[국내논문]통합어린이집 장애전담교사와 유아교사의 협력교수 실태와 관계 변인 분석 The Present Status and the Analysis of Variables Relating on Co-Teaching between Teachers of Early Childhood Special Education and of Early Childhood Education in Inclusive Settings
통합어린이집에서 장애아보육을 담당하고 있는 장애전담교사와 유아교사의 적절한 역할수행과 협력은 장애유아 발달과업 성취와 인성에 커다란 영향을 미친다. 본 연구의 목적은 통합교육 현장에서 중요시되는 장애전담교사와 유아교사의 협력의 실태를 파악하고 이에 영향을 미치는 배경변인인 인구사회학적 변인과 성격변인과의 관계를 알아보고자 한다. 본 연구의 방법은 통합어린이집에서 통합학급을 담당하는 182명(장애전담교사 92명, 유아교사 90명)의 교사이며 협력교수 정도와 두 배경변인의 관계를 알아보고자 설문조사를 실시하였다. 장애전담교사와 유아교사의 협력에 대하여 비교한 결과 두 집단에서 비교적 협력이 잘 되고 있는 것으로 나타났고, 두 집단 간 협력 교수의 실행도에서 인식의 차이는 보이지 않았다. 그리고 장애전담교사의 협력교수와 인구사회학적 변인과의 상관관계는 나타나지 않았으나 유아교사는 연령, 학력, 장애관련 과목수강에서 정적인 상관관계를 보였다. 협력교수와 성격변인에서 장애전담교사는 외향형(E), 인식형(P)인 경우, 유아교사는 외향형(E), 감각형(S), 감정형(F), 인식형(P)인 경우에 협력교수의 실행에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구를 통해 통합어린이집의 협력교수의 중요성을 강조함과 동시에 효율적인 통합학급의 운영을 위해 고려해야 할 요인 즉, 인구사회학적 및 성격 특성 요인에 대한 정보를 제공하였다. 따라서 향후 양질의 통합교육서 비스를 제공하기 위해서는 장애전담교사와 유아교사가 지속적으로 긴밀한 파트너십을 형성해야 할 것이다.
통합어린이집에서 장애아보육을 담당하고 있는 장애전담교사와 유아교사의 적절한 역할수행과 협력은 장애유아 발달과업 성취와 인성에 커다란 영향을 미친다. 본 연구의 목적은 통합교육 현장에서 중요시되는 장애전담교사와 유아교사의 협력의 실태를 파악하고 이에 영향을 미치는 배경변인인 인구사회학적 변인과 성격변인과의 관계를 알아보고자 한다. 본 연구의 방법은 통합어린이집에서 통합학급을 담당하는 182명(장애전담교사 92명, 유아교사 90명)의 교사이며 협력교수 정도와 두 배경변인의 관계를 알아보고자 설문조사를 실시하였다. 장애전담교사와 유아교사의 협력에 대하여 비교한 결과 두 집단에서 비교적 협력이 잘 되고 있는 것으로 나타났고, 두 집단 간 협력 교수의 실행도에서 인식의 차이는 보이지 않았다. 그리고 장애전담교사의 협력교수와 인구사회학적 변인과의 상관관계는 나타나지 않았으나 유아교사는 연령, 학력, 장애관련 과목수강에서 정적인 상관관계를 보였다. 협력교수와 성격변인에서 장애전담교사는 외향형(E), 인식형(P)인 경우, 유아교사는 외향형(E), 감각형(S), 감정형(F), 인식형(P)인 경우에 협력교수의 실행에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구를 통해 통합어린이집의 협력교수의 중요성을 강조함과 동시에 효율적인 통합학급의 운영을 위해 고려해야 할 요인 즉, 인구사회학적 및 성격 특성 요인에 대한 정보를 제공하였다. 따라서 향후 양질의 통합교육서 비스를 제공하기 위해서는 장애전담교사와 유아교사가 지속적으로 긴밀한 파트너십을 형성해야 할 것이다.
Collaboration between teachers of early childhood education and of early childhood special education in inclusive class has crucial influence on the quality of education and the young children’s successful academic performance and personality development. Thus, this study intends to provide basic ...
Collaboration between teachers of early childhood education and of early childhood special education in inclusive class has crucial influence on the quality of education and the young children’s successful academic performance and personality development. Thus, this study intends to provide basic data for more efficient and positive performance of tasks between teachers of early childhood education and of early childhood special education, by investigating the background relating variables that have influence on collaboration. This study has carried out a questionnaire survey with 182 teachers (92 in early childhood special education and 90 in early childhood education) in the inclusive settings, and the analysis in this study was statistically carried out by the SPSS P/C 12.0. First, two groups responded that they collaborated each other as ‘almost well’ level, and showed no difference in the collaboration level. Second, as for the demographic characteristics, the early childhood special education teachers showed no related variables, and the early childhood education teachers in age, teaching career, disability related subject attendance. Third, the character variables having influence on teachers of early childhood education and of early childhood special education in the inclusive settings, showed significant correlations in extroverted, introverted, sensing, feeling, perceiving type. This suggests some the demographic characteristics and the propensity of character is important for the determination of collaborative partners as characters have influence on collaboration in the two groups. Thus, this suggests that supports and consideration for human resources, education, and materials should be provided in order to empower teachers’ abilities in the inclusive settings.
Collaboration between teachers of early childhood education and of early childhood special education in inclusive class has crucial influence on the quality of education and the young children’s successful academic performance and personality development. Thus, this study intends to provide basic data for more efficient and positive performance of tasks between teachers of early childhood education and of early childhood special education, by investigating the background relating variables that have influence on collaboration. This study has carried out a questionnaire survey with 182 teachers (92 in early childhood special education and 90 in early childhood education) in the inclusive settings, and the analysis in this study was statistically carried out by the SPSS P/C 12.0. First, two groups responded that they collaborated each other as ‘almost well’ level, and showed no difference in the collaboration level. Second, as for the demographic characteristics, the early childhood special education teachers showed no related variables, and the early childhood education teachers in age, teaching career, disability related subject attendance. Third, the character variables having influence on teachers of early childhood education and of early childhood special education in the inclusive settings, showed significant correlations in extroverted, introverted, sensing, feeling, perceiving type. This suggests some the demographic characteristics and the propensity of character is important for the determination of collaborative partners as characters have influence on collaboration in the two groups. Thus, this suggests that supports and consideration for human resources, education, and materials should be provided in order to empower teachers’ abilities in the inclusive settings.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.