본 연구는 영아교사의 어려움과 전문성에 대한 인식 및 전문성 신장을 위한 지원방안을 탐색해 봄으로써 영아교사의 근무여건 개선과 전문성 신장을 위한 기초자료를 마련하고자 하였다. 포커스인터뷰 9명, 설문지 198명을 대상으로 자료를 수집·분석한 결과, 영아교사의 어려움은 ‘힘든 근무여건’, ‘매번 달라지는 영아’, ‘부모의 협력체계 부족’, ‘영아교사역할의 혼란’의 4가지 하위범주로 구분되었으며 설문조사 결과, 이 중 영아교사는 ‘힘든 근무여건’, ‘매번 달라지는 영아’의 순으로 영아교사의 어려움을 인식하고 있었다. 영아교사의 전문성으로는 ‘생활 속으로 배움을 조화 시키는 능력’, ‘영아에 대한 풍부한 지식’, ‘맥락적 의사소통’, ‘양육과 돌봄 활동’, ‘전문성에 대한 신념’, ‘돌보고 달래는 공감능력’의 6가지 하위범주로 분류되었으며 ‘생활 속으로 배움을 조화 시키는 능력’, ‘영아에 대한 풍부한 지식’ 순으로 영아교사의 전문성이 인식되었다. 영아교사의 91.8%가 전문성 신장을 위한 지원방안이 있을 경우, 참여의사를 밝혔으며 필요한 지원방안으로 전문성 신장을 위한 프로그램 내용 및 방법의 개발ㆍ보급이 선호되었다. 영아교사의 전문성 신장을 위해 필요한 내용에 대한 보육경력에 따른 차이를 살펴보면, 경력교사의 경우 부모와 상담하는 방법, 건강일지 및 개별수첩을 작성하는 방법, 업무와 보육을 병행하며 하루일과를 구성하는 방법에서 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났으며 경력교사의 요구도가 더 높게 보고되었다.
본 연구는 영아교사의 어려움과 전문성에 대한 인식 및 전문성 신장을 위한 지원방안을 탐색해 봄으로써 영아교사의 근무여건 개선과 전문성 신장을 위한 기초자료를 마련하고자 하였다. 포커스인터뷰 9명, 설문지 198명을 대상으로 자료를 수집·분석한 결과, 영아교사의 어려움은 ‘힘든 근무여건’, ‘매번 달라지는 영아’, ‘부모의 협력체계 부족’, ‘영아교사역할의 혼란’의 4가지 하위범주로 구분되었으며 설문조사 결과, 이 중 영아교사는 ‘힘든 근무여건’, ‘매번 달라지는 영아’의 순으로 영아교사의 어려움을 인식하고 있었다. 영아교사의 전문성으로는 ‘생활 속으로 배움을 조화 시키는 능력’, ‘영아에 대한 풍부한 지식’, ‘맥락적 의사소통’, ‘양육과 돌봄 활동’, ‘전문성에 대한 신념’, ‘돌보고 달래는 공감능력’의 6가지 하위범주로 분류되었으며 ‘생활 속으로 배움을 조화 시키는 능력’, ‘영아에 대한 풍부한 지식’ 순으로 영아교사의 전문성이 인식되었다. 영아교사의 91.8%가 전문성 신장을 위한 지원방안이 있을 경우, 참여의사를 밝혔으며 필요한 지원방안으로 전문성 신장을 위한 프로그램 내용 및 방법의 개발ㆍ보급이 선호되었다. 영아교사의 전문성 신장을 위해 필요한 내용에 대한 보육경력에 따른 차이를 살펴보면, 경력교사의 경우 부모와 상담하는 방법, 건강일지 및 개별수첩을 작성하는 방법, 업무와 보육을 병행하며 하루일과를 구성하는 방법에서 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났으며 경력교사의 요구도가 더 높게 보고되었다.
The purpose of this study was to listen to infant-toddler teachers’ difficulties and demands and to improve their own professionalism. For the study, 9 teachers participated for focus group interviews and 185 teachers participated for questionnaires in Pusan, Ulsan and Gyug-nam province through ma...
The purpose of this study was to listen to infant-toddler teachers’ difficulties and demands and to improve their own professionalism. For the study, 9 teachers participated for focus group interviews and 185 teachers participated for questionnaires in Pusan, Ulsan and Gyug-nam province through mail and personal visitation. The results of this research can be summarized as below: According to the focus group interview, the biggest difficulties that infant-toddler teachers face in their work were ‘arduous working condition’, ‘capricious infant-toddler’, ‘lack of parent-teacher cooperation’ and ‘infant-toddler teachers’ role dilemma’. The participants discussed what professional roles of infant-toddler teachers are: ‘harmony with being-well, living and learning’, ‘sufficient knowledge about infant-toddler’, ‘contextual communication’, ‘parenting and caring activity’, ‘belief in professionalism’, ‘emotional empathic ability’. According to the answers to the questionnaire, 89.7% of respondents wanted to get help whenever they wanted and to offer variable programs. The purpose of the program preferred to reach them to a high proficient performance level, they also demanded that their working condition to be considered, willing participation was the best way to be active, and sustained guidance to be provided. Besides, The results of the survey for the amount of demand on necessity of help, showed that ‘the way to help early adaptation of infant-toddler in childcare center’ and ‘infant-toddler’s temperament-based teaching behavior’ were highly needed, but ‘effective daily management with balancing task and instruction’ was less important.
The purpose of this study was to listen to infant-toddler teachers’ difficulties and demands and to improve their own professionalism. For the study, 9 teachers participated for focus group interviews and 185 teachers participated for questionnaires in Pusan, Ulsan and Gyug-nam province through mail and personal visitation. The results of this research can be summarized as below: According to the focus group interview, the biggest difficulties that infant-toddler teachers face in their work were ‘arduous working condition’, ‘capricious infant-toddler’, ‘lack of parent-teacher cooperation’ and ‘infant-toddler teachers’ role dilemma’. The participants discussed what professional roles of infant-toddler teachers are: ‘harmony with being-well, living and learning’, ‘sufficient knowledge about infant-toddler’, ‘contextual communication’, ‘parenting and caring activity’, ‘belief in professionalism’, ‘emotional empathic ability’. According to the answers to the questionnaire, 89.7% of respondents wanted to get help whenever they wanted and to offer variable programs. The purpose of the program preferred to reach them to a high proficient performance level, they also demanded that their working condition to be considered, willing participation was the best way to be active, and sustained guidance to be provided. Besides, The results of the survey for the amount of demand on necessity of help, showed that ‘the way to help early adaptation of infant-toddler in childcare center’ and ‘infant-toddler’s temperament-based teaching behavior’ were highly needed, but ‘effective daily management with balancing task and instruction’ was less important.
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.