보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2013-12 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201400000268 |
DB 구축일자 |
2014-08-09
|
초록
▼
2008년 이명박 정부는 자율화・다양화된 교육체제라는 교육목표를 설정하고, 그 일환으로 대입3단계 자율화 방안을 발표하였다. 대입전형 기준의 수립이나 관련 업무를 단계적으로 대학에 이양하여 2012년까지는 완전한 대학자율화를 이루어내겠다는 내용이었다. 이로부터 이어온 현행 대입전형 정책의 평가는 전 정부에서 처음으로 도입 된 입학사정관제와 관련된 것이 주를 이루어 왔고, 대학 자율화나 수학능력시험의 개선 및 변화 등과 같이 대입제도 운영에 있어서 큰 여파를 발휘한 정책에 대한 구체적 성과분석은 아직까지는 미흡하여 포괄적인 정책평가가
2008년 이명박 정부는 자율화・다양화된 교육체제라는 교육목표를 설정하고, 그 일환으로 대입3단계 자율화 방안을 발표하였다. 대입전형 기준의 수립이나 관련 업무를 단계적으로 대학에 이양하여 2012년까지는 완전한 대학자율화를 이루어내겠다는 내용이었다. 이로부터 이어온 현행 대입전형 정책의 평가는 전 정부에서 처음으로 도입 된 입학사정관제와 관련된 것이 주를 이루어 왔고, 대학 자율화나 수학능력시험의 개선 및 변화 등과 같이 대입제도 운영에 있어서 큰 여파를 발휘한 정책에 대한 구체적 성과분석은 아직까지는 미흡하여 포괄적인 정책평가가 필요한 시점이다.
대학교육이 사회계층이동에 미치는 영향에 대한 믿음이 강한 국내의 현실에서 대입관련 정책은 그 방향성에 대한 합의도출이 정책실행성공여부에 매우 중요한 문제이다. 이명박 정부의 대입정책은 고교-대학연계 강화라는 정책 세부목표가 있었지만, 이의 주체인 고교와 대학구성원의 의견 입장차에 대한 분석은 미흡하였다. 따라서 대입자율화를 중심으로 하는 이명박 정부의 대입전형 정책을 바라보는 고교 대학 간 시각에 대한 분석이 필요하다고 할 수 있다.
대입제도는 개인과 사회에 갖는 의미가 민감하고 중대하기 때문에, 이에 대한 접근은 단기적 문제 대응 차원이나, 단기적 성과를 높이는 기제로서의 접근이 아니라, 장기적이 시각에서의 방향성설정이 필요하다.
위와 같은 연구 배경 및 필요성을 바탕으로 본 연구에서는 현행 대입제도의 세 가지 대표적 정책인 대입자율화, 입학사정관제의 확대, 수능개선안을 다각적인 방향에서 검토하고 그 운영 과정에서 드러난 성과와 문제점을 파악 한 후, 그에 따른 정책적 시사점을 도출하고자 한다. 이러한 연구목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 현행 대학입학전형제도의 정책적 목적과 내용특징은 무엇인가? 둘째, 현행 대학입학전형정책의 성과 및 문제점은 무엇인가? 셋째, 향후 대입전형 제도의 개선방안은 무엇인가?
위의 연구목적달성과 연구문제 해결을 위해 수행한 세부연구내용을 각장별로 제시하면 다음과 같다. Ⅱ장에서는 대입전형 정책 및 제도의 이해와 선행연구의 분석을 시행하였다. 먼저 우리나라 대입전형의 유형별 특성을 살펴보았다. 크게 법령상에 따른 분류, 전형요소에 따른 분류, 전형자료의 분류로 나눠지는 대입전형의 요소와 특징을 살펴본 뒤, 각 대입전형 유형별 성과를 cooper 외(2004)가 개발한 ‘정책분석을 위한 4차원 모형’을 통해 규범적 차원, 구조적차원, 구성적 차원, 기술적 차원에서 분석하였다. 또한 해방이후부터 현재까지의 대학입학전형제도가 통제와 자율사이에서 변화를 거듭해오며 국가주도기, 대학・국가 병행기를 지나 다시 국가주도기를 거쳐 현재 대학자율기에 이르기까지 어떤 문제가 발생하였고, 그러한 문제를 극복하기 위해 어떤 정책적 변화를 추진해왔는지 그 과정을 살펴보았다.
