이 연구는 환경공무원을 대상으로 하는 환경교육 사이버 연수 콘텐츠에 대한 요구분석으로서 환경공무원을 위한 환경교육 연수 실태에 대한 기초 분석을 바탕으로 환경공무원 환경교육 사이버 연수 콘텐츠 개발을 위한 요구분석을 실시하여, 환경공무원을 위한 환경교육 사이버 연수 콘텐츠 개발의 기본 방향을 강구하고자 하였다.
첫째, 환경공무원을 위한 환경교육 연수 실태를 분석한 결과, 이론 중심의 강의 형태를 벗어나지 못하고 있었고, 현재의 공무원 환경교육은 단편적인 기능위주로 이루어지고 있었으며, 교육이 환경업무를 담당하고 있는 공무원에 치중되어 있었고, 연수를 위한 시간이 부족하였다. 이를 해결하기 위해 사이버 연수형태의 요구가 있음을 파악하였다.
둘째, 사이버 연수 콘텐츠 개발에 대한 요구분석 결과, 모든 연수내용에 대하여 교육적 요구가 높았고, 일부 연수과정에 대하여 사이버형태의 연수가 요구되었으며, 일부 연수내용에 대하여 사이버 연수형태의 연수과정이 요구되어지나, 연수내용에 따라 Blended Learning 형태 요구가 나타났다. 이 외에도 신임환경공무원을 위한 환경소양강좌 신설이 요구되었고, 자연과학 및 환경공학 이외의 인문사회학적 내용이 요구되고 있었으며, 환경소양 내용에 대한 요구조사 결과 또한 인문사회학적 내용에 대한 요구가 높게 나타났다.
이 연구는 환경공무원을 대상으로 하는 환경교육 사이버 연수 콘텐츠에 대한 요구분석으로서 환경공무원을 위한 환경교육 연수 실태에 대한 기초 분석을 바탕으로 환경공무원 환경교육 사이버 연수 콘텐츠 개발을 위한 요구분석을 실시하여, 환경공무원을 위한 환경교육 사이버 연수 콘텐츠 개발의 기본 방향을 강구하고자 하였다.
첫째, 환경공무원을 위한 환경교육 연수 실태를 분석한 결과, 이론 중심의 강의 형태를 벗어나지 못하고 있었고, 현재의 공무원 환경교육은 단편적인 기능위주로 이루어지고 있었으며, 교육이 환경업무를 담당하고 있는 공무원에 치중되어 있었고, 연수를 위한 시간이 부족하였다. 이를 해결하기 위해 사이버 연수형태의 요구가 있음을 파악하였다.
둘째, 사이버 연수 콘텐츠 개발에 대한 요구분석 결과, 모든 연수내용에 대하여 교육적 요구가 높았고, 일부 연수과정에 대하여 사이버형태의 연수가 요구되었으며, 일부 연수내용에 대하여 사이버 연수형태의 연수과정이 요구되어지나, 연수내용에 따라 Blended Learning 형태 요구가 나타났다. 이 외에도 신임환경공무원을 위한 환경소양강좌 신설이 요구되었고, 자연과학 및 환경공학 이외의 인문사회학적 내용이 요구되고 있었으며, 환경소양 내용에 대한 요구조사 결과 또한 인문사회학적 내용에 대한 요구가 높게 나타났다.
The purpose of the study was to Needs Analysis of Environmental Education Cyber In-service Contents for Environmental Public Servants, through reviewing literature, analyzing domestic and environmental education inservice e-learning contents in other countries, and expert conferences. Major research...
The purpose of the study was to Needs Analysis of Environmental Education Cyber In-service Contents for Environmental Public Servants, through reviewing literature, analyzing domestic and environmental education inservice e-learning contents in other countries, and expert conferences. Major research finding were aw following: First, there is a lack of time for participation in education courses for environmental public Servants and environmental training courses. Therefore, cyber training can be a good solution to the problems with environmental training courses. It improves access to education opportunities as it overcomes the limitations of time and space and provides hands-on experience through multimedia materials that reflect the real world. Second, directions for developing cyber environmental education contents were represented to three part; 1) strategies for developing cyber environmental education contents, 2) Models for developing cyber environmental education contents, 3) Contents selection for developing cyber environmental education contents.
The purpose of the study was to Needs Analysis of Environmental Education Cyber In-service Contents for Environmental Public Servants, through reviewing literature, analyzing domestic and environmental education inservice e-learning contents in other countries, and expert conferences. Major research finding were aw following: First, there is a lack of time for participation in education courses for environmental public Servants and environmental training courses. Therefore, cyber training can be a good solution to the problems with environmental training courses. It improves access to education opportunities as it overcomes the limitations of time and space and provides hands-on experience through multimedia materials that reflect the real world. Second, directions for developing cyber environmental education contents were represented to three part; 1) strategies for developing cyber environmental education contents, 2) Models for developing cyber environmental education contents, 3) Contents selection for developing cyber environmental education contents.
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