본 연구에서는 주관적 삶의 질을 측정하는 개념으로 제안된 심리적 안녕감의 구성개념을 검토하기 위해서 다음 3가지 점에 초점을 맞춰 연구를 진행하였다. 첫째, 대학생을 대상으로 하여 심리적 안녕감의 구성요소를 파악하고, 두 번째는 삶의 질의 구성요소를 밝히기 위한 보다 구체적인 작업으로 한 개인의 주관적 판단에 의한 안녕감(주관적 안녕감)과 심리학적 개념들에 비추어 판단된 안녕감(심리적 안녕감)은 어떠한 관계를 갖는지를 분석하고, 세 번째, 위의 구조가 우리나라 대학생들에게 어떻게 적용되며 성별과 연령에 따라 어떤 양상을 보이는지에 대해 파악하고자하였다. 이를 위해 삶의 질의 주관적인 영역이 과연 어떠한 구성개념을 갖는지를 분석하기 위해 심리학 이론들에서 제기된 개념을 바탕으로 구성된 심리적 안녕감이 6개의 구성요소를 갖는가를 확증적 요인분석을 통해 분석하였다. 그 결과 현실만족, 대인관계, 자율성, 삶의 목적, 현실 부적응, 개인적 성장이라는 6가지 요인을 포함하는 모텔이 심리적 안녕감을 설명하는데 적합한 모텔임을 알 수 있었다. 두 번째로 삶의 질의 주관적 측면에 대한 양립적인 개념인 심리적 안녕감(PWB)과 주관적 안녕감(SWB)간의 관계를 단순상관관계 분석과 회귀분석을 통해 살펴보았다. 그 결과는 주관적 안녕감의 3요인 모두에 대해 현실만족과 현실 부적응은 비교적 높은 상관관계를 보인 반면 자율성, 삶의 목적, 개인적 성장은 낮은 상관관계를 보였다. 마지막으로, 주관적 안녕감(SWB)과 심리적 안녕감(PWB)의 관계가 성별과 연령에 따라 어떤 양상을 보이는지에 대해 살펴 본 결과, 성별에 따른 심리적 안녕감의 차이를 보면 자율성에서 남녀 간에 차이를 보였다. 본 연구의 의의는 Ryff(1989)가 제안한 심리적 안녕감의 구성요소들이 우리나라 대학생들에게도 적합한 구조를 갖는지를 확인한 결과 우리나라 대학생들의 경우 구성요소들이 다를 수 있다는 사실을 확인하였다. 그리고 우리나라 대학생의 심리적 안녕감에 영향을 미치는 요인들을 확인하고 이 요인들이 남녀별로 어떻게 다른지를 확인한데서 본 연구의 의의를 찾을 수 있다.
본 연구에서는 주관적 삶의 질을 측정하는 개념으로 제안된 심리적 안녕감의 구성개념을 검토하기 위해서 다음 3가지 점에 초점을 맞춰 연구를 진행하였다. 첫째, 대학생을 대상으로 하여 심리적 안녕감의 구성요소를 파악하고, 두 번째는 삶의 질의 구성요소를 밝히기 위한 보다 구체적인 작업으로 한 개인의 주관적 판단에 의한 안녕감(주관적 안녕감)과 심리학적 개념들에 비추어 판단된 안녕감(심리적 안녕감)은 어떠한 관계를 갖는지를 분석하고, 세 번째, 위의 구조가 우리나라 대학생들에게 어떻게 적용되며 성별과 연령에 따라 어떤 양상을 보이는지에 대해 파악하고자하였다. 이를 위해 삶의 질의 주관적인 영역이 과연 어떠한 구성개념을 갖는지를 분석하기 위해 심리학 이론들에서 제기된 개념을 바탕으로 구성된 심리적 안녕감이 6개의 구성요소를 갖는가를 확증적 요인분석을 통해 분석하였다. 그 결과 현실만족, 대인관계, 자율성, 삶의 목적, 현실 부적응, 개인적 성장이라는 6가지 요인을 포함하는 모텔이 심리적 안녕감을 설명하는데 적합한 모텔임을 알 수 있었다. 두 번째로 삶의 질의 주관적 측면에 대한 양립적인 개념인 심리적 안녕감(PWB)과 주관적 안녕감(SWB)간의 관계를 단순상관관계 분석과 회귀분석을 통해 살펴보았다. 그 결과는 주관적 안녕감의 3요인 모두에 대해 현실만족과 현실 부적응은 비교적 높은 상관관계를 보인 반면 자율성, 삶의 목적, 개인적 성장은 낮은 상관관계를 보였다. 마지막으로, 주관적 안녕감(SWB)과 심리적 안녕감(PWB)의 관계가 성별과 연령에 따라 어떤 양상을 보이는지에 대해 살펴 본 결과, 성별에 따른 심리적 안녕감의 차이를 보면 자율성에서 남녀 간에 차이를 보였다. 본 연구의 의의는 Ryff(1989)가 제안한 심리적 안녕감의 구성요소들이 우리나라 대학생들에게도 적합한 구조를 갖는지를 확인한 결과 우리나라 대학생들의 경우 구성요소들이 다를 수 있다는 사실을 확인하였다. 그리고 우리나라 대학생의 심리적 안녕감에 영향을 미치는 요인들을 확인하고 이 요인들이 남녀별로 어떻게 다른지를 확인한데서 본 연구의 의의를 찾을 수 있다.