Ⅲ장에서는 이명박 정부의 대학입학 전형정책 내용 및 현황을 분석하였다. 먼저, 정책배경 및 목표와 내용 그리고 입학사정관제도 전형의 도입 및 확대의 배경과 운영 현황을 살펴본 뒤 선택과 목축소 , 수준별 출제 , EBS-수능 연계를 골자로 하는 수능체제 개선안에 대하여 소개하였다. 다음으로 이명박 정부 대입제도 운영 현황분석을 실시하였다. 운영현황은 모집시기별 현황 추이와 입학 사정관제 현형 및 추이 그리고 대학신입생 현황의 세 영역으로 나누어 살펴보았다. 이를 통해 수시 모집으로 인한 신입생의 수 그리고 입학사정관 전형의 실시 대학과 이를 통한 입학 학생 수가 해가 갈수록 증가하는 양상을 살펴볼 수 있었다. 또한 대학신입생 현황에 대한 분석을 통해 이명박 정부대입 제도 하에서 선발되는 배경의 학생이 다양해짐을 유추해 낼 수 있었다.
Ⅳ장에서는 설문조사와 심층면담을 통한 대입전형의 정책성과를 분석하였다. 설문조사는 2013년7월 27일 ‘2014 수시전형 설명회’에 참석한 전국 진로진학지도협의회 소속의 약 2,100여명의 교사들을 대상으로 실시되었다. 이 설문을 통해 대학 자율권확대, 입학사정관제 도입, 수능관련변화, 수능-EBS연계, 대교협으로의 업무이양에 대한 교사들의 긍정적, 부정적 영향에 대한 인식분석을 수행하였다. 인식분석은 교사 전반의 인식에 대한 분석은 물론, 직위별, 고3지도 경력별 차이분석과 군집분석을 실시함을 통해, 교사의 유형별로 정책성과에 대한 인식이 어떻게 다른지를 도출해 내었다. 전체적으로 보았을 때 경력이 높을수록 긍정적인 영향에 대한 인식은 높고, 부정적인 영향에 대한 인식은 낮음을 살펴볼 수 있었다. 또한 현행 대입전형의 문제점에 대한 인식설문을 통해 현재 교사들이 인식하는 대입전형의 문제점과 교사들이 겪고 있는 어려움에 대해 알아볼 수 있었다. 다음으로 고교교사, 입학사정관, 전・현직 입학처장, 대학교육협의회 관련자를 대상으로 한 심층면담조사를 진행하였다. 이를 통해 대학입학전형 자율화 성과 분석과 입학사정관제 성과 분석, 수능 개선 내용별 성과분석을 실시하였으며 심층면담을 통해 얻어진 자료를 분석・기술하는 과정에서 문헌 및 통계조사를 통해 얻어진 자료를 활용하여 면담자료의 확인 및 보충설명을 하였다. 이러한 심층면담을 통해 현장전문가들의 심도 깊은 의견을 확인할 수 있었고, 이들의 의견과 여러 통계자료들의 분석을 통해 대입전형정책의 영향 및 성과 그리고 한계점과 개선점에 대한 많은 시사점을 얻을 수 있었다.
Abstract
▼
In 2008, the Myung-bak Lee administration announced its plan to enhance autonomous college admission process in three steps as one of its major education objectives to achieve autonomous and diversified education system. The plan was to gradually hand over the tasks of establishing the standards for
In 2008, the Myung-bak Lee administration announced its plan to enhance autonomous college admission process in three steps as one of its major education objectives to achieve autonomous and diversified education system. The plan was to gradually hand over the tasks of establishing the standards for student selection to universities and to achieve complete college autonomy by the year 2012. Therefore, the evaluation of current college admissions policies has been mainly focused on the admissions officer system that had been implemented in the former administration and related issues. However, on the downside, there has been little specific analysis on the outcomes that influenced the operation of college admissions policies such as the issues of college autonomy, improvements and changes in the National College Scholastic Ability Test. Therefore, it is time that comprehensive policy evaluation of college admissions process is needed.
