본 연구는 일반학교 특수학급의 지적장애 남자중학생을 대상으로 원예치료 프로그램을 실시하여 사회, 심리, 정서적 행동특성과 손기능에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 2007년 8월 23일부터 12월 21일까지 주 5회씩 총 76회 실시하였고, 6명을 대상으로 사회, 심리, 정서적 행동특성 검사지와 Purdue pegboard 검사를 통해 원예치료의 효과를 조사하였다. 사회, 심리적 행동특성은 대상자 6명 전부 향상되었으며, 원예치료 프로그램 실시 전 평균 42.8에서 실시 후 평균 62.5로 높아졌고, 통계적으로도 유의성을 나타냈다. 정서적 행동특성의 경우에도 프로그램 실시 전보다 실시 후 평균 6.9점 높아져 원예치료 프로그램이 효과적이었고, 통계적으로도 유의성을 나타냈다. 손의 기민성을 평가한 결과, 원예치료 프로그램 실시 후 오른손, 왼손, 양손의 기능이 향상되었다.
본 연구는 일반학교 특수학급의 지적장애 남자중학생을 대상으로 원예치료 프로그램을 실시하여 사회, 심리, 정서적 행동특성과 손기능에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 2007년 8월 23일부터 12월 21일까지 주 5회씩 총 76회 실시하였고, 6명을 대상으로 사회, 심리, 정서적 행동특성 검사지와 Purdue pegboard 검사를 통해 원예치료의 효과를 조사하였다. 사회, 심리적 행동특성은 대상자 6명 전부 향상되었으며, 원예치료 프로그램 실시 전 평균 42.8에서 실시 후 평균 62.5로 높아졌고, 통계적으로도 유의성을 나타냈다. 정서적 행동특성의 경우에도 프로그램 실시 전보다 실시 후 평균 6.9점 높아져 원예치료 프로그램이 효과적이었고, 통계적으로도 유의성을 나타냈다. 손의 기민성을 평가한 결과, 원예치료 프로그램 실시 후 오른손, 왼손, 양손의 기능이 향상되었다.
This study was carried out to investigate the effects of horticultural therapy on the psychosocial behavior, emotional behavior and hand dexterity in mentally retarded middle-school boys. The six subjects were participated in this program, and the horticultural therapy programs(HTP) were conducted f...
This study was carried out to investigate the effects of horticultural therapy on the psychosocial behavior, emotional behavior and hand dexterity in mentally retarded middle-school boys. The six subjects were participated in this program, and the horticultural therapy programs(HTP) were conducted five times per week from 23 August to 21 December, 2007. To examine the effects of HTP, psychosocial and emotional behavior test and Purdue pegboard test were evaluated between before and after HTP. All subjects taken HTP were improved significantly in psychosocial behavior, and it"s mean value was increased to 62.5 after HTP compared with 42.8 before HTP. The mean value of emotional behavior was lowered significantly by 6.9 after HTP than before HTP. Therefore, HTP was effective in promoting the psychosocial and emotional behavior in mentally retarded middle-school boys. In evaluation of hand function by Purdue pegboard test, dexterity of right, left, and both hand were significantly improved.
This study was carried out to investigate the effects of horticultural therapy on the psychosocial behavior, emotional behavior and hand dexterity in mentally retarded middle-school boys. The six subjects were participated in this program, and the horticultural therapy programs(HTP) were conducted five times per week from 23 August to 21 December, 2007. To examine the effects of HTP, psychosocial and emotional behavior test and Purdue pegboard test were evaluated between before and after HTP. All subjects taken HTP were improved significantly in psychosocial behavior, and it"s mean value was increased to 62.5 after HTP compared with 42.8 before HTP. The mean value of emotional behavior was lowered significantly by 6.9 after HTP than before HTP. Therefore, HTP was effective in promoting the psychosocial and emotional behavior in mentally retarded middle-school boys. In evaluation of hand function by Purdue pegboard test, dexterity of right, left, and both hand were significantly improved.
Keyword
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.