이 글은 인터넷 검색시장의 구조 및 특성과 함께 검색엔진을 둘러싼 쟁점들을 살펴보고, 포털의 핵심기능인 검색서비스에 관한 사용자 및 성과 지표를 개발, 측정함으로써 인터넷 정보의 생성, 유통, 확산에 관한 정책적 함의를 모색하고자 한다. 대부분의 기존 연구가 포털사이트의 서비스 수용과정과 수익모델 개발 등 마케팅 측면에서 접근하거나 사용자의 일반적인 활용 행태 등을 살펴보는데서 그치는 데 비해 본 연구에서는 포털의 검색엔진에 대한 사용자의 구체적인 검색특성을 반영하여 웹 사용자의 실제적인 행위관점에서 실증적으로 접근할 것을 주장한다. 포털사이트 사용자들의 정보검색행위 및 검색결과의 만족도에 관한 인터넷 설문조사자료를 분석한 결과, 응답자의 대부분은 포털의 정보검색 및 여론형성을 중요한 기능이라고 보고 있으며 정보제공과 유통에 관련된 서비스 부문을 높이 평가하고 있다. 구체적으로 사용자 환경모델에서는 사용자의 검색 주기와 수요 및 능력 등이 검색행위의 필수적인 요소로 나타나고 있으며, 성과 연령 등 사회 인구학적 요소가 직업, 학력, 소득 등 사회 경제적 요소보다 검색행위에서 많은 편차를 보여주고 있다. 사용자의 만족도를 종속변수로 하는 성과지표 차원에서는 검색 목적과 결과의 관련정도가 검색행위의 여타 성과지표보다 상대적으로 의미 있는 것으로 보이며, 검색서비스의 평가기준으로는 선호도, 정확성, 관련성, 효율성 등이 중요한 변수로 나타나고 있다. 이러한 분석결과는 정보 개방 및 공유 시스템, 정보콘텐츠의 공공성 및 신뢰, 정보검색에 관한 교육, 그리고 포털의 사회적 책임에 관한 정책적 협력방안이 검색서비스 개선에 우선적으로 필요하다는 것을 함의한다.
이 글은 인터넷 검색시장의 구조 및 특성과 함께 검색엔진을 둘러싼 쟁점들을 살펴보고, 포털의 핵심기능인 검색서비스에 관한 사용자 및 성과 지표를 개발, 측정함으로써 인터넷 정보의 생성, 유통, 확산에 관한 정책적 함의를 모색하고자 한다. 대부분의 기존 연구가 포털사이트의 서비스 수용과정과 수익모델 개발 등 마케팅 측면에서 접근하거나 사용자의 일반적인 활용 행태 등을 살펴보는데서 그치는 데 비해 본 연구에서는 포털의 검색엔진에 대한 사용자의 구체적인 검색특성을 반영하여 웹 사용자의 실제적인 행위관점에서 실증적으로 접근할 것을 주장한다. 포털사이트 사용자들의 정보검색행위 및 검색결과의 만족도에 관한 인터넷 설문조사자료를 분석한 결과, 응답자의 대부분은 포털의 정보검색 및 여론형성을 중요한 기능이라고 보고 있으며 정보제공과 유통에 관련된 서비스 부문을 높이 평가하고 있다. 구체적으로 사용자 환경모델에서는 사용자의 검색 주기와 수요 및 능력 등이 검색행위의 필수적인 요소로 나타나고 있으며, 성과 연령 등 사회 인구학적 요소가 직업, 학력, 소득 등 사회 경제적 요소보다 검색행위에서 많은 편차를 보여주고 있다. 사용자의 만족도를 종속변수로 하는 성과지표 차원에서는 검색 목적과 결과의 관련정도가 검색행위의 여타 성과지표보다 상대적으로 의미 있는 것으로 보이며, 검색서비스의 평가기준으로는 선호도, 정확성, 관련성, 효율성 등이 중요한 변수로 나타나고 있다. 이러한 분석결과는 정보 개방 및 공유 시스템, 정보콘텐츠의 공공성 및 신뢰, 정보검색에 관한 교육, 그리고 포털의 사회적 책임에 관한 정책적 협력방안이 검색서비스 개선에 우선적으로 필요하다는 것을 함의한다.
This paper presents a systematic and analytic framework of portal search engines whose use and power have been rapidly increasing. Reviewing the background and some critical issue of search engines, the analysis attempts to identify major non-performance and performance characteristics including a...
This paper presents a systematic and analytic framework of portal search engines whose use and power have been rapidly increasing. Reviewing the background and some critical issue of search engines, the analysis attempts to identify major non-performance and performance characteristics including a set of criteria and measures. The research investigates the web user evaluation of search engines, through a online survey completed by a random sample of 1,029 individuals. This evaluation is based on the user’s actual experience in using a portal service and the user’s response to system features, interaction, search results and overall performance. The portal user model shows that non performance measures are much more realistic, including query cycle, needs, capacity while performance measures stresses the usefulness of contents as well as the measures of relevance defined as the degree of correspondence between the user’s need and query results. As a feedback to search engine, the results suggest a portal user model that can be developed to measure port quality levels, giving some policy guidelines for system improvement, which generate useful insight for contents share, public goods, trust, norm, and social accountability.
This paper presents a systematic and analytic framework of portal search engines whose use and power have been rapidly increasing. Reviewing the background and some critical issue of search engines, the analysis attempts to identify major non-performance and performance characteristics including a set of criteria and measures. The research investigates the web user evaluation of search engines, through a online survey completed by a random sample of 1,029 individuals. This evaluation is based on the user’s actual experience in using a portal service and the user’s response to system features, interaction, search results and overall performance. The portal user model shows that non performance measures are much more realistic, including query cycle, needs, capacity while performance measures stresses the usefulness of contents as well as the measures of relevance defined as the degree of correspondence between the user’s need and query results. As a feedback to search engine, the results suggest a portal user model that can be developed to measure port quality levels, giving some policy guidelines for system improvement, which generate useful insight for contents share, public goods, trust, norm, and social accountability.
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