본고는 민중적 영웅으로써 도술을 자유롭게 구가했던 전우치 이야기가 영상 미디어로 재탄생하는 과정에서 사람과 공간이 어떻게 관계맺고 있는지 성찰하고 그 공간적 의미를 문화사회적 맥락에서 풀어가고자 했다. 영상매체를 통해 현실과 초현실이 만나는 접점에서 사회와 주체와의 관계를 재정립하고, 고전 서사물 속 공간묘사는 현대에 어떻게 변용되었는지, 물리학적 공간이 아닌 사회적 공간은 어떤 메시지를 전하고 있는지에 관해서 살펴보았다.
영화 「전우치」에는 고전 인물의 전형화된 단조로운 유형은 파괴되고, 현대인들의 복합적인 심리가 잘 묘사되어 있다. 선/악의 불분명한 양면성은 시간과 공간의 미분성과 어우러져 조선시대와 현대, 천상과 지상, 현실과 초현실의 경계가 불분명하다. 고전 서사에 존재하던 선/악의 이분법적 대립에서 벗어나 악은 존재할 수밖에 없으며 선과 악은 뒤섞임 속에 현존하고 있음을 보여준다.
전우치는 핍박받는 백성들의 고민을 해결해 주는 민중영웅이었기에, 이 영화의 사회적 공간에 대한 탐색은 더욱 중요한 의미를 지닌다. 인간은 사회적 존재이며 공간 속에 위치할 수밖에 없고, 공간은 사회 안에서 분류되며 의미를 생산한다. 인간은 행위의 주체이며 공간과 접점하는 지점에서 사회적 의미를 산생시키는 객체이다. 공간과 사회는 인식론적으로 연결되어 있으며, 공간ㆍ미디어ㆍ사회가 만나고 교섭하는 접점에서 영화는 강력한 문화사회적 메시지를 전달한다.
공간을 정의내리기 어려운 이유는 다양한 방식으로 이해될 수 있기 때문이다. 물리적인 기준에 의해 수치화된 장소가 되었을 경우, 공간의 영역은 그만큼 협소해진다. 반면, 사회적 공간은 장소의 영역을 더 넓고 크게 확장시킬 수 있다. 비가시적인 장소는 문화사회적 의미를 부여받음으로써 현실적인 실재로 존재할 수 있다. 공간은 사회적 관계망 속에서 폐쇄적일 수 있고, 개방적일 수 있으며, 자유와 욕망을 표현할 수 있고, 그럼으로써 정체성을 획득해 나간다.
본고는 민중적 영웅으로써 도술을 자유롭게 구가했던 전우치 이야기가 영상 미디어로 재탄생하는 과정에서 사람과 공간이 어떻게 관계맺고 있는지 성찰하고 그 공간적 의미를 문화사회적 맥락에서 풀어가고자 했다. 영상매체를 통해 현실과 초현실이 만나는 접점에서 사회와 주체와의 관계를 재정립하고, 고전 서사물 속 공간묘사는 현대에 어떻게 변용되었는지, 물리학적 공간이 아닌 사회적 공간은 어떤 메시지를 전하고 있는지에 관해서 살펴보았다.
영화 「전우치」에는 고전 인물의 전형화된 단조로운 유형은 파괴되고, 현대인들의 복합적인 심리가 잘 묘사되어 있다. 선/악의 불분명한 양면성은 시간과 공간의 미분성과 어우러져 조선시대와 현대, 천상과 지상, 현실과 초현실의 경계가 불분명하다. 고전 서사에 존재하던 선/악의 이분법적 대립에서 벗어나 악은 존재할 수밖에 없으며 선과 악은 뒤섞임 속에 현존하고 있음을 보여준다.
전우치는 핍박받는 백성들의 고민을 해결해 주는 민중영웅이었기에, 이 영화의 사회적 공간에 대한 탐색은 더욱 중요한 의미를 지닌다. 인간은 사회적 존재이며 공간 속에 위치할 수밖에 없고, 공간은 사회 안에서 분류되며 의미를 생산한다. 인간은 행위의 주체이며 공간과 접점하는 지점에서 사회적 의미를 산생시키는 객체이다. 공간과 사회는 인식론적으로 연결되어 있으며, 공간ㆍ미디어ㆍ사회가 만나고 교섭하는 접점에서 영화는 강력한 문화사회적 메시지를 전달한다.
