[국내논문]중학교 기술·가정 교과 전기·전자 기술 단원의 용어에 대한 학생 인식 Students` Perception on the "Electricity·Electronics" Terms of Technology·Home Economics Subject in Middle School
이 연구는 중학교 기술·가정 교과서 '전기·전자 기술' 단원에 제시된 전기·전자 관련 용어를 분석하고, 학생들의 인식 정도를 알아보는 데 목적이 있다. 이를 위하여 중학교 3학년 기술 가정 교과서의 '전기·전자 기술' 단원에 제시된 전기·전자 관련 기술 용어를 분석하고, 용어의 난이도와 이해도 정도에 관한 질문지를 항목별로 만들어 학생들의 성별과 학교 소재지에 따라 학생의 인식 차이가 있는지를 분석하였다. 통계 방법은 기술 통계 외에 카이자승 검증의 추리 통계를 하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 중학교 기술·가정 교과서 전기·전자 기술 단원의 용어수를 분석한 결과 10종 교과서 공통 용어는 전압, 다이오드 등 총 28개이며, 5종 교과서 이상의 공통 용어는 부하, 콘덴서 등 총 90개로 분석되었다. 둘째, 전기·전자 기술 단원의 용어 인식에서 '매우 쉽다'에 가장 많이 응답한 용어는 '스위치'이며, '매우 어렵다'에 가장 많이 응답한 용어는 '검파 회로'로 조사 되었다. 셋째, 기술 용어에 대한 난이도 인식에서 남학생과 여학생 간에 5% 유의수준에서 유의한 차이가 있었고, 대도시, 중·소도시, 읍·면 이하 지역 간 용어에 대한 난이도에서도 5% 유의수준에서 유의한 차이를 보였다. 넷째, '전기·전자 기술' 단원의 기술 용어 이해도를 조사한 결과 남·녀 간에 통계적으로 유의한 차이가 없었고, 학교 소재지별 기술 용어 이해도는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
이 연구는 중학교 기술·가정 교과서 '전기·전자 기술' 단원에 제시된 전기·전자 관련 용어를 분석하고, 학생들의 인식 정도를 알아보는 데 목적이 있다. 이를 위하여 중학교 3학년 기술 가정 교과서의 '전기·전자 기술' 단원에 제시된 전기·전자 관련 기술 용어를 분석하고, 용어의 난이도와 이해도 정도에 관한 질문지를 항목별로 만들어 학생들의 성별과 학교 소재지에 따라 학생의 인식 차이가 있는지를 분석하였다. 통계 방법은 기술 통계 외에 카이자승 검증의 추리 통계를 하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 중학교 기술·가정 교과서 전기·전자 기술 단원의 용어수를 분석한 결과 10종 교과서 공통 용어는 전압, 다이오드 등 총 28개이며, 5종 교과서 이상의 공통 용어는 부하, 콘덴서 등 총 90개로 분석되었다. 둘째, 전기·전자 기술 단원의 용어 인식에서 '매우 쉽다'에 가장 많이 응답한 용어는 '스위치'이며, '매우 어렵다'에 가장 많이 응답한 용어는 '검파 회로'로 조사 되었다. 셋째, 기술 용어에 대한 난이도 인식에서 남학생과 여학생 간에 5% 유의수준에서 유의한 차이가 있었고, 대도시, 중·소도시, 읍·면 이하 지역 간 용어에 대한 난이도에서도 5% 유의수준에서 유의한 차이를 보였다. 넷째, '전기·전자 기술' 단원의 기술 용어 이해도를 조사한 결과 남·녀 간에 통계적으로 유의한 차이가 없었고, 학교 소재지별 기술 용어 이해도는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to analysis of the terms and to investigate the level of students' perceptions which was on the unit of 'Electricity · Electronics Technology' in the textbook of Technology - Home Economics subject of middle school. For this purpose, I classified middle schools into sch...
The purpose of this study was to analysis of the terms and to investigate the level of students' perceptions which was on the unit of 'Electricity · Electronics Technology' in the textbook of Technology - Home Economics subject of middle school. For this purpose, I classified middle schools into schools in a metropolis, in a small town and in a eup-sized or smaller village with a population of all the third year middle school students around the country through cluster sampling with stratification. Moreover, It has selected two schools for every region among which two classes were chosen in each school and overall, the sample were composed of 12 classes. This study abstracted and analysed the terms that was related with Technology in the 10 kinds of textbooks of Technology - Home Economics subject of middle school to achieve the object of the study. And then developed survey tools. As a survey tool, 480 copies of questionnaires were distributed among which 402 copies were used for the analysis. In this study, I identified if there was a difference in perceptions on terms technology according to the gender and the location of a school(a metropolis, a small town and a eup-sized or smaller village) of the third year middle school students, who were objects of the survey and performed a statistical analysis based on descriptive statistics and x2 test. The results derived from the survey on perceptions on terms in technology contents of the third year middle school students are as follows.
The purpose of this study was to analysis of the terms and to investigate the level of students' perceptions which was on the unit of 'Electricity · Electronics Technology' in the textbook of Technology - Home Economics subject of middle school. For this purpose, I classified middle schools into schools in a metropolis, in a small town and in a eup-sized or smaller village with a population of all the third year middle school students around the country through cluster sampling with stratification. Moreover, It has selected two schools for every region among which two classes were chosen in each school and overall, the sample were composed of 12 classes. This study abstracted and analysed the terms that was related with Technology in the 10 kinds of textbooks of Technology - Home Economics subject of middle school to achieve the object of the study. And then developed survey tools. As a survey tool, 480 copies of questionnaires were distributed among which 402 copies were used for the analysis. In this study, I identified if there was a difference in perceptions on terms technology according to the gender and the location of a school(a metropolis, a small town and a eup-sized or smaller village) of the third year middle school students, who were objects of the survey and performed a statistical analysis based on descriptive statistics and x2 test. The results derived from the survey on perceptions on terms in technology contents of the third year middle school students are as follows.
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