최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.18 no.7, 2017년, pp.316 - 324
황민희 (우리세상어린이집) , 유경훈 (숭실대학교 교육대학원)
The purpose of this study is to identify the relationship between the self-concept of nursing teachers and teacher efficacy and to determine differences in the level of self-concept of nursing teachers. The research results were as follows. Firstly, the relationship between the self-concept of nursi...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
교사는 어떤 능력이 요구되는가? | 교사라는 직업은 본질적으로 지식, 기술, 능력 등 외적 조건뿐 아니라 교사 자신의 인간적, 도덕적, 감상적,지각적 능력의 내적 조건이 요구된다. 충분한 기술과 지식은 교사가 갖추어야 할 조건임에는 틀림없으나 훌륭한 교사란 지적 능력과 기술만으로 부족하며 교사의 성품과 인성, 태도 및 적성, 자신감과 만족감과 같은 정서적 소명감 등의 정의적인 자아가 교사 역할에 있어 더 중요하다고 할 수 있다. | |
유아교육기관을 이용하는 통계적 수치는 어떠한가? | 이러한 사회적 변화로 인해 기관에 맡겨지는 영·유아의 연령이 낮아지면서 보육에 대한 중요성을 부각되는 동시에 교육의 질에 대한 요구는 상승하는 추세이다. 이에 따라 보육시설을 이용하는 영·유아의 통계적 수치를 살펴보면 2005년에는 989,390명이었으나 2015년에는 1,452,813명으로 약 463,000명이 증가하였고 이는 보육 시설의 증가와 함께 기관에 종사하는 교사의 수도 증가시켰다. 2005년에는 136,916명에서 2015년에는 321,067명으로 보육 교사는 10년 동안 약 180,000명으로 2. | |
교사의 효능감이 높은 교사는 어떤 특징을 가지고 있는가? | 이분려[20]는 교사의 효능감이 높은 교사는 자신의 활동에 있어 가치를 갖고 유아의 성취와 행동에 긍정적 기대를 갖는다고 하였다. 또한 유아의 학습에 대하여 책임감을 갖고, 유아들의 교육목표를 달성하기 위해 다양한교수방법을 적용하며, 의사결정 과정에 민주적인 방법을 적용하기도 한다. 한편, 효능감이 낮은 교사는 유아를 대하는데 유아가 자신의 지시에 따르지 않으면 좌절감을 쉽게 느끼며, 학습에 실패하는 경우를 두려워하고 학습에 대한 책임을 유아에게 있다고 보는 경향이 있다고 하였다. |
Ministry of Health and Welfare. As of the end of December 2015, Childcare Statistics. Seoul: Ministry of Health and Welfare, 2015.
Lee, K. H., Goh, J. Y., The Developmental Changes of Self-Concept in Early Childhood to Early Adulthood, The Korean Journal of educational psychology, vol. 17, no. 1, pp. 257-279, 2003.
Huh, K. C., The implication of Bandura's Self-Efficacy theory on the instructional method of autonomy, The journal of Korean education, 18, pp. 67-84, 1991.
Kim, M. J., A study on the quality of early education institutions and the degree of job satisfaction of kindergarten teachers, Ewha Womans University Graduate School of Education Master's Thesis, 1991.
Kim, M. H., Correlations of educare teachers' adult attachment, efficacy, discipline styles and the child's adjustment, Dongduk Women's University doctoral thesis, 2011.
Jang, M. J., The influence of kindergarten quality, teacher's job satisfaction and efficacy on children's cognitive, linguistic, emotional and social competences. Ewha Womans University doctoral thesis, 2011.
Kang, M. R., The Relationship between Preschool Teachers' Self?.Concept and Their sense of Efficacy. Kyung Hee University Graduate School of Education Master's Thesis, 2005.
Park, M. H., An analysis of Kindergarten Teachers' Concerns by their Self-concepts, Ewha Womans University Graduate School of Education Master's Thesis, 1999.
Shavelson, R. J., Bolus, R., Self-concept: The interplay of theory and methods, Journal of Educational Psychology, 74, pp. 3-17, 1982. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-0663.74.1.3
Marsh, H.W., Yeung, A. S., Longitudinal structural equation models of academic self-concept and achievement: Gender differences in the development of math and English constructs, American Education Research Journal, vol. 35, no. 4, pp. 705-738, 1998. DOI: https://doi.org/10.3102/00028312035004705
Song, I. S., Exploring human self-concept. Seoul: Hakjisa, 1998.
Son, B. H., Educational Psychology. Kyungbuk: Taegu Hyosung Catholic University Press, 2000.
Trowbridge, Norma T., Self-Concept and Socio-Economic Status in Elementary School Children. American Educational Research Journal, vol. 9, no. 4, pp. 525-537, 1972. DOI: https://doi.org/10.3102/00028312009004525
Jeon, S. Y., A Study on the Characteristics of Self-Concept of Korean Teachers, Journal of Korea University, vol. 12, no. 12, pp. 1-31, 1987.
Lew, K. H., & Kang, S. M., A Structural Analysis of the Variables on Preschooler's Creative Environment, Self-Esteem and Peer Competence, Journal of Future Early Childhood Education, vol. 20, no. 1, pp. 419-436, 2013.
Lim, Y. S., A Study on the Relationship between Self-Concept and Job Satisfaction of Early Childhood Teachers. Catholic University Graduate School of Education Master's Degree Thesis, 2001.
Song, I. S., The Relationships between Student Self-concept and Teacher, Sookmyung Women's University Social Education Science Research, 6, pp. 3-21, 2002.
Bandura, A., Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84, pp. 191-215. [This is Bandura's seminal article in which he introduced the construct of self-efficacy, 1977.
Ashton, P. T., Teacher efficacy: A motivational paradigm for effective teacher education. Journal of Teacher Education, 35, pp. 28-32, 1984. DOI: https://doi.org/10.1177/002248718403500507
Cho, W. P., An analysis of the differences of high school students' stress coping behaviors by personality type, Korean national university Graduate School of Education Master's Degree Thesis, 1997.
Jang, E. J., Effects of Self-enfficacy and social support on life satisfaction and health, JoongAng University Graduate School Master's Degree Thesis. 1997.
Ryu, M. Y., A Study on the Influence of Self-concept and Teacher Efficacy of Early Childhood Teachers on Teacher-Child Interaction, Sungshin University Graduate School Master's Degree Thesis, 2014.
Lee, K. H., & Goh, J. Y., SCI-II Self-Concept Test: Adult. Seoul: Insight, 2015.
Shin, H. Y., Effects of teachers' job stress and belief of efficacy on the quality of teachers' interaction behaviors in child careEffects of teachers' job stress and belief of efficacy, Yonsei University doctoral thesis, 2011.
Park, H. J., The relationship between self-concept and teacher efficacy of early childhood teacher, Soongsil University Graduate School of Education Master's Degree Thesis, 2014.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.