본 연구는 브랜드자산과 연구개발자산의 가치관련성을 일반화하는 것을 목적으로 한다. 이를 검증하기 위해 브랜드자산과 연구개발자산, 추가로 교육훈련지출이 기업이익, 기업가치에 미치는 영향을 실증분석하였다. 브랜드중심기업과 확장기업을 대상으로 브랜드자산은 K-BPI측정치를 사용하였고, 연구개발자산은 Lev와 sougiannis(1996)와 조성표·정재용(2001)연구의 연구개발지출 상각률을 고려한 연구개발자산을 사용하였다. 분석결과 브랜드중심기업을 대상으로 하였을 경우 기업이익에 대해서 브랜드자산과 교육훈련 지출은 유의한 양의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 기업가치에 대해서는 브랜드자산은 유의하진 않았으나, 연구개발자산과 교육훈련지출은 유의한 음의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 표본을 확장해 일반화한 분석한 결과는 브랜드자산과 연구개발자산이 기업이익과 기업가치에 유의한 양의 영향을 미치고 있는 것으로 나타났으며, 교육훈련지출은 기업이익에 대해서만 유의한 양의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상을 종합하면 브랜드자산과 연구개발자산은 기업이익에 관한 정보, 기업의 미래초과이익에 관한 정보라 할 수 있다.
본 연구는 브랜드자산과 연구개발자산의 가치관련성을 일반화하는 것을 목적으로 한다. 이를 검증하기 위해 브랜드자산과 연구개발자산, 추가로 교육훈련지출이 기업이익, 기업가치에 미치는 영향을 실증분석하였다. 브랜드중심기업과 확장기업을 대상으로 브랜드자산은 K-BPI측정치를 사용하였고, 연구개발자산은 Lev와 sougiannis(1996)와 조성표·정재용(2001)연구의 연구개발지출 상각률을 고려한 연구개발자산을 사용하였다. 분석결과 브랜드중심기업을 대상으로 하였을 경우 기업이익에 대해서 브랜드자산과 교육훈련 지출은 유의한 양의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 기업가치에 대해서는 브랜드자산은 유의하진 않았으나, 연구개발자산과 교육훈련지출은 유의한 음의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 표본을 확장해 일반화한 분석한 결과는 브랜드자산과 연구개발자산이 기업이익과 기업가치에 유의한 양의 영향을 미치고 있는 것으로 나타났으며, 교육훈련지출은 기업이익에 대해서만 유의한 양의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상을 종합하면 브랜드자산과 연구개발자산은 기업이익에 관한 정보, 기업의 미래초과이익에 관한 정보라 할 수 있다.
There has been a growing recognition that intangible assets are important determinants of firm value in knowledge based economy. Literature includes several empirical studies linking firm value and/or income and intangible assets such as brand, the R&D expenditures and human capital. Prior rescarc...
There has been a growing recognition that intangible assets are important determinants of firm value in knowledge based economy. Literature includes several empirical studies linking firm value and/or income and intangible assets such as brand, the R&D expenditures and human capital. Prior rescarch, however, analyzes cach intangible asset separately and includes only brand intensive firms. This study empirically examines the impact of brand and R&D stock on the earnings, market value. We extend the sample of brand intensive firms into the listed firms among various industries in 2000 - 2005 and use brand assets measured K-BPI(Korea Brand Power Index) The results of this study are as follows: First, in the analysis for brand intensive firms, brand assets measured show positive effect on fums’ earnings. and market value, but the influence of brand assets on prices haven’t a valid relationship correlation. Also, education and trading expenditure, additional variable, is positively correlated with firm’ earnings. Although R&D stock are positively correlated with firm’ earnings, negatively correlated with firm’s market value. The result is inconsistent to other related research. Furthermore, expanding sample into the listed firms, brand and R&D stock are positively correlated with the firm’s earnings and market value as well as education and trading expenditure. The results suggests that brand and R&D stock have a positive effect on the firm’s earnings and market value. Therefore, we are strongly assert that brand and R&D stock are positively effect on firms’ earnings and market value.
There has been a growing recognition that intangible assets are important determinants of firm value in knowledge based economy. Literature includes several empirical studies linking firm value and/or income and intangible assets such as brand, the R&D expenditures and human capital. Prior rescarch, however, analyzes cach intangible asset separately and includes only brand intensive firms. This study empirically examines the impact of brand and R&D stock on the earnings, market value. We extend the sample of brand intensive firms into the listed firms among various industries in 2000 - 2005 and use brand assets measured K-BPI(Korea Brand Power Index) The results of this study are as follows: First, in the analysis for brand intensive firms, brand assets measured show positive effect on fums’ earnings. and market value, but the influence of brand assets on prices haven’t a valid relationship correlation. Also, education and trading expenditure, additional variable, is positively correlated with firm’ earnings. Although R&D stock are positively correlated with firm’ earnings, negatively correlated with firm’s market value. The result is inconsistent to other related research. Furthermore, expanding sample into the listed firms, brand and R&D stock are positively correlated with the firm’s earnings and market value as well as education and trading expenditure. The results suggests that brand and R&D stock have a positive effect on the firm’s earnings and market value. Therefore, we are strongly assert that brand and R&D stock are positively effect on firms’ earnings and market value.
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