본 연구는 유아체육활동을 실시하지 않고 있는 유치원의 만 5세 유아를 대상으로 교육인적자원부에서 개발한 유아체력증진 프로그램이 유아의 신체발달에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다. 현재 유아체육수업이 이루어지지 않고 있는 경기도 안산시에 위치한 유치원의 만 5세 유아(남 54명, 여 38명)를 대상으로 교육인적자원부 유아체력증진 프로그램에 제시되어 있는 측정 방법을 사용하여 유아들의 체력을 측정하였다. 유연성 측정을 위해 앉아서 윗몸 굽히기, 순발력 측정을 위해 제자리멀리뛰기, 민첩성 측정을 위해 왕복달리기, 지구력 측정을 위해 V자 앉기, 민첩성 측정을 위해 한발로 중심잡기를 사용하였으며, 유아체력증진 프로그램 처치 전과 10주간 주 2회 빈도로 1회당 50분간 유아체력증진 프로그램을 처치한 후의 측정 결과를 비교분석하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 유아체력증진 프로그램에 제시된 측정종목인 유연성, 순발력, 민첩성, 지구력, 평형성의 각 체력요소에서 유아체력증진 프로그램은 유아들의 신체발달에 효과가 있다. 둘째, 유연성의 경우 중간 크기의 효과가, 순발력, 민첩성, 지구력, 평형성의 경우 매우 큰 크기의 효과가 있다.
본 연구는 유아체육활동을 실시하지 않고 있는 유치원의 만 5세 유아를 대상으로 교육인적자원부에서 개발한 유아체력증진 프로그램이 유아의 신체발달에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다. 현재 유아체육수업이 이루어지지 않고 있는 경기도 안산시에 위치한 유치원의 만 5세 유아(남 54명, 여 38명)를 대상으로 교육인적자원부 유아체력증진 프로그램에 제시되어 있는 측정 방법을 사용하여 유아들의 체력을 측정하였다. 유연성 측정을 위해 앉아서 윗몸 굽히기, 순발력 측정을 위해 제자리멀리뛰기, 민첩성 측정을 위해 왕복달리기, 지구력 측정을 위해 V자 앉기, 민첩성 측정을 위해 한발로 중심잡기를 사용하였으며, 유아체력증진 프로그램 처치 전과 10주간 주 2회 빈도로 1회당 50분간 유아체력증진 프로그램을 처치한 후의 측정 결과를 비교분석하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 유아체력증진 프로그램에 제시된 측정종목인 유연성, 순발력, 민첩성, 지구력, 평형성의 각 체력요소에서 유아체력증진 프로그램은 유아들의 신체발달에 효과가 있다. 둘째, 유연성의 경우 중간 크기의 효과가, 순발력, 민첩성, 지구력, 평형성의 경우 매우 큰 크기의 효과가 있다.
This study amis to examine effects of preschool children"s physical fitness promotion program developed by the Ministry of Education & Human Resources Development on physical fitness development of children of five years old in kindergartens not carrying out sports activities for the children. To ac...
This study amis to examine effects of preschool children"s physical fitness promotion program developed by the Ministry of Education & Human Resources Development on physical fitness development of children of five years old in kindergartens not carrying out sports activities for the children. To achieve the purpose, 92 children (male: 54, female: 38) located in Ansan city, Gyeonggido The children carried out back bending after sitting down to measure flexibility, a standing long jump to measure power, a returning dash to measure agility, V-shape sitting to measure muscle endurance and one leg balancing to measure balance. In this study the findings were compared between before carrying out the preschool children"s physical fitness promotion program and after carrying out the program for 50 minutes per once by twice every week for 10 weeks. The results were as follows. First, the preschool children had better development rather after carrying out the program than before carrying out the program in each element of physical fitness(flexibility, power, agility, endurance and balance) which was measuring certain the fitness test items proposed in the preschool children"s physical fitness promotion program. Second, the flexibility had a normal effect and items of power, agility, endurance and balance had a very large effect. It means that the preschool children"s physical fitness promotion program has more than a normal effect in all the fitness items of physical fitness. Namely, the preschool children"s bodies were developed rather after carrying out the program than before carrying out the program generally.
This study amis to examine effects of preschool children"s physical fitness promotion program developed by the Ministry of Education & Human Resources Development on physical fitness development of children of five years old in kindergartens not carrying out sports activities for the children. To achieve the purpose, 92 children (male: 54, female: 38) located in Ansan city, Gyeonggido The children carried out back bending after sitting down to measure flexibility, a standing long jump to measure power, a returning dash to measure agility, V-shape sitting to measure muscle endurance and one leg balancing to measure balance. In this study the findings were compared between before carrying out the preschool children"s physical fitness promotion program and after carrying out the program for 50 minutes per once by twice every week for 10 weeks. The results were as follows. First, the preschool children had better development rather after carrying out the program than before carrying out the program in each element of physical fitness(flexibility, power, agility, endurance and balance) which was measuring certain the fitness test items proposed in the preschool children"s physical fitness promotion program. Second, the flexibility had a normal effect and items of power, agility, endurance and balance had a very large effect. It means that the preschool children"s physical fitness promotion program has more than a normal effect in all the fitness items of physical fitness. Namely, the preschool children"s bodies were developed rather after carrying out the program than before carrying out the program generally.
Keyword
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.