하나의 도시가 타 도시들과 차별화를 갖고 정체성을 확립하기 위해서는 특정 도시만의 지역적 특성, 잠재적 자원 그리고 도시가 추구하는 핵심 가치를 면밀히 파악하고 이를 기반으로 하는 ‘플레이스 브랜딩(Place Branding)’ 전략이 이루어져야 한다.
본 연구에서는 ‘플레이스 브랜딩(Place Branding)’에 주목하여 플레이스 브랜딩의 유형이 도시 브랜드의 가치 제고에 미치는 영향에 대해 알아보고, 향후 도시 플레이스 브랜딩을 위한 척도 개발에 기반이 되는 평가 요소들을 검증하는 것에 목적을 둔다. 우선 도시의 잠재적 자원과 도입 배경에 따라 ‘환경/문화 기반요소 강화형’, ‘문화기반요소 대체형’, ‘콘텐츠기반요소 창출형’으로 분류하고, 유형별 사례를 분석하였다. 그리고 학자와 선행 연구자의 도시 브랜드 가치평가 요소를 바탕으로 평가 항목을 구성하여 전문가 인뎁스 인터뷰(In-depth Interview)를 통해 사례 평가를 하였다.
이를 바탕으로 효과적인 도시 플레이스 브랜딩의 방향을 제시하고 향후 도시 브랜드의 플레이스 브랜딩 평가를 위한 척도를 개발하는 데 도움이 되고자 한다. 차별화된 도시 브랜드를 위해서는 정확한 도시의 특성을 파악․진단하여 도시의 상황에 적합한 플레이스 브랜딩 유형에 맞춘 전략이 실행되어야 한다. 아울러 도시 이해관계자들의 강력한 네트워크와 시민을 위한 혁신적인 시스템이 함께 이루어질 때 비로소 성공적인 도시 브랜드가 구축될 수 있을 것이다.
하나의 도시가 타 도시들과 차별화를 갖고 정체성을 확립하기 위해서는 특정 도시만의 지역적 특성, 잠재적 자원 그리고 도시가 추구하는 핵심 가치를 면밀히 파악하고 이를 기반으로 하는 ‘플레이스 브랜딩(Place Branding)’ 전략이 이루어져야 한다.
본 연구에서는 ‘플레이스 브랜딩(Place Branding)’에 주목하여 플레이스 브랜딩의 유형이 도시 브랜드의 가치 제고에 미치는 영향에 대해 알아보고, 향후 도시 플레이스 브랜딩을 위한 척도 개발에 기반이 되는 평가 요소들을 검증하는 것에 목적을 둔다. 우선 도시의 잠재적 자원과 도입 배경에 따라 ‘환경/문화 기반요소 강화형’, ‘문화기반요소 대체형’, ‘콘텐츠기반요소 창출형’으로 분류하고, 유형별 사례를 분석하였다. 그리고 학자와 선행 연구자의 도시 브랜드 가치평가 요소를 바탕으로 평가 항목을 구성하여 전문가 인뎁스 인터뷰(In-depth Interview)를 통해 사례 평가를 하였다.
이를 바탕으로 효과적인 도시 플레이스 브랜딩의 방향을 제시하고 향후 도시 브랜드의 플레이스 브랜딩 평가를 위한 척도를 개발하는 데 도움이 되고자 한다. 차별화된 도시 브랜드를 위해서는 정확한 도시의 특성을 파악․진단하여 도시의 상황에 적합한 플레이스 브랜딩 유형에 맞춘 전략이 실행되어야 한다. 아울러 도시 이해관계자들의 강력한 네트워크와 시민을 위한 혁신적인 시스템이 함께 이루어질 때 비로소 성공적인 도시 브랜드가 구축될 수 있을 것이다.
In order to differentiate a city from other cities and ensure its identity, it is necessary to conduct a close examination of the properties and potential resources of the city, along with the essential values the city pursues, This can be done to instill what is known as "Place Branding", which is ...
In order to differentiate a city from other cities and ensure its identity, it is necessary to conduct a close examination of the properties and potential resources of the city, along with the essential values the city pursues, This can be done to instill what is known as "Place Branding", which is based on such an examination. This paper focuses on "Place Branding" to identify what types of "Place Branding" affect a city"s efforts to promote their brand values. It also attempts to develop measures of brand values as a factor of "Place Branding" to evaluate the values of a city. For an assessment of the efforts to promote the values of a city, we divided such promotion efforts into several types, including "Promoting the factors underlying the Environment/Culture," "Replacing Cultural Elements," and "Creating the factors underlying the Contents" depending on the city"s potential resources and on the background of adopting a certain type of efforts for promotion. Each case is analyzed for each type. Finally, on the basis of the evaluation factors for city brands, we assess each case through in-depth interviews with experts. This paper may possibly be used as elementary data for conducting effective place branding. It also provides several measures that can be used to estimate a city brand using a "Place Branding" process. Successful establishment of a city brand requires correct identification and diagnosis of the city"s properties as well as the application of a type of place branding tailored to each property of the city. It also requires place branding supported by a strong network of stakeholders and innovative systems for citizens.
In order to differentiate a city from other cities and ensure its identity, it is necessary to conduct a close examination of the properties and potential resources of the city, along with the essential values the city pursues, This can be done to instill what is known as "Place Branding", which is based on such an examination. This paper focuses on "Place Branding" to identify what types of "Place Branding" affect a city"s efforts to promote their brand values. It also attempts to develop measures of brand values as a factor of "Place Branding" to evaluate the values of a city. For an assessment of the efforts to promote the values of a city, we divided such promotion efforts into several types, including "Promoting the factors underlying the Environment/Culture," "Replacing Cultural Elements," and "Creating the factors underlying the Contents" depending on the city"s potential resources and on the background of adopting a certain type of efforts for promotion. Each case is analyzed for each type. Finally, on the basis of the evaluation factors for city brands, we assess each case through in-depth interviews with experts. This paper may possibly be used as elementary data for conducting effective place branding. It also provides several measures that can be used to estimate a city brand using a "Place Branding" process. Successful establishment of a city brand requires correct identification and diagnosis of the city"s properties as well as the application of a type of place branding tailored to each property of the city. It also requires place branding supported by a strong network of stakeholders and innovative systems for citizens.
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