공간을 정의내리기 어려운 이유는 다양한 방식으로 이해될 수 있기 때문이다. 물리적인 기준에 의해 수치화된 장소가 되었을 경우, 공간의 영역은 그만큼 협소해진다. 반면, 사회적 공간은 장소의 영역을 더 넓고 크게 확장시킬 수 있다. 비가시적인 장소는 문화사회적 의미를 부여받음으로써 현실적인 실재로 존재할 수 있다. 공간은 사회적 관계망 속에서 폐쇄적일 수 있고, 개방적일 수 있으며, 자유와 욕망을 표현할 수 있고, 그럼으로써 정체성을 획득해 나간다.
In this paper, it is examined how space and human beings are related in the process of visual reproduction of the story of Jeon-woo-chi who could perform Taoist magic as a hero of the common people and the meaning of space in Jeon-woo-chi is explained in the social-cultural viewpoint. I reestablis...
In this paper, it is examined how space and human beings are related in the process of visual reproduction of the story of Jeon-woo-chi who could perform Taoist magic as a hero of the common people and the meaning of space in Jeon-woo-chi is explained in the social-cultural viewpoint. I reestablished the relationship between the subject and the society at the contact point where the reality meets surrealism in the visual media and considered how the description of space in classic was modified in modern times and what messages were told not by the physical space but by the social space. In the movie of 〈Jeon-woo-chi〉, the complex mentality of modern people was well described while the monotonous typecast in classic characters was destroyed. The vague double-sideness of good and bad also made the border between the Chosun(朝鮮) era and modern times, heaven and earth, reality and surrealism unclear with the mixture of space and time. It showed that the evil must exist on the contrary to the conflict of dichotomy in classic and good and bad coexists in the mixture. It is more important to investigate the social space in this movie because Jeon-woo-chi was a hero who solve the issues of the common people who suffer. Human beings are social beings, cannot but exist in space and space is clasified in society and given a meaning. Human beings are not only subjects of action but also objects which produce social meaning at the contact point of space. Space and society are connected epistemologically and movies can deliver strong socio-cultural messages at the contact point where space, media and society meet and are connected. It is difficult to define space because it can be understood in many ways. In case of physically located space, the domain of space becomes narrow. Whereas social space expands the domain of space more and more. Non-visible space can exist as a reality given the socio-cultural meaning. In the social network, space can be closed, open, incarnation of freedom and desire and gain the identity.
In this paper, it is examined how space and human beings are related in the process of visual reproduction of the story of Jeon-woo-chi who could perform Taoist magic as a hero of the common people and the meaning of space in Jeon-woo-chi is explained in the social-cultural viewpoint. I reestablished the relationship between the subject and the society at the contact point where the reality meets surrealism in the visual media and considered how the description of space in classic was modified in modern times and what messages were told not by the physical space but by the social space. In the movie of 〈Jeon-woo-chi〉, the complex mentality of modern people was well described while the monotonous typecast in classic characters was destroyed. The vague double-sideness of good and bad also made the border between the Chosun(朝鮮) era and modern times, heaven and earth, reality and surrealism unclear with the mixture of space and time. It showed that the evil must exist on the contrary to the conflict of dichotomy in classic and good and bad coexists in the mixture. It is more important to investigate the social space in this movie because Jeon-woo-chi was a hero who solve the issues of the common people who suffer. Human beings are social beings, cannot but exist in space and space is clasified in society and given a meaning. Human beings are not only subjects of action but also objects which produce social meaning at the contact point of space. Space and society are connected epistemologically and movies can deliver strong socio-cultural messages at the contact point where space, media and society meet and are connected. It is difficult to define space because it can be understood in many ways. In case of physically located space, the domain of space becomes narrow. Whereas social space expands the domain of space more and more. Non-visible space can exist as a reality given the socio-cultural meaning. In the social network, space can be closed, open, incarnation of freedom and desire and gain the identity.
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