Under the strong social belief that college education positively impacts social mobility, it is imperative to arrive at an agreement on the directionality of the college admissions policy for the sake of successful implementation and production of positive outcomes. Additionally, it lacked the examination on the differences in understanding of college admissions process between high schools and colleges in spite of the face that strengthening articulation between upper secondary and higher education was one of the subtasks of educational policies. Therefore, it is necessary to analyze the Lee administration’s college admissions system which revolved around the autonomy of universities from perspectives of high schools and universities.
Moreover, because college admissions system has utmost personal and social significance, it creates many sensitive issues. Therefore, addressing these issues requires establishing directionality from a long-term perspective, not on the level of generating temporary measures to approach the problem in the short term.
The purpose of this study is to examine the three representative current college admissions policies, which are the realization of college autonomy, the expansion of admissions officer system, and improvements for the National College Scholastic Ability Test from various viewpoints, to identify strengths and problems that have been produced in the process of the implementation of the policy and to provide policy implications. The research questions are as follows. First, what are the policy objectives and characteristics of the current college admissions system? Second, what are the outcomes and issues of the current college admissions system? Third, what could be implications for the sake of improving the current policy?
The followings are among the important findings of the study. In Chapter II, the reviews of college admissions systems and previous studies have been done. The history of the changes and developments of college admissions systems since the Independence, which has oscillated between governmental regulations and autonomy has been discussed. Korean college admissions policy is characterized by following a series of a state-regulated period, a period of college and government partnership, and again a state-initiated period, ending up with a current period of college autonomy. The study categorized the types of college admissions into three types and examined them; according to relevant relations and law, the elements of college admissions and the materials of admissions and examined them. In order to analyze these forms of college admissions, this study divided the types of college admissions into the college admissions officer system and the merit-oriented admissions process. This study utilized the “Four Dimensions of Educational Policy Theory” developed by Cooper, Fusarelli, and Randall (2004) using normative, structural, constituentive and technical dimensions.
In Chapter III, an analysis on the contents and current status of the Lee administration’s college admissions policy has been done. First, the major contents of the college admissions process has been examined; the transfer of admissions affairs to the university council, the implementation and expansion of admissions officer system, the reduction of electives, writing the two levels of test questions according to the degree of difficulty, strengthening the link between EBS and the National College Scholastic Ability Test. Next, an analysis of the current status of the Lee administration’s operation of college admissions system was carried out. The analysis on the current status was examined in the three following areas; college application periods, the status and prognosis of admissions officer system, and the current state of college freshmen.
In Chapter IV, an analysis on the outcome of the policy of current college admissions process was done through questionnaires and in-depth interviews. The survey was carried out for about 2100 teachers. The items of the questionnaire was about teachers’ perceptionand awareness about the following areas: the expansion of universities’ autonomy, the implementation of the admissions officer system, the changes pertinent to the operation of the National College Scholastic Ability Test, the connection between the National College Scholastic Ability Test and EBS, and the transfer of college admissions affairs to Korean Council for University Education. On average, the area of the implementation of the college admissions officer system showed the highest level of positive awareness and the manipulation of the degree of difficulty on the Type A and B National College Scholastic Ability Test showed the lowest level of positive perception. Interestingly, the area of the implementation of the admissions officer system showed the highest level of negative awareness and the connection between the National College Scholastic Ability Test and EBS showed the lowest level of negative perception. Finally, in terms of the area of the issues and problems of current college admissions system and suggestions for improvement, the issue that teachers found to be the most problematic was the increased burden of the management of the NEIS student record system imposed on teachers. The teachers found the “three-year advance notice” of any changes in college admissions system to be the area that needs most improvement.