The purpose of this study is to examine the component concepts of psychological well-being suggested as concepts to measure subjective life quality. The research was conducted as follows. First, to establish the components of psychological well-being for college students. Second, to analyze the rela...
The purpose of this study is to examine the component concepts of psychological well-being suggested as concepts to measure subjective life quality. The research was conducted as follows. First, to establish the components of psychological well-being for college students. Second, to analyze the relations between subjective well-being by subjective judgement and psychological well-being which is judged in the light of psychological concepts in order to clarify the components of life quality specifically. Third, to identify how the components are applied to Korean college students, and what aspects are shown according to the ages and gender. To analyze what component concepts the subjective area of life quality has, it was analyzed through positive factor analysis if psychological well-being, composed of the concepts suggested in the psychological theories, has 6 components. Based on the results of the analysis, it was established that the model including life satisfaction, interpersonal relationship, autonomy, purpose in life, maladjustment to life, and personal growth is suitable to explain psychological well-being. Then the relations between subjective well-being and psychological well-being, the compatible concepts of subjective aspects on life quality, were examined through simple interrelation analysis and regression analysis: Based on the result, comparatively high interrelations were shown in the three factors of subjective well-being on life satisfaction and maladjustment to life, while low interrelation were shown in the factors of autonomy, purpose in life, and personal growth. Lastly, based on the examination of what aspects are shown between the relations of subjective well-being and psychological well-being according to the ages and gender, differences between men and women were shown in the psychological well-being, The significance of this research is to establish that the psychological well-being factors suggested by Ryff(1989) can be different in the cases of Korean college students, and to identify the factors which affect the psychological well-being of Korean college students and what differences there are in the factors between men and women.
The purpose of this study is to examine the component concepts of psychological well-being suggested as concepts to measure subjective life quality. The research was conducted as follows. First, to establish the components of psychological well-being for college students. Second, to analyze the relations between subjective well-being by subjective judgement and psychological well-being which is judged in the light of psychological concepts in order to clarify the components of life quality specifically. Third, to identify how the components are applied to Korean college students, and what aspects are shown according to the ages and gender. To analyze what component concepts the subjective area of life quality has, it was analyzed through positive factor analysis if psychological well-being, composed of the concepts suggested in the psychological theories, has 6 components. Based on the results of the analysis, it was established that the model including life satisfaction, interpersonal relationship, autonomy, purpose in life, maladjustment to life, and personal growth is suitable to explain psychological well-being. Then the relations between subjective well-being and psychological well-being, the compatible concepts of subjective aspects on life quality, were examined through simple interrelation analysis and regression analysis: Based on the result, comparatively high interrelations were shown in the three factors of subjective well-being on life satisfaction and maladjustment to life, while low interrelation were shown in the factors of autonomy, purpose in life, and personal growth. Lastly, based on the examination of what aspects are shown between the relations of subjective well-being and psychological well-being according to the ages and gender, differences between men and women were shown in the psychological well-being, The significance of this research is to establish that the psychological well-being factors suggested by Ryff(1989) can be different in the cases of Korean college students, and to identify the factors which affect the psychological well-being of Korean college students and what differences there are in the factors between men and women.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.