본고는 판소리가 창극으로 만들어지던 초기부터 현재에 이르기까지의 창극 공연의 다양한 포맷을 분석을 한 뒤, 현행 창극의 대형화에 반하여 소극장 무대에서 소규모 공연을 지향하고 있는 ‘3인 창극’이 가진 공연 포맷의 의미와 그 발전 가능성에 대해 살펴보는 것을 목적에 두고 있다.
창극은 판소리의 새로운 공연 포맷으로 지금까지도 여전히 변화의 과정에 있는 독특한 공연장르 중의 하나이다. 창극은 초기 태동기를 시작으로, 개발기, 본격형성기, 침체기, 새로운 모색기를 거쳐 현재 다양성 시도기에 이르기까지 수많은 공연포맷을 만들어 냈다. 그러나 현재 창극은 시각적 효과 위주의 대규모 공연, 극적 요소의 중시, 국립단체의 독점 등으로 인해 새로운 공연 포맷을 만들어 내지 못하고 있다. 이러한 상황에서 지난 2009년 11월 기존의 창극과는 다른 공연 포맷으로 소극장 무대에 올렸던 ‘3인 창극’ 〈심청전〉의 의미는 남다르다.
‘3인 창극’은 분창이라는 창극의 형식에 있어서 가장 축약된 형태의 공연 포맷이다. 1인 창자의 판소리 원형을 최대한 살려 고수 1인과 남녀 창자 각 1인이 남자역, 여자 역으로 분창하여 극을 이끌어 가는 형식을 취하고 있다. ‘3인 창극’은 소규모 창극 형식이기 때문에 제작과 공연이 용이하다는 점에서 기존의 창극이 가진 대규모 제작비와 출연진 등의 문제를 효과적으로 극복할 수 있는 경쟁력 있는 포맷이다.
판소리가 원형의 보존으로 빛을 발할 수 있다면 창극은 그 원형의 창조적 계승으로 가치를 인정받을 수 있다. 따라서 끊임없는 포맷의 실험은 창극이 견지해야 할 원칙이다. 창극의 발전을 위해서는 ‘3인 창극’과 같은 다양한 양식의 시도가 이어져야 할 것이다.
본고는 판소리가 창극으로 만들어지던 초기부터 현재에 이르기까지의 창극 공연의 다양한 포맷을 분석을 한 뒤, 현행 창극의 대형화에 반하여 소극장 무대에서 소규모 공연을 지향하고 있는 ‘3인 창극’이 가진 공연 포맷의 의미와 그 발전 가능성에 대해 살펴보는 것을 목적에 두고 있다.
창극은 판소리의 새로운 공연 포맷으로 지금까지도 여전히 변화의 과정에 있는 독특한 공연장르 중의 하나이다. 창극은 초기 태동기를 시작으로, 개발기, 본격형성기, 침체기, 새로운 모색기를 거쳐 현재 다양성 시도기에 이르기까지 수많은 공연포맷을 만들어 냈다. 그러나 현재 창극은 시각적 효과 위주의 대규모 공연, 극적 요소의 중시, 국립단체의 독점 등으로 인해 새로운 공연 포맷을 만들어 내지 못하고 있다. 이러한 상황에서 지난 2009년 11월 기존의 창극과는 다른 공연 포맷으로 소극장 무대에 올렸던 ‘3인 창극’ 〈심청전〉의 의미는 남다르다.
‘3인 창극’은 분창이라는 창극의 형식에 있어서 가장 축약된 형태의 공연 포맷이다. 1인 창자의 판소리 원형을 최대한 살려 고수 1인과 남녀 창자 각 1인이 남자역, 여자 역으로 분창하여 극을 이끌어 가는 형식을 취하고 있다. ‘3인 창극’은 소규모 창극 형식이기 때문에 제작과 공연이 용이하다는 점에서 기존의 창극이 가진 대규모 제작비와 출연진 등의 문제를 효과적으로 극복할 수 있는 경쟁력 있는 포맷이다.
판소리가 원형의 보존으로 빛을 발할 수 있다면 창극은 그 원형의 창조적 계승으로 가치를 인정받을 수 있다. 따라서 끊임없는 포맷의 실험은 창극이 견지해야 할 원칙이다. 창극의 발전을 위해서는 ‘3인 창극’과 같은 다양한 양식의 시도가 이어져야 할 것이다.
This article aims at researching what the format of three–member Korean traditional opera aiming at small-scale performance in a little theater means and its potential, based on analyzing various formats of Korean traditional opera since the early days when it was adapted from Pansori. The Ko...
This article aims at researching what the format of three–member Korean traditional opera aiming at small-scale performance in a little theater means and its potential, based on analyzing various formats of Korean traditional opera since the early days when it was adapted from Pansori. The Korean traditional opera is the one of unique performance genres, which keeps changing its formant for new one as the new format of Pansori. Lots of new performance formats were attempted through the period of development, formation, depression, and seeking. However it can’t make the new format of performance because of visual effect centered large-scale performance, stress on dramatic element, and monopoly of national organizations now. In this situation it’s meaningful that ‘3-member Korean traditional opera was performed as the format of performance which is different from existing Korean traditional opera in November 2009. ‘3-member Korean traditional opera’ is the most shortly contracted format of performance in the form of Korean traditional opera, that performers split and sing the total songs. A drummer, a female singer for female characters and a male singe for male characters split whole part of the performance evenly, restoring the archetype of Pansori the most. It is the competitive format which can overcome the difficulties of large-scale production cost and cast effectively, as it’s easy to produce and perform as small-scale performance. As Pansori is noticed by preserving the archetype, Korean traditional opera can be noticed to be worthy by creative succession. Therefore the consistent experiment of format is what the Korean traditional opera should adhere. Many kinds of various formats should be attempted like ‘3-member Korean traditional opera’ for development of Korean traditional opera.
This article aims at researching what the format of three–member Korean traditional opera aiming at small-scale performance in a little theater means and its potential, based on analyzing various formats of Korean traditional opera since the early days when it was adapted from Pansori. The Korean traditional opera is the one of unique performance genres, which keeps changing its formant for new one as the new format of Pansori. Lots of new performance formats were attempted through the period of development, formation, depression, and seeking. However it can’t make the new format of performance because of visual effect centered large-scale performance, stress on dramatic element, and monopoly of national organizations now. In this situation it’s meaningful that ‘3-member Korean traditional opera was performed as the format of performance which is different from existing Korean traditional opera in November 2009. ‘3-member Korean traditional opera’ is the most shortly contracted format of performance in the form of Korean traditional opera, that performers split and sing the total songs. A drummer, a female singer for female characters and a male singe for male characters split whole part of the performance evenly, restoring the archetype of Pansori the most. It is the competitive format which can overcome the difficulties of large-scale production cost and cast effectively, as it’s easy to produce and perform as small-scale performance. As Pansori is noticed by preserving the archetype, Korean traditional opera can be noticed to be worthy by creative succession. Therefore the consistent experiment of format is what the Korean traditional opera should adhere. Many kinds of various formats should be attempted like ‘3-member Korean traditional opera’ for development of Korean traditional opera.
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.