본 연구에서는 유아의 문식성 발달에 대한 교사의 신념, 태도와 교실내 문식성 환경이 교사의 학력, 경력, 근무기관의 유형에 따라 차이가 있는지를 검증하고자 하였다. 연구대상은 서울, 경기도, 전라남․북도 지역의 유아교사 366명이며, 연구도구는 박문희(2001), Kwon(1996), 박영수(1999)의 질문지를 수정하여 사용하였다. 수집된 자료는 일원변량분석과 Scheff"e 사후검증 방법을 통해 분석되었다. 교사의 문식성 신념, 태도와 교실내 문식성 환경을 교사의 학력, 경력, 근무기관의 유형에 따라 살펴본 결과, 첫째, 교사의 문식성 신념은 대학원 이상의 학력교사, 10년 이상의 경력교사, 공립유치원의 교사가 다른 범주에 해당되는 교사보다 더 높은 것으로 나타났다. 둘째, 교사의 문식성 태도는 대학원 이상의 학력교사, 10년 이상의 경력교사, 공립유치원의 교사가 다른 범주에 해당되는 교사보다 더 긍정적인 것으로 나타났다. 셋째, 교실내 문식성 환경은 대학원 이상의 학력교사, 10년 이상의 경력교사, 공립유치원의 교사가 다른 범주에 해당되는 교사보다 교실내 문식성 환경의 질이 더 풍부한 것으로 나타났다.
본 연구에서는 유아의 문식성 발달에 대한 교사의 신념, 태도와 교실내 문식성 환경이 교사의 학력, 경력, 근무기관의 유형에 따라 차이가 있는지를 검증하고자 하였다. 연구대상은 서울, 경기도, 전라남․북도 지역의 유아교사 366명이며, 연구도구는 박문희(2001), Kwon(1996), 박영수(1999)의 질문지를 수정하여 사용하였다. 수집된 자료는 일원변량분석과 Scheff"e 사후검증 방법을 통해 분석되었다. 교사의 문식성 신념, 태도와 교실내 문식성 환경을 교사의 학력, 경력, 근무기관의 유형에 따라 살펴본 결과, 첫째, 교사의 문식성 신념은 대학원 이상의 학력교사, 10년 이상의 경력교사, 공립유치원의 교사가 다른 범주에 해당되는 교사보다 더 높은 것으로 나타났다. 둘째, 교사의 문식성 태도는 대학원 이상의 학력교사, 10년 이상의 경력교사, 공립유치원의 교사가 다른 범주에 해당되는 교사보다 더 긍정적인 것으로 나타났다. 셋째, 교실내 문식성 환경은 대학원 이상의 학력교사, 10년 이상의 경력교사, 공립유치원의 교사가 다른 범주에 해당되는 교사보다 교실내 문식성 환경의 질이 더 풍부한 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to examine the type of teacher"s scholarship, career, institute in difference for children"s literacy development about teacher"s belief, attitude and Classroom Literacy Environment. The subject was a total of 366 early childhood teachers in Seoul, Keoung-Ki, Jeon-Nam,...
The purpose of this study was to examine the type of teacher"s scholarship, career, institute in difference for children"s literacy development about teacher"s belief, attitude and Classroom Literacy Environment. The subject was a total of 366 early childhood teachers in Seoul, Keoung-Ki, Jeon-Nam, and Jeon-Bok. The questionnaire was used as the instruments a modified version of Park, Moon-Hee(2001), Kwon(1996), and Park, Young-Su(1999). The collected data was analyzed through ANOVA and Scheff"e. The major results are as followings; First, a teacher who got master"s degree, a career teacher who worked over 10 years, and a public kindergarten teacher were higher than the others teachers in teacher"s belief toward literacy. Second, a teacher who got master"s degree, a career teacher who worked over 10 years, and a public kindergarten teacher were more optimistic than the others teachers in teacher"s attitude toward literacy. Third, a teacher who got master"s degree, a career teacher who worked over 10 years, and a public kindergarten teacher were more abundant than the others teachers in classroom literacy environment.
The purpose of this study was to examine the type of teacher"s scholarship, career, institute in difference for children"s literacy development about teacher"s belief, attitude and Classroom Literacy Environment. The subject was a total of 366 early childhood teachers in Seoul, Keoung-Ki, Jeon-Nam, and Jeon-Bok. The questionnaire was used as the instruments a modified version of Park, Moon-Hee(2001), Kwon(1996), and Park, Young-Su(1999). The collected data was analyzed through ANOVA and Scheff"e. The major results are as followings; First, a teacher who got master"s degree, a career teacher who worked over 10 years, and a public kindergarten teacher were higher than the others teachers in teacher"s belief toward literacy. Second, a teacher who got master"s degree, a career teacher who worked over 10 years, and a public kindergarten teacher were more optimistic than the others teachers in teacher"s attitude toward literacy. Third, a teacher who got master"s degree, a career teacher who worked over 10 years, and a public kindergarten teacher were more abundant than the others teachers in classroom literacy environment.
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.