본 연구에서는 현행 학교 식생활교육을 강화함과 아울러 녹색식생활교육의 내실화 및 활성화를 촉진하기 위해 창의적 체험활동을 위한 초등학교 조리실습 프로그램을 개발하였다. 제주지역 초등학교 5, 6학년을 대상으로 조리실습 활동을 중심으로 프로그램을 개발하되, 제주지역 농업과 오색
컬러푸드 농산물 관련 이론 및 체험활동 주제를 추가하여 녹색식생활교육의 핵심 내용을 습득하고 체험할 수 있도록 하였다.
최종적으로 ‘녹색식생활의 이해와 실천 교육’ 관련 4주제, ‘지역 농업 및 농산물에 대한 이해 및 체험활동’ 관련 8주제, 그리고 ‘제주지역 오색 컬러푸드 농산물을 이용한 조리실습과 맛 체험’ 관련 10주제 등 총 3 분야 22 주제로 된 프로그램을 개발하고 창의적 체험활동을 위한 활용방안을 모색하였다.
제주지역 초등학교 5, 6학년용 프로그램으로 한정하였으며, 실제 적용 및 평가를 포괄하지 못한 점은 본 연구의 제한점임을 밝혀 두며, 이 틀을 토대로 제주지역 이외의 타 지역 초등학교의 창의적 체험활동을 비롯하여 교과관련 식생활교육 및 교과 외 급식지도와 녹색식생활교육 실시 등 여러 식생활교육 장면에서 참고와 활용이 이루어지길 기대한다.
본 연구에서는 현행 학교 식생활교육을 강화함과 아울러 녹색식생활교육의 내실화 및 활성화를 촉진하기 위해 창의적 체험활동을 위한 초등학교 조리실습 프로그램을 개발하였다. 제주지역 초등학교 5, 6학년을 대상으로 조리실습 활동을 중심으로 프로그램을 개발하되, 제주지역 농업과 오색
컬러푸드 농산물 관련 이론 및 체험활동 주제를 추가하여 녹색식생활교육의 핵심 내용을 습득하고 체험할 수 있도록 하였다.
최종적으로 ‘녹색식생활의 이해와 실천 교육’ 관련 4주제, ‘지역 농업 및 농산물에 대한 이해 및 체험활동’ 관련 8주제, 그리고 ‘제주지역 오색 컬러푸드 농산물을 이용한 조리실습과 맛 체험’ 관련 10주제 등 총 3 분야 22 주제로 된 프로그램을 개발하고 창의적 체험활동을 위한 활용방안을 모색하였다.
제주지역 초등학교 5, 6학년용 프로그램으로 한정하였으며, 실제 적용 및 평가를 포괄하지 못한 점은 본 연구의 제한점임을 밝혀 두며, 이 틀을 토대로 제주지역 이외의 타 지역 초등학교의 창의적 체험활동을 비롯하여 교과관련 식생활교육 및 교과 외 급식지도와 녹색식생활교육 실시 등 여러 식생활교육 장면에서 참고와 활용이 이루어지길 기대한다.
This study was performed for developing the elementary cooking exercise program for creative activities curriculum focusing colorful local food especially in Jeju Island, to intensify insufficient dietary life program and promote national green dietary life education in elementary school. The prog...
This study was performed for developing the elementary cooking exercise program for creative activities curriculum focusing colorful local food especially in Jeju Island, to intensify insufficient dietary life program and promote national green dietary life education in elementary school. The program has composed of 3 areas with 22 subjects, meaning of green dietary life and practice(4 subjects), understanding and activities of agriculture and local food(8 subjects), and cooking exercise program using color food in Jeju(10 subjects). Although it has some limitations, this program is expected to be used for creative activities curriculum programming as a useful framework, further for related subjects, dietary coaching for school meals, and green dietary life education in elementary school of every regions.
This study was performed for developing the elementary cooking exercise program for creative activities curriculum focusing colorful local food especially in Jeju Island, to intensify insufficient dietary life program and promote national green dietary life education in elementary school. The program has composed of 3 areas with 22 subjects, meaning of green dietary life and practice(4 subjects), understanding and activities of agriculture and local food(8 subjects), and cooking exercise program using color food in Jeju(10 subjects). Although it has some limitations, this program is expected to be used for creative activities curriculum programming as a useful framework, further for related subjects, dietary coaching for school meals, and green dietary life education in elementary school of every regions.
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.