Next, in-depth interviews were carried out on high school teachers, admissions officers, current and former deans of college admissions, and officials from Korean Council for University Education. Based on the results of these interviews, analyses were done on the outcomes of college autonomy, college admissions officer system, and suggestions for improvements of the National Scholastic Ability Test. In the process of describing and analyzing the interviews, a literature review of previous studies and statistical analyses were utilized in order to provide confirming and supplementary explanations. These in-depth interviews helped to identify their expert opinions in the field. Their responses and statistical analyses helped to identify the impacts and outcomes of college admissions process and to generate useful implications about the limitations and room for improvement of the current practice.
In Chapter V, based on the findings, policy suggestions were made for each stakeholder of college admissions process; the government, universities, and high schools. First, on the administration level, the administration needs to create a long-term roadmap for the college admissions policy in order to reduce confusion and achieve stability. Governmental accountability for the policy should be strengthened and sincere deregulation of college admissions process should be achieved in order to ensure true college autonomy, taking given conditions and characteristics of each university into consideration. In order to normalize public education, more connection and articulation between high schools and universities should be established and the substantial operation of college admissions officer system which receives positive feedback should be carried out. The fair and desirable operation of college admissions process can be achieved by establishing independent college admissions consultative bodies which can comprehensively manage the operation and evaluation of the outcomes of college admissions process. Second, on the university level, admissions objectives and strategies that fit each university’s specialties and characteristics should be established. Outreach programs that connect with high schools should strengthen university-high school relationship, building stronger networks and refrain from creating programs that merely focus on delivering information. Additionally, in order to establish more systematic and methodical college admissions process, the organizational rearrangement of the unit in charge of the process and sufficient budget support are required. Third, on the high school level, in order to ease the burden from private tutoring and normalize public education, efforts to diversify high school curriculum through the expansion of curricular units and choice should be made. Moreover, burdens imposed on teachers caused by teaching and college counseling should be eased and more opportunities for teachers to pursue professional development should be provided in order to strengthen teachers’ capacity to teach, guide, and counsel students. Additionally, stronger and closer partnership between high schools and universities should be established in order to encourage mutual exchange, sharing, diffusion of information between high schools and universities
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 3
- 연구요약 ... 5
- 목차 ... 7
- 표목차 ... 9
- 그림목차 ... 12
- Ⅰ. 연구의 개요 ... 15
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 17
- 2. 연구의 내용 ... 18
- 3. 연구 방법 ... 20
- 4. 연구의 한계점 ... 21
- Ⅱ. 대입전형의 이해와 분석 틀 ... 23
- 1. 대입전형제도의 변천 ... 25
- 2. 선행연구 분석 ... 31
- Ⅲ. 이명박 정부의 대입 전형 정책 내용 및 현황 ... 49
- 1. 이명박 정부의 대학입학전형 정책 도입의 배경 및 주요 내용 ... 51
- 2. 이명박 정부 대입전형의 이해 ... 64
- 3. 이명박 정부 대입제도 운영 현황 분석 ... 69
- Ⅳ. 대입전형 정책성과 분석 ... 81
- 1. 조사 방법 및 분석 ... 83
- 2. 설문 조사결과 ... 89
- 3. 면담조사 분석 ... 139
- Ⅴ. 결론 및 정책제언 ... 203
- 1. 결론 및 쟁점사항 ... 205
- 2. 대입전형 제도 정책 제언 ... 211
- 참고문헌 ... 217
- ABSTRACT ... 221
- 부 록 ... 227
- 1. 대학입학전형 정책의 성과와 개선 방안 관련 설문 조사 ... 229
- 2. 대학입학전형 정책의 성과와 개선방안에 관한 면담 질문(고교교사) ... 237
- 3. 대학입학전형 정책 성과평가 면담 질문(입학처장) ... 241
- 4. 인터뷰 가이드 ... 245
- 끝페이지 ... 247
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.