variety of subject requirements in study about public design.
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