휴대전화에 관한 이론 및 모델들은 대부분 젊은층을 중심으로 수립되었기 때문에 고령층을 이해하는 데에는 한계가 있다. 이에 본 연구는 참여관찰과 심층면접조사를 통하여 고령층이 휴대전화를 채택 및 이용하는 과정을 설명하고, 이를 통해 고령층 모바일 격차의 특성과 영향을 도출하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 휴대전화로 대표되는 이동통신기술에서의 정보격차는 기존의 정보격차와 상당한 차이가 있었다. 인터넷과 달리 휴대전화는 고령층에게도 급속히 확산되어 접근격차는 문제시되지 않고, 이용 차원에서의 격차가 바로 문제로 대두되는 특징을 보였다. 둘째, 고령층 내부에서 상당한 차이가 존재하는데, 휴대전화 채택과 수용에 있어서는 생활시간사용이 중요한 변수로 작용하였다. 소극형 고령층은 주로 본인이 아니라 자녀의 동기에 의하여 휴대전화를 선물 받게 되고, 휴대전화를 집전화처럼 음성통화 위주로 이용하였다. 이와는 달리 자기향유형 고령층은 휴대전화의 채택과 수용에서 젊은층과 차이가 없었으며, 휴대전화는 그들의 삶에서 없어서는 안되는 필수품으로 자리 잡고 있었다. 셋째, 문자메시지는 고령층의 휴대전화 이용격차에서 가장 중요한 기준이었는데, 전형적인 정보격차와는 다른 양상을 보이면서 ‘사용법 학습환경’, 즉 가족형태가 결정적인 변수가 되었다. 이것은 휴대전화가 가족 및 세대관계에 미치는 영향이 고령층의 가족형태에 따라 달라짐을 의미하는 것으로, 휴대전화가 가족 및 세대 차이를 해소하고, 관계를 강화할 가능성을 보여준다. 끝으로 휴대전화와 같은 상호작용 멀티미디어의 경우 ‘채택’을 기능의 이용여부보다 이용정도를 기준으로 판단하는 방안을 제안하였다.
휴대전화에 관한 이론 및 모델들은 대부분 젊은층을 중심으로 수립되었기 때문에 고령층을 이해하는 데에는 한계가 있다. 이에 본 연구는 참여관찰과 심층면접조사를 통하여 고령층이 휴대전화를 채택 및 이용하는 과정을 설명하고, 이를 통해 고령층 모바일 격차의 특성과 영향을 도출하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 휴대전화로 대표되는 이동통신기술에서의 정보격차는 기존의 정보격차와 상당한 차이가 있었다. 인터넷과 달리 휴대전화는 고령층에게도 급속히 확산되어 접근격차는 문제시되지 않고, 이용 차원에서의 격차가 바로 문제로 대두되는 특징을 보였다. 둘째, 고령층 내부에서 상당한 차이가 존재하는데, 휴대전화 채택과 수용에 있어서는 생활시간사용이 중요한 변수로 작용하였다. 소극형 고령층은 주로 본인이 아니라 자녀의 동기에 의하여 휴대전화를 선물 받게 되고, 휴대전화를 집전화처럼 음성통화 위주로 이용하였다. 이와는 달리 자기향유형 고령층은 휴대전화의 채택과 수용에서 젊은층과 차이가 없었으며, 휴대전화는 그들의 삶에서 없어서는 안되는 필수품으로 자리 잡고 있었다. 셋째, 문자메시지는 고령층의 휴대전화 이용격차에서 가장 중요한 기준이었는데, 전형적인 정보격차와는 다른 양상을 보이면서 ‘사용법 학습환경’, 즉 가족형태가 결정적인 변수가 되었다. 이것은 휴대전화가 가족 및 세대관계에 미치는 영향이 고령층의 가족형태에 따라 달라짐을 의미하는 것으로, 휴대전화가 가족 및 세대 차이를 해소하고, 관계를 강화할 가능성을 보여준다. 끝으로 휴대전화와 같은 상호작용 멀티미디어의 경우 ‘채택’을 기능의 이용여부보다 이용정도를 기준으로 판단하는 방안을 제안하였다.
Theories and models on mobile phone acceptance and adoption have been constructed mainly around young users, which posits limits in understanding elderly users. The current study aims to explain how the elderly users accept and adopt mobile phones and describe the characteristics of those users. Uti...
Theories and models on mobile phone acceptance and adoption have been constructed mainly around young users, which posits limits in understanding elderly users. The current study aims to explain how the elderly users accept and adopt mobile phones and describe the characteristics of those users. Utilizing participatory observations and in-depth interviews, this study discusses three main arguments. First, the elderly users show a distinctly different pattern from young users in accepting and adopting mobile phones, and the difference seems due to socio-cultural backgrounds and mobile phone usage ability. Considerable variances exist among the elderly users, which can be explained by time use factors and subjects" environments to provide usage tutorials. Secondly, text messaging is arguably the most important criterion in evaluating usage differentials. Acceptance and adoption of text messaging is unique compared to general aspects of digital divide in that "learning environment" is the decisive variable. It suggests that an important factor to explain mobile phone usage by the elderly is not the lack of desire to use but their capability to fulfill the desire to use and the existence of environment to teach them how to use. Thirdly, due to their insufficient usage ability of mobile phones, the elderly users show high level of discordance between acceptance and adoption: those who want to participate if tutorial sessions are offered and those who feel mobile phones friendly and useful tend to show such discordance. Finally, this study argues that, when evaluating the level of "adoption" of interactive multimedia tools such as mobile phones, how much or to what degree one uses can be a better criterion than whether one uses certain functions or not.
Theories and models on mobile phone acceptance and adoption have been constructed mainly around young users, which posits limits in understanding elderly users. The current study aims to explain how the elderly users accept and adopt mobile phones and describe the characteristics of those users. Utilizing participatory observations and in-depth interviews, this study discusses three main arguments. First, the elderly users show a distinctly different pattern from young users in accepting and adopting mobile phones, and the difference seems due to socio-cultural backgrounds and mobile phone usage ability. Considerable variances exist among the elderly users, which can be explained by time use factors and subjects" environments to provide usage tutorials. Secondly, text messaging is arguably the most important criterion in evaluating usage differentials. Acceptance and adoption of text messaging is unique compared to general aspects of digital divide in that "learning environment" is the decisive variable. It suggests that an important factor to explain mobile phone usage by the elderly is not the lack of desire to use but their capability to fulfill the desire to use and the existence of environment to teach them how to use. Thirdly, due to their insufficient usage ability of mobile phones, the elderly users show high level of discordance between acceptance and adoption: those who want to participate if tutorial sessions are offered and those who feel mobile phones friendly and useful tend to show such discordance. Finally, this study argues that, when evaluating the level of "adoption" of interactive multimedia tools such as mobile phones, how much or to what degree one uses can be a better criterion than whether one uses certain functions or not.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.